Judaïsme

P.C.H. Kleinbloesem | Geen reacties | 08-03-2011| 13:32

Vraag

Wat is precies het Judaïsme? Ik heb het bij google opgezocht en daar staat dat het de Joodse Godsdienst is. Paulus keert zich in de Galatenbrief tegen het Judaïsme, maar eigenlijk is dat Judaïsme dan toch door God Zelf ingesteld in het O.T. net zoals de Tien Geboden? Ik krijg ook de indruk dat Paulus tradities verkeerd vindt als het als een wet wordt opgelegd.


Antwoord

Beste vraagsteller,

In Galaten 1:13-14 staat: "Want gij hebt mijn omgang gehoord, die eertijds in het Jodendom was, dat ik uitnemend zeer de Gemeente Gods vervolgde, en dezelve verwoestte; En dat ik in het Jodendom toenam boven velen van mijn ouderdom in mijn geslacht, zijnde overvloedig ijverig voor mijn vaderlijke inzettingen." Het Griekse woord voor Jodendom is hier: Ioudaïsmos. Dus: Judaïsme. Verder komt dit woord in het NT niet voor. Kenmerkend voor het Judaisme is dat het de volkomen verlossing van Christus ontkent; dat het meent dat de natuurlijke mens in staat is een eigen gerechtigheid te bewerken. De apostel Paulus gaat hier tegenin; hij bestrijdt dus het Judaïsme.

Maar wat heel belangrijk is, is het volgende. Het Judaisme waar Paulus tegenin gaat is niet gelijk aan de Joodse godsdienst zoals God die had ingesteld (OT). Het is een vertekening daarvan. De Joodse godsdienst zoals God die had ingesteld is een godsdienst van genade. God gaf zijn wet niet met de bedoeling dat mensen met behulp daarvan een eigen gerechtigheid zouden oprichten. God gaf zijn wet met de bedoeling dat (door genade!) verloste mensen zouden weten hoe ze moesten leven (uit dankbaarheid!)… Denk maar aan het opschrift boven de wet (zo belangrijk!): "Ik ben de Heere uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis uitgeleid heb." Met andere woorden… de apostel Paulus bedoelde geen breuk met het oudtestamentische Jodendom! Maar wel met het Jodendom van zijn dagen: het wettische Jodendom.
 
En dan je volgende vraag. Is het zo dat de apostel Paulus tradities verkeerd vindt als ze als een wet worden opgelegd? Ik denk dat je dat zo wel kunt zeggen. Maar wat zijn tradities? Regels die direct teruggaan op de Bijbel vallen daar niet onder. Soms noemen we een bepaalde gewoonte een "traditie" terwijl die in feite teruggaat op een bijbels gebruik! Ik denk bijv. aan de hoofdbedekking. Het dragen van een hoofdbedekking door vrouwen in de eredienst, kun je niet zomaar een traditie noemen. Dat ‘gebruik’ gaat terug op 1 Korinthe 11, hoewel dat hoofdstuk verschillend wordt uitgelegd.

En wat versta je onder "tradities als een wet opleggen"? Volgens de apostel Paulus houdt dat in dat bepaalde ‘werken’ vereist worden als grondslag voor rechtvaardiging en behoudenis. Iemand die die werken niet heeft of doet, kan dan geen God van zijn.

Dat wij er bepaalde tradities op na houden, hoeft op zich niet verkeerd te zijn. Ik denk zelfs dat iedere stroming dat doet.

Ik hoop dat dit antwoord enigszins verheldering brengt. Belangrijk is dat de Schrift ons leert dat de leer van de genade tegenover de leer van het Judaïsme staat! Een mens wordt niet behouden door werken, maar door genade! En zo had God dat altijd al bedoeld! Ook in het Oude Testament! Door genade, dat is: door het geloof, door het toevertrouwen aan de Heere alleen!

Hartelijke groet,

Ds. P. Kleinbloesem

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Joden
Dit artikel is beantwoord door

P.C.H. Kleinbloesem

  • Geboortedatum:
    13-10-1976
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Actief
49 artikelen
P.C.H. Kleinbloesem

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Omgang met de Bijbel

Hoe moet je omgaan met het lezen van de Bijbel? Als ik bijvoorbeeld een Bijbeltekst lees waarin erg grote dingen over God staan, raak ik daardoor verwonderd, maar dit ligt toch ook aan de manier waaro...
Geen reacties
08-03-2010

Niet logische namen van bijbelboeken

Hoe komt het eigenlijk dat de namen van onze bijbelboeken niet logisch zijn in de SV? We hebben het over "Romeinen" en "Filippenzen" maar ook over Efeze en Korinthe. De NBG doet dan Korinthiërs en Efe...
Geen reacties
08-03-2007

Verschillende antwoorden op dezelfde vragen

Wat mij opvalt in deze vragenrubriek is dat er veel verschillende antwoorden zijn over dezelfde vragen. Iedere dominee, of andere beantwoorder heeft een eigen mening. Dan weet je soms nog niet wat nou...
Geen reacties
08-03-2007
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering