Ernstige artrose

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik ben een vrouw van 26 jaar. Mijn moeder heeft sinds de laatste jaren ernstige artrose in haar handen en nek. Ik heb ook de klachten van artrose in mijn handen, pijn na bijv. een doek uitwringen, maar ook moeite met bijv. het openen van pakken sap of blikken. Ook staan mijn vingers niet helemaal recht. Moet ik hiermee naar de dokter? Kan ik er iets tegen doen zodat het vermindert? Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Wanneer je nog niet bij de dokter geweest bent, lijkt me het een goed idee daarheen te gaan. Artrose bij iemand van 26 jaar is uiterst onwaarschijnlijk. Het kan heel goed dat de klachten uit de spieren komen. Artrose is zichtbaar op een foto. Maar gezien je duidelijke klachten is het goed dat er naar gekeken wordt en een diagnose wordt gesteld. Pas wanneer er een diagnose is gesteld valt er meer te zeggen over een eventuele behandeling.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
Miep
Mag ik je een tip geven om naar de osteopaat te gaan?
Mijn moeder had veel pijn en die klachten waren volgens de artsen artrose en slijtage.
Na tiental(len) jaren ging ze eens naar de osteopaat. Als je na 3 of 4 behandelingen geen verbetering merkt, geeft hij/zij zelf aan dat het geen nut heeft.
Mijn moeder merkt enorme verbetering en kreeg ook een paar tips mee. Bijv. als de muis van de hand erg pijn doet: aan de duim trekken zodat het gewrichtje wat losser komt.
Zij heeft nu bijna geen pijn meer.
Sterkte!