Problemen met hertrouwen

drs. I. A. Kole | 12 reacties | 21-10-2010| 16:30

Vraag

Een stel trouwt. Hij is gescheiden, zij niet. Ze trouwen (niet voor de kerk i.v.m. de scheiding), gaan in een plaatselijke (afgescheiden) gemeente naar belijdeniscatechese. Vervolgens mag er belijdenis gedaan worden, zonder schuldbelijdenis en mag er na een aantal weken ook gedoopt worden en weer zonder schuldbelijdenis. Op grond van de Schrift kan dat mijns inziens niet. Vervolgens verhuizen ze naar een andere plaats en willen zich aansluiten bij een gemeente. Die krijgen de attestatie, maar weten van het hele geval af. Kan het dan zo zijn dat deze mensen zomaar zich aan mogen sluiten bij die gemeente?


Antwoord

Het is een incomplete vraag. Is de man gescheiden omdat zijn vrouw overspel gepleegd heeft, is zij al weer hertrouwd, enz. Ten tweede weten we niet wat er afgesproken is door de kerkernaad met het getrouwde paar. Is er wel sprake van schuld? Is er schuld beleden voor de kerkenraad?

Het kindje mag niet van de doop afgehouden worden als er geen dringende/dwingende reden voor is.

Op het bewijs van attestatie worden de gebeurtenissen vermeld, zodat de nieuwe kerkenraad weet wat er gebeurd is Dat hoort zo, want anders kun je ze niet aannemen als lid/dooplid.

Ik wil de vragensteller vragen of hij de richtlijn die de Heere Jezus Zelf geeft in Mattheüs 18:15-18, toegepast heeft: Ben je bij het gehuwde paar geweest om je te oriënteren? Heb je dat met vrienden gedaan om zeker te weten dat je een goede conclusie trekt? Als het antwoord niet bevredigend is, ben je dan naar de kerkenraad gegaan, of wordt er wat gegist? Dat laatste is zonde. Zelfonderzoek is meer dan nodig: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

attestatie
Dit artikel is beantwoord door

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
    05-07-1940
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief
170 artikelen
drs. I. A. Kole

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
12 reacties
Catherine
21-10-2010 / 17:04
Wijs antwoord van ds Kole !
Sliedrechtman
21-10-2010 / 20:16
Mijn moeder zei altijd:Het ware te wensen dat alle mensen met al hun gebreken zichzelf bekeken dan zouden ze het praten over andere wel laten.
Nu heb je dit stel op de korrel wie is jouw volgend slachtoffer waar je weer lekker over kan roddelen? Mensen als deze vragensteller liepen er in Jezus tijd ook rond. Farizeers noemden ze deze mensen...
Aryanna
22-10-2010 / 08:11
Precies, WIJ staan schuldig aan ALLE 10 geboden, niet 1 uitgezonderd, ook het zevende niet!
bootje
22-10-2010 / 19:40
@ sliedrechtman jij noemt de vragensteller een farizeer, sorry maar je weet niet eens wat er voor verhaal achter de vraag zit. Situatie's als hierboven kunnen heel gevoelig liggen, daarom begrijp ik de vraag.
zandkasteel
22-10-2010 / 21:08
Inderdaad een vreselijke manier van vragen/beschuldigen.
Het lijkt wel of vragensteller zich mijlenver boven deze slechte mensen verheven voelt. Geen meedogen, verdriet of begrip te bemerken.
Wat moet er zo gevoelig liggen, om anderen zo te beschuldigen.
Gelukkig gaat dhr Kole hier ook op in, heel wijs!
bootje
22-10-2010 / 21:45
Voel me toch genoodzaakt het voor de vragensteller op te nemen;).

Wat is er zo vreselijk aan de vraag? De vragensteller stelt zijn/haar vraag toch uit vast staande feiten. Als dit voor je gevoel dwars tegen alles in druist, kan het wel eens heel moeilijk zijn als de situatie loopt zoals hierboven beschreven. En wie zegt dat de vragensteller zich beter voelt als de personen in kwestie.
43843
22-10-2010 / 22:49
@ bootje. Ik stap bij je in.
ariane
22-10-2010 / 23:05
Het is toch ook geen vraag het is een veroordeling!
Brr wat een toonzetting van de vraasteller.
ariane
22-10-2010 / 23:39
Ik bedoel natuurlijk vraagsteller!
bootje
23-10-2010 / 12:05
ariane mag ik vragen uit welke regels jij dat opmaakt?
Catherine
25-10-2010 / 12:36
Ik las gewoon een vraag, meer niet. Ik haal hier geen veroordeling uit. Soms weet iemand even niet hoe het kerkrechtelijk zit en is er een drempel naar eigen k.r. Op deze manier kan iedereen meteen meelezen wat gebruikelijk is, wat recht is. Is het wel veroordelend bedoeld, heeft de heer Kole een prima antwoord gegegeven !
We moeten maar niet altijd uitgaan van het negatieve ;-)
flap
29-10-2010 / 17:53
Ach, de vraag was van mij...
Er ligt geen enkele veroordeling in de vraag opgesloten.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat kerkrechtelijk je geen schuldbelijdenis hoeft te doen wanneer je met een gescheiden man trouwt, die niet schuldloos gescheiden is.
En dus de 'schuld' onder het tafelkleed schuift onder het mom van liefde.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Asielzoekers beoordelen

Mag je als christen werken bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of bij de (vreemdelingen)rechter als je als onderdeel van je werk moet beoordelen of een asielzoeker zich oprecht heeft bekee...
3 reacties
21-10-2016

Nabijheid van God in het lijden

Ik heb een vraag over de nabijheid van God in het lijden. Zelf tob ik met een angst en paniekstoornis. Daarbij heb ik minderwaardigheidsgevoelens en vind ik het leven niet meer de moeite waard. De toe...
2 reacties
21-10-2009

Moeite met relatie van vriendin

Een goede vriendin van mij (17) heeft een relatie met een jongen/man van 34 jaar. Zij komt uit de Ger. Gem. en hij uit de RK. Daarnaast heeft hij al twee keer een (seksuele) relatie gehad met andere m...
Geen reacties
21-10-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering