Liefde is een keuze

Ds. P. J. den Admirant | Geen reacties | 09-10-2010| 11:58

Vraag

Pas zei iemand tegen me dat liefde een keuze is. Dat je ervoor kan kiezen om kwaad met goed te vergelden en voor je vijanden te bidden; dat je vervolgens op die manier je vijand liefhebt. Maar als je praktisch gezien deze dingen voor je vijanden doet, dan is dat toch anders dan liefhebben? Dat alles kun je namelijk doen zonder enige warmte in je hart. Die persoon zei ook dat er drie soorten liefde in de Bijbel vermeld staan: eros, philia en agapè. En de laatste vorm, agapè, zou dan liefde zijn die niet afhankelijk is van je gevoel. Het zou de liefde zijn waar God ons mee liefheeft. Klopt dit allemaal wel?


Antwoord

Een begrijpelijke vraag: is er sprake van liefde als je alleen maar wat aardig doet, zonder dat je hart daarbij betrokken is? Zo heb jij het antwoord van degene die hierover met jou sprak opgevat. Dat is natuurlijk niet zo, en zal die ander waarschijnlijk ook niet zo bedoeld hebben.

Om met zijn/haar laatste opmerking te beginnen: wat in ieder geval klopt is dat het onderscheid tussen drie soorten van liefde dikwijls zo gemaakt wordt. Het onderscheid tussen phileoo en agapaoo is echter minder groot dan wel eens gedacht wordt. Johannes gebruikt het werkwoord phileoo namelijk ook van de liefde van de Vader tot de Zoon (Johannes 5, 20). Algemeen wordt wel aangenomen dat het werkwoord agapaoo te maken heeft met onvoorwaardelijke liefde.

Waar het om gaat is: wat verstaan we onder liefde en liefhebben? Bij ons betekent liefhebben toch op z'n minst dat je iemand erg graag mag, sympathiek vindt, je aangetrokken voelt tot die ander. Maar die dingen zijn voor de bijbelse liefde niet perse voorwaarde. In die zin is het terecht: liefde is een keuze en is een manier van reageren, waarbij je de ander het goede toewenst in plaats van het kwade, goed behandelt in plaats van slecht, bidt en zegen in plaats van vervloekt.

Nu is het wel zo dat dit alleen kan als wij zelf iets van Gods agapè-liefde kennen en hebben ontvangen. Dan verdwijnt pas echt de haat, de bitterheid uit het hart tegenover de ander en kunnen we onvoorwaardelijk van die ander leren houden. Je kunt namelijk iemand goed behandelen, terwijl je hem in je hart haat. Daarom is het nodig dat we door de Heilige Geest Gods liefde in Christus (leren) kennen.

Ds. P. J. den Admirant

Dit artikel is beantwoord door

Ds. P. J. den Admirant

  • Geboortedatum:
    05-12-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
45 artikelen
Ds. P. J. den Admirant

Bijzonderheden:

In 2020 met emeritaat.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ontoerekeningsvatbaar of zondig

Stel dat iemand door een psychische aandoening, bijvoorbeeld in een psychose, verkeerde dingen doet. Is dat dan zonde? Als bij de rechter blijkt dat iemand ontoerekeningsvatbaar was, dan wordt diegene...
Geen reacties
09-10-2020

Ik zou heel graag willen geloven. Een echt en levend geloof te bezitten is het mooiste, maar ik word heen en weer  gesmeten door allerlei tegenstrijdige dingen (...)

Ik zou heel graag willen geloven. Een echt en levend geloof te bezitten is het mooiste, maar ik word heen en weer  gesmeten door allerlei tegenstrijdige dingen. De Heere roept Saul eerst en dan later ...
Geen reacties
09-10-2008

Paulus' brieven aan de heiligen

Waarom richt Paulus zijn brieven alleen aan de gelovigen van de gemeenten? Bijv. in Efeze 1 schrijft Paulus aan de heiligen die te Efeze zijn, en gelovigen in Jezus Christus. Zouden in die gemeenten o...
2 reacties
09-10-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering