Bidt, en u zal gegeven worden

Ds. H. Liefting | 3 reacties | 02-07-2010| 10:00

Vraag

Hoe moet ik het verschil zien tussen Lukas 11:9 en Mattheüs 7:21? Misschien is het zo lastig niet, maar voor mij was de eerste tekst een echte troost. Daarna las ik de tweede tekst, waarin het lijkt alsof Jezus hier iets anders zegt. In de ene tekst staat: Bidt en u zal gegeven worden (dus ook de vergeving van zonden) en in de andere tekst staat dat niet iedereen die tot God roept, in zal gaan in het Koninkrijk der hemelen. Ik weet niet goed hoe ik dit moet opvatten. Kunt u het uitleggen?


Antwoord

Mooie vraag. Heel levensecht. Je hebt troost gehad aan een tekst en even later lees je een andere tekst die de troost zomaar wegneemt. Maar in jouw geval hoeft de troost uit Lucas 11 niet aangevochten te worden door de tekst uit Matth. 7.

Lucas 11:9  - “…bidt, en u zal gegeven worden…” -   moet je voluit laten staan. Het gaat hier over het bidden: vragend, begerend, volhardend. Zoals een kind iets kan vragen aan zijn vader. Als zijn vader niet luistert, vraagt het kind het weer. Want vader heeft het beloofd. En het weet dat vader zijn belofte niet zal verbreken.

In Matt. 7:21  gaat het over iets heel anders. Daar lezen we dat niet iedereen, die tot Jezus zegt “Heere, Heere!”, zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen. Waarom heb jij het woord “zegt” veranderd in “roept”? Er staat gewoon “zegt”. Wij mensen kunnen zoveel zeggen. We kunnen de Naam van Jezus goedkoop op onze lippen nemen. We kunnen door die Naam onze ondergeschiktheid aan Hem onderstrepen. Maar het kan beperkt blijven tot lippendienst. Het gaat er niet alleen om wat we zeggen, maar wat de bron van onze woorden is. Waar komen ze uit voort? Is het geloofstaal, of zijn het ‘vrome’ woorden. Waar onze woorden niet onderstreept worden door ons leven, door de vruchten, zijn ze leeg, ijdel.

Jij het hebt over het “roepen” tot God. Daar mag je hoge verwachtingen van hebben. Ik denk aan Hand. 2:21: “En het zal zijn, dat een ieder, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.” Dat “aanroepen” is heel iets anders dan het “zeggen” uit Matth. 7. Lees Hand. 9:14 en 21 maar. Saulus is daar een bedreiging voor allen die de Naam des Heeren aanroepen. En met allen die de Naam des Heeren aanroepen worden hier Gods kinderen bedoeld. De wereld vervolgt en smaadt hen, maar ze weten waar ze moeten zijn. Waar ze mogen schuilen. Bij Hem, Wiens Naam ze kennen en liefhebben en belijden. Zij zullen behouden worden. Voor eeuwig!

Ik zou jou van hieruit willen meegeven: “Bidt…, roep Zijn Naam aan.” En pleit op Zijn beloften! ... Wend je naar Hem toe, en wordt behouden….

Ds. H. Liefting, Delft

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Liefting

  • Geboortedatum:
    21-02-1952
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
50 artikelen
Ds. H. Liefting

Bijzonderheden:

In 2017 met emeritaat.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
1a2b3c
02-07-2010 / 10:53
Math.7:21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar DOET den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

En hier volgt de gelijkenis van het huis op de rots op.
Het gaat hier dus duidelijk om de daden, zie ook Jac. het geloof zonder de werken is dood.
We moeten altijd de tekst in het verband lezen en niet een losse tekst, of een gedeelte ervan apart nemen.
Dat voorkomt heel wat misverstanden!!
Dorah
02-07-2010 / 12:04
Waardevolle opmerking 1a2b3c!!!
javisje
02-07-2010 / 21:33
Nog even over dat "roepen". Roepen heeft nood in zich. Zeggen niet! Roep dan maar tot Hem, klem je vast aan Hem, blijf Hem maar vragen (ook iets anders dan zeggen), bidden, smeken, roepen. En u zal gegeven worden.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Twee keer per zondag naar de kerk

Waarom zou je twee keer per zondag naar de kerk moeten?  
Geen reacties
02-07-2005

Psalmen in de kerk

Onder het kopje muziek las ik een vraag waarom 'opwekkingsmuziek' niet zou mogen. Ds. Vlastuin antwoordde hierop dat psalmen ons verbinden met het volk Israël. Nu zijn er twee vragen die me al een tij...
Geen reacties
02-07-2005

Psalmen opnieuw berijmd

Kunnen/mogen de psalmen niet opnieuw berijmd worden? Want heel vaak snap ik woorden niet. En bij veel psalmen zing je heel 'droevig' (of hoe je dat ook noemt) terwijl er dingen staan als: "Juicht voor...
Geen reacties
02-07-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering