Orde des heils
Ds. C. Harinck | 17 reacties | 17-06-2011| 08:42
Vraag
Aan ds. Harinck. Ik heb de afgelopen periode een aantal mooie en leerzame boeken gelezen over de orde des heils, die van uw hand geschreven zijn. Zelf zit ik in de Gereformeerde Gemeente, waar de orde des heils altijd een belangrijk thema vormt in de prediking. Maar nu is er bij mij een ‘positieve’ verwarring ontstaan! In uw boeken, met name het boek over de rechtvaardigmaking, spreekt u geheel anders dan wat ik lees en hoor in mijn kerkverband. Ik ben hier behoorlijk van ondersteboven geweest, temeer omdat ik altijd dacht dat er eenstemmigheid was in leer en belijdenis. Nadat ik uw boeken heb gelezen, vraag ik mij nu af of er wel sprake kan zijn van enig geestelijk leven vóór de kennis van Christus. In onze gemeente wordt dat in zekere zin wel geleerd. Droefheid naar God, een verlangen om met God verzoend en hersteld te mogen worden, strijd tegen de zonde, etc., zijn allemaal werkingen van Gods Geest die worden waargenomen wanneer je bent wedergeboren, volgens zeggen. Kennis aan en van Christus is een hogere stand in het genadeleven! In uw boek ben ik dit niet tegengekomen. Heel veel werkingen, droefheid naar God, verlangen om met God verzoend te worden, etc., plaatst u onder een voorbereidend werk. U spreekt ook wel over "voorafgaande dingen". U haalt dan een aantal grote namen aan, zoals Van der Groe. Dit moet volgens mij een belangrijk thema worden in kerkelijk Nederland. Als het waar is dat bepaalde werkingen van Gods Geest voorbereidende werkingen kunnen zijn, dan wordt dit zeer vaak verkeerd uitgelegd in de prediking. Worden mensen dan niet bedrogen, vraag ik mij af? Ik vraag me ook af wat mijn plaats nu is. Moet en mag ik een tegengeluid geven in mijn gemeente? Hoe kan ik het beste toenadering zoeken in mijn gemeente, wanneer het over de bovenstaande zaken gaat? Nu mag ik over twee weken een inleiding houden op de JV. Ik wil dit graag doen over de orde des heils bij de Puriteinen en Schotten. Ik heb hiervoor al een klein preekje uitgekozen van M'cheyne (“Uit de bron van zaligheid”) over de vrouw van Lot, waar ik deze avond mee wil beginnen. Het accent van deze preek sluit namelijk heel goed aan op het bovenstaande. Pas behoudenis in Zoar (Christus)! De vrouw van Lot was ook getrokken uit Sodom, maar nooit aangekomen in Zoar. Het is, denk ik, wel iets om over na te denken, zeker in mijn gemeente. Gedenkt aan de vrouw van Lot! Zo eindigt deze preek. Zo hoop ik ook te eindigen op deze avond. Dit wilde ik graag even kwijt aan u. Gods zegen!
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Antwoord
Ik kan je niet uitvoerig antwoorden omdat ik last heb van een tennisarm. Je kunt de antwoorden op je vragen wel vinden in een lezing , die ik heb gehouden op de Haamstedeconferentie over de leer van de voorbereidingen bij de Puriteinen en mijn boek "De toeleidende weg tot Christus."
Ds. C. Harinck
Dit artikel is beantwoord door
Ds. C. Harinck
- Geboortedatum:09-04-1933
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Kapelle
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Emeritus
Bekijk ook:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Natuurlijk niet: Joh.14:6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
Dus alleen door het geloof in Jezus ontvangen we het leven/wedergeboorte.
Verlangen naar God, haat tegen de zonden e.d. vinden we niet bij een ongelovige, een dode (onwedergeborene)
Door de wedergeboorte droefheid naar God te hebben, verlangen om met God verzoend te worden, strijd tegen de zonden te hebben ..., zonder geloof in Christus???
Dan is er een flink probleem met o.a. Heb.11:6 zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen.
Wedergeboorte en die dingen die er uit voortvloeien werkt de Heilige Geest, en dat behaagt God zeker wel, dus kan het niet anders dan dat het geloof er is omdat alles wat er vóór het geloof is God niet kan behagen.
Wedergeboorte en geloof horen onlosmakelijk bij elkaar, dat zijn twee kanten van dezelfde zaak.
-Kennis aan en van Christus is een hogere stand in het genadeleven-
Dat standen verhaal kom je nergens in de Bijbel tegen.
Jes.8:20 Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.
O nee? Waarom zei Jezus bij de zee van Tiberias tegen Petrus:
'Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.
Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen.
Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen.'
Waarom dan onderscheid tussen lammeren en schapen?
1Pet.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien,
Johannes heeft het over kinderen, jongelingen en vaders (1Joh.2) groeien in geloof.
Maar dat is iets heel anders dan te stellen dat iemand wel wedergeboren is maar nog geen geloof heeft.
Da's net zo onmogelijk als wanneer je zegt dat je in het water springt zonder nat te worden.
Rom1:17 Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Dat betekend niet dat de een uitverkoren is en geen geloof heeft.. Alle uitverkorenen krijgen geloof bij God vandaan maar de een krijgt meer dan de ander.
Net zoals wanneer je zegt dat de één meer vrucht voortbrengt dan de ander.
Alleen had ik het daar niet over, er was sprake van de stand: Geestelijk leven voor de kennis van Christus.
Dan volgt: Kennis aan en van Christus is een hogere stand.
Er is geen wedergeboorte zonder geloof, iemand die pas wederomgeboren is heeft geloof, dat is geen hogere stand.
Dus een baby in de genade leeft en gelooft!
Dus wat je punt nou eigenlijk is???
Wat valt in de goede aarde, dat brengt 30, 60 en 100 voudig vrucht voort.
Volgen mij bedoel je dit of niet?
Dat in goede aarde vrucht voortbrengen, dat zijn de mensen (luc. 8:15) die:
met een goed en vroom hart het woord gehoord hebbende, dat vasthouden en vrucht dragen in volharding.
Dus de mensen die zich uitstrekken en die groeien (van babymelk tot aan 30 -60 -100 voud) in God. Dus m.i. niet van te voren bepaalde personen die standen krijgen.
Hiernaast laat de gelijkenis van de talenten zien dat er wel in functie verschil bestaat maar dat bij het inleveren ervan alles tot een zelfde GOED beoordeeld wordt. Dus een directeur krijgt een zelfde goed als een vuilnisman. Het gaat dus om functionaliteit en vermogen en niet om de standen.
Hierarchies denken is 'WEES '-denken en dat is niet van God. Wel kan er gelegeerd gezag bestaan. Maar ook dit is onderdeel van het lichaam van Christus. Het dient de mensen
Voor de rest bestaat er alleen maar relatie (mooi he)
grt
Eeder staat het 'geleerd' zijn in de weg: Mat.11:25 Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard.
Ja natuurlijk is er verschil tussen iemand die een baby in het geloof is en tussen de vaders in de genade, dat heb ik toch duidelijk aangegeven met de teksten erbij.
Dit is ook voor jou weggelegd!
Hiernaast staan mensen in functie en relatie tot elkaar en heeft de een geen hoger stand dan de andere. Een Dominee is iemand die in functie een rol heeft in het voeden en hoeden van schapen die hij toevertrouwd krijgt (redelijke verantwoording om dit op je te nemen), maar het is van zelfde waarde als iemand die de armen helpt (handen laat wapperen) met eten en drinken.
Aannemelijk kan wel zijn dat bij verantwoordelijker werk er ook meer kernkwaliteiten als kwalificaties om de hoek komen kijken maar ben van mening dat de expertise en het karakter leidend zijn i.p.v de sterren en strepen op je schouders. Dat is wees-denken, dat je wat moet zijn of iemand moet zijn, terwijl je het als bent! Alleen bepaal jezelf de mate waarin!
Petrus was n.l. een liefhebber met woorden en als het er op aan komt dan laat Hij Jezus vallen. Johannes daarin tegen lag tegen Jezus borst (het hart, heb je hem) als ware genieter en liefhebber(zonder woorden). zo heeft iedereen zijn karakter die een rol speelt bij zijn leven Vandaar ook de onderwijzingen en de lessen die ze daaruit moeten trekken
Het is goed om nederig te zijn en om te begrijpen dat mensenwerk lijdt tot mensenwerk, maar als Gods in jou werkt, als Zijn Geest in je woont, dan kan het alleen nog maar bergopwaarts.
Je zult met Hem Zegevieren, ondanks dat je je dagelijkse zonden aan het kruis zal moeten spijkeren, en dat je Zijn kostbare bloed dagelijks nodig hebt. Maar Hij is je persoonlijke verlosser en Heer geworden, ondanks vallen en opstaan. Net zolang totdat de 9 voudige vrucht van Zijn Geest zichtbaar zal zijn.
Bidt er maar gewoon voor, Heere Jezus ik open mijn hart voor u, Wilt u in mijn leven komen en mij leiden in uw Woord en Waarheid. Heilige Geest wilt u mij inspireren en overtuigen?
Want ondanks dat Hij je tegemoet komt, kan je zelf ook stappen zetten richting Hem. Bidt en praat maar gewoon tot Hem.
Hartelijke grt.
Een nog hogere stand zou dan weer zijn: in het Vaderhart terug gebracht worden.
En bedekte schuld is nog geen vergeven schuld, want de bedekte schuld valt in een lagere stand, net zoals: zien is nog geen hebben.
Iemand die wedergeboren is heeft geloof, zijn zonden zijn vergeven, Jezus is zijn Verlosser en Heer en God is zijn Vader.
Dat komt niet stand na stand, hoe je één en ander beleefd zal per persoon wel weer verschillend zijn, daar heb ik het niet over.
Dit standen gedoe is echt iets anders dan groeien in geloof.