Seculier Gymnasium of christelijk VWO
drs. I. A. Kole | 13 reacties | 12-04-2010| 13:36
Vraag
Onze zoon heeft een voor de Citotoets 550 punten gescoord. Hij kreeg daarom een advies voor het gymnasium. Omdat er in een straal van 50 kilometer geen reformatorisch gymnasium is, hebben wij gekozen voor het VWO. Zijn leerkracht vindt dat wij hem tekort doen als we hem naar het VWO laten gaan. Wat is verstandig in deze situatie? Onze zoon naar een openbaar gymnasium doen, met genoeg uitdaging, of kiezen voor een reformatorisch VWO, met een grote kans dat hij ondervraagd wordt? Wij vinden het erg fijn om reacties te krijgen van ouders die zoiets dergelijks meegemaakt hebben en waarvan hun kind al in de bovenbouw zit.
Antwoord
Wat fijn dat uw zoon die talenten van de Heere God heeft gekregen. Uw zoon is 12 jaar. Mijn advies is: laat hij naar de VWO gaan, daar kan hij ook kiezen voor de klassieke talen. Hij groeit op in een omgeving waar aandacht is voor de afstemming van het levensbeschouwlijk kimaat in gezin-school-kerk. Juist de sociale contacten zijn in deze leeftijd van groot belang. Omgang met leeftijdgenoten. Direct kiezen voor een gymnasium kan bezwaren hebben, als later blijkt dat het dat toch niet is, wat dan?
Bespreek alle facetten met hem en zijn mentor van de groep, en bidt samen om wijsheid.
Drs. I. A. Kole
Dit artikel is beantwoord door
drs. I. A. Kole
- Geboortedatum:05-07-1940
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Berkenwoude
- Status:Actief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Op het gymnasium leer je om hard te werken en dat is heel nuttig voor de rest van je leven!
En mijn redenering was destijds ook heel laconiek: ik wordt toch geen dominee of dokter, dus ik hoef toch niet persé het gymnasium te hebben.
Op het VWO zelf heb tot en met de 3e klas van de studiebegeleider, na de rapportenbesprekingen, te horen gekregen dat ik eigenlijk maar beter naar het gymnasium kon gaan, met mijn resultaten kon ik dat gemakkelijk aan. Maar ik had er geen behoefte aan, voelde me prima thuis op de school waar ik zat en heb dat dus afhouden.
Achteraf heb ik er ook totaal geen spijt van. Het reformatorisch onderwijs heeft mij enerzijds een duidelijke basis gegeven waarmee ik verder het leven in kon. Ik kijk positief terug op de input van verschillende docenten mbt geloofszaken, ethische kwesties, vraagstukken e.d. Ik ben naar mijn idee ook absoluut niet te beschermd opgegroeid, want er was duidelijk een goed evenwicht.
Na mijn VWO ben ik gaan studeren en hoop dat binnenkort af te ronden. Ik heb geen moment het gymnasium gemist, kon alles volgen in mijn vervolgstudie en ben blij dat het zo gegaan is.
Daarbij ook.. er komt tegenwoordig ontzettend veel op jonge kinderen af. Ik weet het nog goed te herinneren, want het is voor mij niet lang geleden. Maar onderschat het gevaar van school op zichzelf niet (dan heb ik het nu niet over klasgenoten). Juist in zo’n stormachtige periode van het leven (pubertijd) heeft een kind behoefte aan referentie. En dat vind je in zo’n seculiere school niet. Er wordt bijv. muziek gedraaid in de kantine, waar jij je zoon juist voor wilt behouden. Er worden excursies georganiseerd (vooral bij de klassieke vakken), waar je helemaal niet bij wilt zijn. En dan bepaalde feesten, werkweken etc. Onderschat dit niet!
Alleen als je zoon nu een bepaalde voorkeur heeft uitgesproken voor bijv het predikantenambt, dan is een ander verhaal. Dat zou betekenen dat hij na het VWO nog een jaar extra de talen moet volgen.
Allemaal gedachten, overwegingen.. ik hoop met mijn reactie een goede bijdrage te geven.
Sterkte in alles en doe het biddend!
Ben leerkracht van groep 8 en kom deze problematiek ook tegen. Het is lastig om een keuze te maken voor jullie als ouders. Persoonlijk zou ik met jullie zoon praten om te vragen wat hij wil. Heeft hij geen duidelijke voorkeur dan kunnen jullie met het voortgezet onderwijs overleggen voor eventuele mogelijkheden voor uitdaging. Scholen kunnen vaak meer bieden dan ouders denken. Het is overigens maar de vraag of hij het VWO als te weinig uitdaging ervaart: overgang basisschool - voortgezet onderwijs is voor sommige kinderen een vrij grote overstap: vroeg uit bed, meer huiswerk, andere klas etc.
Denk dat in het maken van een keuze ook meespeelt de sociaalweerbaarheid van jullie zoon: kan hij voor zichzelf opkomen, zit hij lekker in zijn vel etc.
Veel sterkte in het maken van een keuze!
Verder is het belang van de klassieke talen groot! Iedereen denkt wel:'Dode talen, wat heb je eraan.' Nou, een heleboel! Juist bij Latijn en Grieks leer je door de opbouw van de taal systematisch denken - wat mijn analytisch vermogen in brede zin enorm ten goede is gekomen.
Bij-effect is dat de Romaanse talen (Frans, Italiaans, Spaans en zelfs Roemeens) heel gemakkelijk onder de knie te krijgen zijn. En zelfs toen ik Hebreeuws leerde had ik profijt van het grammaticale basis die de klassieke talen hadden gelegd!
Van HARTE aanbevolen dus.
En inderdaad, het lijkt me ontzettend belangrijk wat Catherine schrijft: dat je kind leert onderbouwen waarom hij/zij voor zijn levenshouding kiest! In deze tijden keert isolatie van de wereld zich volgens mij alleen maar tegen je. Als je je kind leert om in dialoog geloof en levenskeuzen te onderbouwen, geef je een duizendmaal sterkere basis dan als je je kind buiten 'de wereld' houdt!
Ik vind de opmerking van de leraar dan ook onterecht: je doet je kind niet tekort als hij atheneum gaat volgen.
Tip: ga naar de site van trouw, onderdeel onderwijs en vergelijk daar de scores van de scholen. Het Refo-Calvijncollege in Goes is bijv. al een tijd 1 van de beste scholen in Nederland en laat de gymnasia duidelijk achter zich. Engels is bij Refoscholen wel vaak een probleem, maar dat heeft met de achterban te maken. Het Engels bij de TTO-leerlingen is trouwens van heel hoog niveau)
Zelf heb ik op een vrijzinnig Lyceum gezeten. Ik heb me best staande gehouden, maar het was daar heel erg eenzaam, vond ik.