Een bevindelijke uitdrukking
J.W.N. van Dooijeweert | 10 reacties | 20-07-2009| 17:07
Vraag
Ik heb een vraag over een bevindelijke uitdrukking (Ger. Gem.). Een gelovige gaat van het werkhuis naar het klaaghuis en vervolgens in het armenhuis en dan in het nog-een-huis, maar daar is de uitdrukking me van ontschoten. Wat is de betekenis van deze verschillende huizen?
Antwoord
Lieve vraagsteller,
Het is niet zo heel erg hoor dat die ene uitdrukking je ontschoten is. Wel interessant om je vraag te zien. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar je regelmatig dit soort uitdrukkingen hoorde. Heel lang konden we in deze stijl praten. Hoe lang iemand in het werkhuis was, hoe lang in het klaaghuis. En hoe diep het wel ging in dat klaaghuis. En dan in dat armenhuis… daar kwam je van je leven niet meer uit. Het werkhuis was een aaneengesloten verhaal van eigen proberen om zalig te worden. Maar weet je, in de Bijbel kom ik niets tegen over deze dingen.
Ik denk dat het tijd begint te worden dat we het kind gewoon bij de naam gaan noemen: Je moet wedergeboren zijn. Nee, niet wedergeboren “worden” , maar “zijn”. Ingeënt in Christus de Ware Wijnstok. Alle mooie verhalen die mensen aan elkaar vertellen helpen ons niet in onze verhouding tot God. De verschillende stations die bedoeld worden met werk-, klaag-, armenhuis zie ik niet in de Bijbel terug. Wel zie ik dat Jezus zegt in het Evangelie; Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden. Maar wie niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden. Nergens staat: “Wie niet in het “klaaghuis” of “armenhuis” geweest is zal niet zalig worden.
Zoek de Heere maar rechtuit. Vraag Hem maar recht op de Man af: Heere ontferm U over mij… en leef maar dicht achter Hem aan.
Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert
Dit artikel is beantwoord door
J.W.N. van Dooijeweert
- Geboortedatum:23-01-1938
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Waddinxveen
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Bekijk ook:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Op basis daarvan ontstaat er veel verwarring en onduidelijkheid met wat de Heere bedoeld heeft om de schapen die verloren dreigen te gaan te vinden en te redden.
Laten we ALLEEN maar bijbelse uitdrukkingen gebruiken!!
En weglaten alles wat door de wijzen en verstandigen bedacht is, waardoor de schapen verloren dreigen te gaan.
Salomo schreef: Het is beter te gaan in het klaaghuis, dan te gaan in het huis des maaltijds; want in hetzelve is het einde aller mensen, en de levende legt het in zijn hart.Het hart der wijzen is in het klaaghuis; maar het hart der zotten in het huis der vreugde. Hier gaat het over het klaaghuis, maar we kunnen zelf wel achterhalen wat hier de echte betekenis van is!
Gods zegen vraagsteller/vraagstelster!!
Die schema's zijn onbijbels. Laat de mensen tot Mij komen zegt Jezus. Hij zegt niet dat je eerst "in het nachthutje in de komkommerhof" hebben gezeten, en dat je het helemaal goed doet als dat "nachthutje in de komkommerhof ook nog eens staat in de schaduw der moerbeziënstruiken in het dal Achors"....
Hij zegt KOM TOT MIJ! Niet meer en niet minder.
En wij? Wij moeten GAAN! Niet meer en niet minder. Door Gods Geest gedreven, want Die geeft ons de kracht om te gaan.
Het werkhuis: een ontdekte zondaar gaat aan het werk om God te dienen, Hem te behagen en zijn eigen zaligheid te verdienen door zijn leven te beteren.
Het klaaghuis: er achter gekomen dat het alleen maar slechter wordt i.p.v. beter, gaat hij klagen over zichzelf, zijn zonden en zijn onvermogen om zichzelf te redden
Het armenhuis: uitgewerkt en uitgeklaagd komt de zondaar tot de inleving dat hij arm en naakt is, en alleen door een Ander gered kan worden
Het rechthuis: Sion zal door recht verlost worden. Hij komt tot de ontdekking dat God hem niet ‘zomaar’ kan zalig maken. Er moet betaald worden. Hier komt zicht op het werk van de Heere Jezus Christus aan het kruis. Dat Hij voor de zonden volledig heeft betaald. De hitte van Gods gramschap is geblust in het bloed van Zijn Zoon. Alleen door hierop te vertrouwen en te steunen, en hierin te geloven, kan de zondaar gered worden.
Je ziet dat er heel veel bijbelse elementen in zitten. Velen van ons zullen, zij het in verschillende volgorde, omstandigheden, ‘hevigheid’, diepte, lengte, enz. dit in hun leven herkennen en ervaren (hebben).
Maar…………………het grote probleem is als er in de prediking een systeembekering van gemaakt wordt. Dan gaat het mis, als we zeggen: zo moet het gaan en anders is het niet goed. Vul zelf maar in welke problemen hieruit kunnen voortkomen voor zoekende zielen.
Maar God is soeverein. Hij houdt met elk van ons een eigen weg. Door er een systeembekering van te maken, staan we God in de weg, we ‘beperken’ Hem. Terwijl de Heere Jezus zegt: laat de kinderen tot Mij komen, en VERHINDERT ZE NIET
Vraagsteller: ik hoop dat je wat hebt aan deze uitleg. Klamp je vast aan het Woord: Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. En Hij zal je geenszins uitwerpen als je tot Hem komt.
Gods zegen toegewenst!
Weet ook niet waar je kerkt. Niet iedere "zware kerk" hanteert een vaste volgorde voor de bekering. Vaak wel is helaas mijn ervaring.
Als mensen een systeem (menen te) horen in de prediking kan dat niet aan de mensen liggen. Dan moet de predikant duidelijker zijn in wat hij wil verkondigen. En dat duidelijker zijn begint met niet dat wollige taalgebruik zoals: "Laat ons trachten een gebedje te doen", "Laat ons trachten Zijn aangezicht te zoeken", "mocht er nog eens een kruimeltje genade zijn" etc. Spreek gewoon hedendaags Nederlands in duidelijke termen. Zeg wat je wilt zeggen en zeg dan amen.