DoorBrekers
Ds. C. den Boer | 17 reacties | 22-06-2011| 10:00
Vraag
Volgens verschillende kranten en onderzoeken is christengemeente DoorBrekers in Barneveld de snelst groeiende gemeente van Nederland. Nu woon ik zelf in Barneveld en kom ik ook wel eens bij DoorBrekers (zelf ben ik lid van een gereformeerde kerk). Ik vroeg mij af hoe er vanuit de andere kerken wordt gekeken naar deze nieuwe gemeente. Hebben jullie (grote) problemen wat leer en invulling van dienst betreft? Wordt deze kerk beschouwd als een dwaalleer waar in de Bijbel zo veelvuldig voor wordt gewaarschuwd? Graag zou ik een antwoord krijgen van een behoudende predikant uit Barneveld of omstreken.
Antwoord
Het navolgende antwoord is van een emerituspredikant PKN in Barneveld.
Liever dan kritiek te geven op de leer en liturgische vormgeving van de samenkomsten van de doorbrekers (dat kan ook), wil ik erop wijzen, dat ik een felle tegenstander ben van het organiseren van aparte samenkomsten (in de Veluwehal) op tijden dat er in de officiële en sedert eeuwen gevestigde kerken te Barneveld kerkdiensten worden gehouden. Mijn ervaring is, dat er in die kerken veel goeds is en dat er geen noodzaak is om zich daarvan te distantiëren.
Ik zie de beweging van de zogenaamde Doorbrekers dan ook meer als kerkafbraak dan als kerkopbouw. Het is ons niet geoorloofd om ons te onttrekken aan de samenkomsten van de gemeente en heel individualistisch (bepaald een teken des tijds) een keuze te maken voor bijeenkomsten op basis van ons gevoel en van wat ons daar aanspreekt. In onze verwarrende tijd is niets zo nodig dan trouw te zijn daar waar God ons heeft gesteld, waar Woord en sacramenten bediend worden. Ik maak me er dan ook grote zorgen over dat de Doorbrekers zich blijkbaar niet bekommeren om hun naasten in de gevestigde kerken. Zou er niet juist in die kerken veel te doen zijn tot opbouw, vermaan en opwekking van de gemeenteleden en van hen die ‘buiten’ zijn?
Laten de Doorbrekers en allen die met hen sympathiseren, nog maar eens lezen wat de apostel Paulus in 1 Korinthe 1:10vv schrijft over het scheuren van de gemeente van Christus. Vergeten we toch nooit, dat volgens Gods Woord de gemeente het lichaam van Christus is. Daarom geldt wat de Hebreeënbrief zegt: "En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken. En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel temeer, als gij ziet, dat de dag nadert" (Hebr. 10:25v). Laten ouderen en jongeren, voordat zij gaan deelnemen aan een samenkomst van de Doorbrekers eerst nog maar eens lezen wat onze Nederlandse Geloofsbelijdenis belijdt in artikel 28.
Begin mei is er in samenkomsten van de Doorbrekers gesproken over "Geloven is doen". Ik zou zeggen: Geloven is ten diepste een vast vertrouwen, dat mij al mijn zonden alleen op het lijden en sterven van Christus vergeven zijn. En dat is geen vanzelfsprekendheid. Het is het wederbarende werk van Gods Geest in verslagen zondaarsharten. En dat is bepaald niet: Overwinning op overwinning behalen (zoals in een toespraak van de Doorbrekers).
Een emerituspredikant PKN Barneveld
Dit artikel is beantwoord door
Ds. C. den Boer
- Geboortedatum:20-04-1931
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Barneveld
- Status:Inactief
Bijzonderheden:
Dominee den Boer is op 11 juni 2019 overleden.
Website: dsdenboer.refoweb.nl
Lees ook: 'Digitale levenswerk ds. C. den Boer afgerond' & 'Ds. C. den Boer overleden'
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Neem dit onderwijs dan ook zeker ter harte!
Moeten we niet eerst naar ons zelf kijken?
Daarbij houden de doorbrekers misschien minder de naasten in de andere gemeentes in de gaten maar zijn ze mijns inziens wel verder dan onze (PKN) kerk in het omzien naar de algemene naaste die het waarschijnlijk harder nodig heeft
Maar eens op bezoek gegaan bij de Doorbrekers.
Ik had er veel over gehoord en heb de stap genomen om eens te gaan kijken.
De dienst dat ik er was heb ik eigenlijk geen vinger op een plek kunnen leggen wat er niet Bijbels was.
Wel was het zeker wennen, een gelikte dienst, alles klopte, vlot en modern met Doorbrekers journaal, een goeie band, leek veel op Hillsong.
Tijdens de collecte mocht iedereen even naar voren komen lopen om zijn gift te geven.
Maar wat werd hier de naam van de Heere Jezus groot gemaakt, over Hem verteld en getuigd.
Aandacht voor elkaar, gesprekken met wildvreemde mensen, en meteen in het diepe over je geloof .
's Avonds een dienst in een (reformatorische) kerk geweest.
Mensen spraken elkaar niet aan, afstandelijk en wij werd bekeken of we van een andere planeet kwamen. Niemand sprak ons aan en.......... de naam van de Heere Jezus werd in de dienst NIET genoemd, geen enkel keer. Diep triest.
Wat ontzettend naief van je, om te vergelijken en te beginnen met scheuring PKN.
Of ds den Boer daar misschien niet huilend, biddend, smekend (ik wil je nog wel 100 bijvoegelijke naamwoorden noemen) mee bezig is geweest en nog mee zit.
Sorry voor mijn harde toon, maar soms denk ik.... wil je het gewoon niet weten.
http://www.rejoicenow.nl/page/doorbrekers-dwaalleer-beweging
Marc, de GB is in de PKN gebleven, dus ook ds. C. den Boer. En zoals hoop het zegt, vele dominees hebben moeite met de scheuring gehad, en velen hebben het nog steeds! Zelfs Hersteld Hervormde predikanten.
Met de theologie ben ik het allerminst eens wat betreft de Doorbrekers. Allereerst hun visie op tongentaal en hoe dat daar wordt beoefend. Volgens de meeste theologen, zoals John Macarthur en Thiselton, is tongentaal een heidens fenomeen geweest. Ook duidt het veel meer op een aardse taal als je de Griekse tekst leest. Zelfde woorden voor tongen als dezelfde woorden om de tongen uit te leggen komen in de Schrift voor. Één ding kan ik met zekerheid stellen: die extatische en gebrabbelde taal die de Doorbrekers, maar ook andere Charismatische stromingen beoefenen, zijn beslist onbijbels. Waarom ik dat met zekerheid kan zeggen is omdat genoeg hedendaagse Lexicons laten zien dat de Grieken daar andere Griekse woorden voor gebruikten die NIET in het NT voorkomen.
Welvaartsevangelie is nog zoiets. Paulus waarschuwde er al voor. Ik kan nog zoveel meer noemen, maar mijn punt is dit, Yvonnes, je wijst makkelijk naar de reformatorische kerk, maar je wijst met 4x zoveel vingers naar je eigen kerk. De meeste mensen willen hun eigen kerk verheerlijken, maar wees eens eerlijk tegenover God. Ten diepste kan Hij geen behagen hebben in welke kerk dan ook, want allen zijn zij afgeweken!
De redactie censureert de reacties echter en heeft mijn reactie verwijderd.
Mat.18:20 Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.
En... onderlinge samenkomsten vormen toch nooit een tegenstelling met kerkelijke samenkomsten?
Een uitspraak waar ik meteen aan moet denken als ik deze discussie lees.
Ik ben ook een DoorBreker. Overgestapt uit een traditionele kerk. Niet omdat de leer daar slecht is (hoewel ik me niet helemaal kan vinden met de gereformeerde leer) maar omdat ik bij DoorBrekers tot geloof ben gekomen. Laten we inderdaad ophouden elkaar alleen maar met de boze vinger aan te wijzen. Ik veroordeel geen andere kerken, waarom niet? Omdat er in zo'n beetje elke kerk Jezus Christus wordt verkondigd! Het grootste verschil tussen DoorBrekers en traditionele kerken is slechts een cultuurverschil...
Dat neemt overigens niet weg dat we elkaar mogen (moeten?) terechtwijzen en vermanend toespreken.
ver·ma·nen -maande, h -maand; vriendelijk aansporen om zich beter te gedragen
Laten we het dan ook vermanend doen!
@gjkorpershoek, voor jouw geldt hetzelfde als voor 1a2b3c. Echter, de vraag is wat die éne gemeente is. Focus op kwantiteit stond wederom in een context, eerst goed lezen, dan pas reageren. Wat je vervolgens zeg, zeg ik al jaren tegen gemeenten die denken dat ze groeien. Het zijn vaak geen goddelozen mensen die bekeerd worden en naar de gemeente gaan (hoewel dat zeker nog voorkomt), maar het zijn veelal mensen die het anders beter denken te hebben (wat vaak uitloopt op kerkverlating). beide haakjes zijn bewezen in onderzoek. We kunnen altijd van elkaar leren, maar daar ging het dit keer niet om. Bovendien is zo'n standvastige houding houterig en naar mijn mening verkeerd. In charismatische kringen komen heel veel onbijbelse manifestaties naar voren. Het stelt mij teleur dat daar niet op op wordt gereageerd. Het enige wat je dan hoort als je erop wijst, niet oordelen, of elkaar accepteren. Een goede leer verkondigen staat hoog in aanzien in het NT, maar dat hoef ik jullie hoop ik niet te vertellen. Onderlinge samenkomsten kun je vergelijken met kerkelijke bijeenkomsten. Daar kan je geen onderscheid in maken, zoals jij nu poogt te doen.
@pcrtje. Ik veroordeel ook geen andere kerken, maar ik wijs ze, zoals ik boven stel, op onbijbelse manifestaties. Dat Jezus Christus wordt verkondigd is inderdaad de kern, maar dat doet Benny Hinn ook, een hedendaagse ketter die zijn Bijbel eens moet lezen i.p.v. zijn volgelingen te beroven. Todd Bentley idem., en zo zijn er nog velen te noemen. De Bijbel waarschuwt ons voor valse profeten, dat mogen wij nog steeds. Tussen de Doorbrekers en traditionele kerken zit veel meer dan een cultuurverschil. Je bagatelliseert hier enorm. Het is niet alleen cultuur, maar bovenal de leer! En dat is zeer belangrijk in de bijbel. Een zuivere leer. Dat vraagt om een spiegel om jezelf te toetsen. Ik heb kort wat gezegd over bijvoorbeeld tongentaal, niemand is in staat om er zinnig op te reageren, anders zou het niet ontweken worden. Echter, klakkeloos aannemen met het blote oog wat er staat is gevaarlijk. De Schrift is niet zo eenvoudig als men denkt. Dat vereist studie, kennis van cultuur, achtergrond, bronteksten, buitenbijbelse bronteksten etc.
Je laatste punt is volstrekt waar. Wat ik nog wil zeggen is: het gaat hier nu om de Doorbrekers, vandaar dat zij nu subject is. Traditionele kerken er opeens bijhalen is een teken van zwakte. Je kan jezelf niet verdedigen, dus val je maar blindelings aan. Wat de kerk zou moeten doen is Bijbelse antwoorden geven waarom ze bepaalde dingen doen en waarom.