Belijdenisdienst en doop

Ds. P. Molenaar | Geen reacties | 14-06-2010| 16:12

Vraag

Aan ds. Molenaar. Ik was laatst aanwezig in een belijdenisdienst in uw wijkgemeente in Dordrecht. In die dienst werd ook iemand gedoopt. U las het doopformulier niet voor, terwijl daar vragen instaan. Waarop is de doop dan gebaseerd?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

We zijn natuurlijk gehouden onze kinderen te dopen op jonge leeftijd, op grond van het bevel van Christus. De kinderen zijn ook in het verbond begrepen en daarom mogen we hen het teken en zegel van Gods verbond niet onthouden. We lezen altijd het doopformulier met het oog op de doop van onze kleine kinderen. Er ligt heel veel onderwijs in het doopformulier. Meestal bespreken we dit formulier vooraf bij het dooponderricht, omdat de lijnen van het verbond op een heldere wijze worden weergegeven en uiteengezet. Het doopformulier is een kostbaar stuk van onderwijs in de leer van de Heilige Doop. De Heilige Doop is immers een teken en zegel van Gods verbond. We kunnen ook zeggen dat de doopvragen voor de kinderdoop een dubbele belijdenis zijn. De ouders doen belijdenis van het geloof en ze doen belijdenis voor hun kind, in de hoop dat het kind de belijdenis zal overnemen.

Inderdaad hebben we ook een formulier voor de doop voor volwassenen voor hen, aan wie als kleinkind de Heilige Doop om bepaalde redenen onthouden werd. Zelf heb ik die nooit gelezen bij een belijdenisdienst, omdat de vragen van de openbare geloofsbelijdenis eigenlijk dezelfde zijn als de doopvragen in het formulier, al zijn die in het doopformulier voor volwassenen  wel stringenter gesteld, daar elke vraag apart beantwoord moet worden. Toch is de inhoud hetzelfde. Nu was het in de tijd, nadat het formulier was opgesteld vaak in sommige streken gewoonte dat vier keer per jaar ook gelegenheid was voor de kerkenraad openbare belijdenis des geloofs af te leggen. Dan werden de lidmaten toegelaten tot het Heilig Avondmaal. Dat gebeurde dus toen niet altijd in een dienst met (Palm)Pasen, wat later wel stringenter gebeurde. Die vaste belijdenisdienst vond al in de oude kerk en de eerste christengemeente plaats met veel rituelen.

Nu is belijdenisdienst wel altijd een vaste dienst, waarin ook de doop voor volwassenen plaats vindt. Je kunt het formulier lezen, maar dan zijn eigenlijk de belijdenisvragen die we tegenwoordig stellen overbodig, behalve de wellicht de vraag, met name in de Hervormde gemeenten, dat je met die gemeente of de kerk wilt meeleven en met de jou geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus.

De beide formulieren nu te lezen acht ik overbodig. Met een bekend vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie, Jakobus Koelman, die bezwaren had tegen vaste formulieren, willen we formulieren niet als een strakke wet gebruiken, al zijn ze natuurlijk wel een goede uitleg van de betreffende kerkelijke handeling die plaats vindt. Ik denk dat we daarom met belijdenis doen een keuze moeten maken.

Van een bevriende collega uit een ander kerkverband hoorde ik dat hij wel het doopformulier voor volwassenen las, maar dan de andere vragen met het oog op het belijdenis-doen naliet. Dus hij gebruikte ook één formulier. Ik acht dit juist. De inhoud van de vragen van het doopformulier zijn zeer rijk ook met het oog op het doen van belijdenis.
In ieder geval is belijdenis doen, als je als klein kind gedoopt bent, het beamen van de doop. Maar als je niet gedoopt bent als klein kind, word je op je belijdenis, hetzij aan de hand van de belijdenisvragen, hetzij aan de hand van de doopvragen bij de volwassendoop toegelaten tot de doop. De inhoud van al deze vragen is eigenlijk gelijk van inhoud, als zijn de formuleringen soms wat anders.
  
Zo zie je de nauwe verwevenheid van doop en belijdenis. De belijdenisvragen zijn doopvragen en de doopvragen zijn belijdenisvragen, daar de inhoud eigenlijk hetzelfde is. Er waren bepaalde streken in ons land, waar belijdenis doen ook plaats vond voor de kerkenraad, met het oog op het Heilig Avondmaal, maar de doop moest altijd plaats vinden in het midden der gemeente, dus ook de volwassendoop, die dan tegelijk een plechtige belijdenis was.

Ds. P. Molenaar, Lunteren

Lees meer artikelen over:

belijdenis
Dit artikel is beantwoord door

Ds. P. Molenaar

  • Geboortedatum:
    22-05-1945
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
108 artikelen
Ds. P. Molenaar

Bijzonderheden:
Emeritus

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Rustig blijven bij tegenslag

Een reactie op de vraag over hopen. Waarom zijn er dan mensen bij wie alles altijd goed gaat en die door zelf de leiding te nemen -en niet God de leiding te geven- heel gelukkig zijn? En hoe kan je no...
5 reacties
14-06-2012

Zorg van schoonmoeder

Ik heb een meisje leren kennen en we kunnen beiden niet zonder elkaar: veel sms, veel afspreken, bellen enz. We zitten echter met enkele problemen. Ik ben 31 en zij is 20 jaar. Voor ons geen probleem,...
1 reactie
14-06-2013

Vruchtbare dagen berekenen

We zijn nu een paar maanden getrouwd. We hopen er erg op dat we kinderen mogen krijgen. Hoe kun je je vruchtbare dagen berekenen? Mijn cyclus is zo'n 31 a 32 dagen. Dag 1 is de dag dat m'n menstruatie...
Geen reacties
14-06-2003
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering