Bidden om geloof (2)

Ds. C.J. Barth | 8 reacties | 08-04-2010| 16:00

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Barth. Iemand stelde u een vraag over bidden om geloof. U gaf als antwoord dat we niet per se om geloof moeten bidden, maar om Gods gaven. Ik hoor zelf vaak: "Vraag maar of je geloof mag krijgen om te geloven en handen om Zijn gaven te mogen aannemen." Dit is dan toch tegenstrijdig? U zegt in het antwoord ook dat je van God het geloof ontvangt, als je Hem gaat vertrouwen op Zijn Woord en het waagt met Jezus Christus. Maar het is toch niet zo dat wij zomaar kunnen vertrouwen en dat we het zomaar kunnen gaan wagen met Jezus Christus? Daarvoor moeten we toch juist vragen of God geloof wil geven, waardoor we vervolgens kunnen vertrouwen? Ik hoop dat u mij een antwoord kunt geven.


Antwoord

Beste vraagsteller,
 
Inderdaad hoor vaak je de oproep: “vraag maar of je geloof mag krijgen”, “bid maar iedere dag om een nieuw hart”, “vraag maar of de Heere je wil bekeren”. Het is liefdevol en welmenend bedoeld. We moeten echter bijbels blijven. Nergens in de Schrift klinkt de aansporing “bid maar veel om een nieuw hart.”
 
Tegen ongelovigen zegt de Bijbel niet: “vraag maar om geloof.” Nee, de Schrift zegt: “Bekeert u en geloof het evangelie” (Mk 1:15). Wij moeten het niet beter weten dan de profeten (Jes 55:1,3,6,7; 56:1), Johannes de Doper (Mt 3:3, 8), Jezus Christus en de apostelen (Hand 16:31). Wij zeggen dus niet: “vraag om geloof”, maar: “geloof!”, “belijd de zonde van je ongeloof, vraag de Heere om vergeving, en geloof in Jezus Christus.” We zeggen niet: “bid om bekering”, maar “bekeert u.” Zie ook de Dordtse Leerregels, hfd 1 art 3 “de mensen worden geroepen tot geloof en bekering.”

Inderdaad roepen wij de mensen dan op tot iets wat ze niet kunnen, en wat een gave van God is (Joh 3:3,5, Ef 2:8 enz.). Maar juist omdat we weten dat het geloof een gave van God is, durven we mensen op te roepen in Hem te geloven, bewegen we hen zelfs tot het geloof (2 Kor 5:11). Juist omdat de Geest mensen bekeert, heeft het zin om op te roepen tot bekering. Paulus zegt indringend: “werkt uws zelfs zaligheid met vrezen en beven” en dat kan hij zeggen omdat hij weet dat “God in u werkt.” Wat bewerkt God dan in ons? Zowel het “willen” als het “werken” (Fil 2:12-13).

Ons menselijk redeneren zegt: God geeft het geloof, dus ik moet bidden om bekering en geloof. Maar die redenatie kent de Schrift niet. De Bijbel zegt heel eenvoudig: Bekeer je! Geloof in de Heere Jezus! De ernst van het oordeel (Mt 3:7,10, 2 Kor 5:11) en de liefde van Christus (Joh 3:16, 2 Kor 5:14,20-21) dringen ons: “laat u met God verzoenen.” Niet morgen, maar nu (Psalm 95:7)!
 
Tot slot. Ik bedoel niet dat je niet mag bidden om bekering of om een nieuw hart. Dat mag zeker en is bijbels (Psalm 51:12, Jer 31:19, Klg 5:21). Maar als je vraagt: “Wat moet ik doen om zalig te worden?”, dan zegt de Bijbel niet “Bid maar veel om een nieuw hart”, maar:  “Geloof in de Heere Jezus Christus!” (Hand. 16:31).
 
Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth, Langbroek

Lees meer artikelen over:

bidden
Dit artikel is beantwoord door

Ds. C.J. Barth

  • Geboortedatum:
    09-02-1975
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Langbroek
  • Status:
    Inactief
75 artikelen
Ds. C.J. Barth

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
8 reacties
Alphonsus
08-04-2010 / 17:04
Een eersteklas antwoord.
Vaak worden de gedane uitspraken als - er maar veel voor te bidden- en - vraag maar om bekering - ook gebruikt om van een moeilijk onderwerp af te zijn. Wanneer iemand met een dergelijke vraag tobt wordt hij of zij, met de hiervoor genoemde uitspraken, het bos in gestuurd.
Daarenboven is het niet Bijbels om het dan daar maar bij te laten. Gelukkig zet het antwoord van Ds. Barth veel goed.
1a2b3c
08-04-2010 / 17:15
Idd, een heel mooi en duidelijk antwoord van ds, Barth.

Alphonsus, ik denk niet dat uitspraken als 'bid maar veel om geloof en een nieuw hart' gebruikt worden om van een moeilijk onderwerp af te zijn.
Maar veel eerder omdat men bang is tekort te doen aan een eenzijdig werk van God. Want als je wordt opgeroepen je te bekeren en te geloven klinkt dat niet meer als een eenzijdig werk van God en wordt er gevreesd dat je jezelf bdriegt.
Alphonsus
08-04-2010 / 18:43
@1a2b3c4d,

Is jouw tweede alinea (en dan vooral je derde zin) niet in strijd met je eerste zin?
Lees het antwoord van Ds. Barth nog maar eens door.
1a2b3c
08-04-2010 / 19:11
Alphonsus, ik ben het helemaal eens met het antwoord van ds. Barth.
Wat ik verder zeg zijn gewoon de feiten zoals ze vaak in de 'zware' kerken geleerd worden waar ik het dus niet mee eens ben.
Ik geloof alleen niet, zoals jij zegt, dat men zich er makkelijk af wil maken door te zeggen 'bidt er maar veel voor'.
Daar zitten heel andere gedachten achter, ik heb zelf jaren onder zo'n prediking gezeten en dan herken je zoiets, snappie?
Alphonsus
09-04-2010 / 11:18
@1a2b3c4d,

Bedankt, duidelijk.
Catherine
10-04-2010 / 22:52
Ik hoor wel eens in een preek dat wij dood liggen in de zonden en misdaden. Doden kunnen toch niet bidden ? Zo praat je misschien een lijdzaamheid aan.
vandijk
12-04-2010 / 16:24
@ Catherine, nee doden kunnen niet bidden, maar als de Geest ze leven in blaast gaan ze roepen om genade.
En de Geest werkt door de prediking van het Woord, de blijde boodschap, zoals ds. Barth mooi heeft geantwoord.
Zoek de Heere en leeft! wordt tot dode zondaren welmenend gezegd.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen leven. Joh. 5:25

Groeten
Hanna
12-04-2010 / 16:58
Denk hierbij ook aan Ezechiel die moest profeteren tegen de dorre doodsbeenderen...
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Geneigd God en naaste te haten

Waar in de Catechismus of in de Bijbel staat dat de mens geneigd is God en zijn naaste te haten?
Geen reacties
08-04-2019

(...) Moet ik teruggaan naar mijn ex-vriend? Ik voel nog steeds wat voor hem, maar ook wel voor mijn nieuwe vriend. En als ik terug ga naar mijn oude vriend en hij wil geen verkering met mij? (...)

Ik ben een meisje van 18 jaar. Ik heb een vraag waar ik al een tijd mee zit en wat mij bezig houdt. Ik heb bijna twee jaar verkering met een jongen gehad, waar ik veel mee gedeeld heb. Wij bevredigden...
Geen reacties
08-04-2008

Bijbel bestuderen is lastig

Ik loop er zo tegenaan dat ik zelf bijbellezen zo lastig vind. Het wordt dan niet uitgelegd. Ik lees al jaren via een bijbelleesrooster in één jaar de hele Bijbel op chronologische volgorde. Dat houd ...
2 reacties
08-04-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering