Zakelijker met voorvallen omgaan
D. van Genderen | 4 reacties | 19-05-2010| 12:00
Vraag
Ik zit ergens mee. Als er op mijn werk of privé wat voorvalt (vaak iets negatiefs, soms ook iets positiefs) ben ik daar flink door van slag en wil ik het graag aan mensen vertellen. Achteraf blijkt soms dat ik het prima alleen had kunnen oplossen. Op mijn werk willen ze dat ik zakelijk met deze 'voorvallen' omga, dus dat ik ze van mij afzet. Dit lukt mij echter niet. Ik trek het me erg persoonlijk aan en ga daar dan meteen mijn eigen conclusies aan verbinden, zoals: ik ben helemaal geen goede secretaresse, er zijn veel betere, straks hoeven ze me niet meer, enzovoorts. Terwijl ik van mezelf weet dat ik heel erg gemotiveerd ben en ook best goed ben in mijn werk. Hier loop ik soms flink tegen aan, ook al weet ik vaak (meestal hoor ik het ook van andere mensen) dat ik hier geen aandeel in heb. Wat kan ik hier tegen doen? Dat ik het mezelf niet zo aantrek als ik weet dat ik goed gehandeld heb? Soms verbaast het me dat ik zo reageer, omdat ik erg nuchter en vrij relaxed ingesteld ben.
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Antwoord
Ik vind het goed van je dat je durft te schrijven dat je erg gemotiveerd bent en best ook goed in je werk. Je zult ook wel perfectionistisch zijn. Dat is tegelijk je valkuil. Je voelt je ook erg verantwoordelijk en als er iets niet helemaal goed gaat, denk je al snel dat het jouw schuld is.
Dit is heel herkenbaar en je bent zeker niet de enige die hier last van heeft. Het is goed dat je dit aankaart, dat je dit onderkent bij jezelf. Dat vind ik sterk. Wellicht krijg je niet al te vaak complimentjes van je baas of van collega's. Dat zou je kunnen helpen om zelfverzekerder te zijn. Wat ook kan helpen, is om precies in beeld te hebben wat jouw verantwoordelijkheden zijn. Als je die op papier hebt staan, zou ik je willen adviseren je daaraan te houden en je niet verantwoordelijk te voelen voor zaken die niet op jouw bordje liggen. Als als je takenpakket niet helder is, vraag dan een gesprek aan met je leidinggevende om dat helder te krijgen.
En verder: je bent gemotiveerd, je doet je best, maar 100 procent perfect is niemand. Dat er eens iets fout gaat, is niet erg, daar kun je van leren. Probeer er niet al te krampachtig mee om te gaan. Het kan ook helpen als je hierover kunt praten met collega's of met vrienden. Dat kan opluchten.
En het belangrijkste is dat je dit bij de Heere brengt. Je mag Hem alles vertellen waar je mee zit. Hij kent jou nog beter dan dat je jezelf kent. Hij wil met je meegaan, Hij wil voor je zorgen, ook in je werk. Je mag Hem vragen om rust, om vrede, om zelfvertrouwen. Je mag het loslaten en in Zijn handen geven. Spreuken 3:6 zegt het zo mooi: “Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.”
Ik wens je van harte Gods zegen en Zijn nabijheid toe.
Dirk van Genderen
Dit artikel is beantwoord door
D. van Genderen
- Geboortedatum:26-08-1959
- Kerkelijke gezindte:Christelijk Gereformeerd
- Woon/standplaats:Goudriaan
- Status:Inactief
Bijzonderheden:
Eindredacteur EO-VisieDit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Checklijst maken. Voordat piloten(ook de zeer ervaren) mogen opstijgen dienen zij eerst een een paar checklijsten af te werken om er zeker van te zijn dat alles in orde is.
Heel herkenbaar. 'k Werk net als verpleegkundige in een ziekenhuis en door het complexe werk en de grote verantwoordelijkheid neem ik ook mijn werk heel vaak mee naar huis.
Het is denk ik een soort van perfectionisme. Mijn collega's weten ervan en helpen me hier ook in. Ze zeggen dat ik me TE verantwoordelijk voel.
Mijn tip is om inderdaad voor jezelf op papier te hebben wat je takenpakket is. En aan het einde van de dag je lijstje nalopen om te kijken wat je al gedaan hebt en nog moet doen. En als het druk is je niet gek laten maken want je kan maar 1 ding tegelijk.
En fouten kan je altijd maken, niemand is perfect!!
(hoewel je in mijn situatie, in de gezondheidszorg zo min mogelijk fouten wil hebben natuurlijk..)