Refo's got talent

Nieuwsredactie / 35 reacties

26-11-2013, 10:52

Hij is naar wij weten de eerste refo die deelneemt aan een landelijke talentenjacht op de TV (hier zijn vuurdoop in 2010) en maakte afgelopen zaterdag een verpletterende indruk bij het programma 'Holland's got talent'. "Mijn naam is Florian en ik wil voor jullie zingen: 'Luna' van Alessandro Safina", aldus de ex-tenor van het Urker Mannenkoor. "Ik zal proberen jullie een Poepje te laten ruiken". En zo geschiedde:


 

 

Video niet te zien? Bekijk via YouTube.

 

(Uit de biografie van zijn website:)

De tenor Florian Poepjes werd in 1980 geboren in de Friese havenstad Harlingen. Reeds op zeer jonge leeftijd uitte zich zijn muzikale en vocale talent. Zingen - Florian had een heldere jongensstem - en orgelspelen deed hij graag. Florian verhuisde met zijn familie van Harlingen naar Elspeet en hij zong daar enkele jaren bij het knapenkoor 'Con Amore' onder leiding van Gerrit Knikker. Op 15 -jarige leeftijd verhuisde Florian naar Urk, waar hij in 1998 lid werd van het Urker Mannenkoor 'Hallelujah', toen onder leiding van Jan Quintus Zwart. Bij dit koor heeft Florian zijn eerste solo's als tenorzanger mogen zingen, en heeft zodoende aan een aantal zeer mooie concerten mogen meewerken. Zo zong hij als solist ondermeer in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht en in de Doelen te Rotterdam.

Op 21-jarige leeftijd besluit Florian intensieve zanglessen te gaan nemen. Zijn eerste zangpedagoog was de bekende, toen nog op Urk wonende, tenor André Post. Wanneer André Post van Urk vertrekt is Florian genoodzaakt om een nieuwe zangpedagoog te zoeken. Hij komt terecht bij de zeer bekende bas Bas Ramselaar, door wie hij tot op heden wordt gecoacht. Zijn eerste Cd nam Florian op in 2001 met als titel: "De Ster van Bethlehem".

Na een goede tijd bij het Urker Mannenkoor 'Hallelujah', was er voor Florian een periode van rust aangebroken op het gebied van de koorzang, maar later begon hij het ensemble-zingen toch te missen, met als gevolg dat Florian in 2007 lid werd van het bekende Urker koor 'De Urker Zangers' onder leiding van Jacob Schenk, waarbij hij tot op heden met veel plezier zingt. Ook bij dit koor zingt hij regelmatig de tenorsoli. Via 'De Urker Zangers' is Florian in contact gekomen met de bekende organist en dirigent Peter Wildeman. Florian treedt regelmatig als tenorsolist op bij de koren van Peter Wilderman. Dit contact heeft ook geleid tot het maken van zijn tweede Cd "De Heilige stad". Florian is met zijn heldere tenorstem regelmatig op de Nederlandse radio en televisie te bewonderen, onder andere bij het EO-programma 'Nederland Zingt'. Ook zingt hij met enig regelmaat in Duitsland, Amerika en Canada.

Nieuwsredactie op 26-11-2013, 10:52
35 reacties
mozart
28-11-2013 / 23:53
Ik moet voor mijn werk ook naar mensen die net als Gordon zijn en de rest van het programma
dan zeg ik ook niet bij jullie werk ik niet want jullie zijn goddeloos het gaat ook om mijn boterham
En zo zal het ook bij florian zijn en bij jullie allemaal en zondags zitten we allemaal in de kerk ongeacht waar en hoe wij ons geld doordeweeks verdienen
Anders
29-11-2013 / 09:46
En die andere hebben jullie niet gezien in dezelfde uitzending? Op de piano Lennart Moree bij een groepje zingende dames?
Spatie
29-11-2013 / 10:54
Lekker belangrijk hoe iedereen hier over denkt.
Die man heeft deze keus gemaakt. Het hoe en wat daarvan is voor ons niet van belang. Het wordt hoog tijd dat iedere refo (vind ik een vreselijk woord) zijn/haar eigen keuzes gaat maken. De groepsdruk is gigantisch verstikkend. Duizende regeltjes zijn er al gemaakt, waar ieder zich aan moet houden, want anders lig je uit de groep...
God ziet het hart aan.
janelsinga
29-11-2013 / 12:53
ook God heeft ongetwijfeld meegeluisterd en gekeken, en misschien wel met trots in Zijn hart: he, dat is er 1 van Mij!
DirkJan1994
29-11-2013 / 22:24
Ongeloof wat een reacties staan hier! Zo Christelijk zijn we met zijn allen.. De balk in iemands anders ogen zien, maar de splinter bij onszelf?
jsml
30-11-2013 / 08:33
@DirkJan1994, als je zelf last heb van een splintertje is het wel zo humaan om eerst ff die ander met z'n hele balk te helpen, is 't niet?? ;-)
Linda
30-11-2013 / 19:54
Echt prachtig!!! Als je een talent hebt gekregen van God en je doet er zulks moois mee!!! Super mooi en super goed!! Mensen, wat maakt het uit als je aan een programma mee doet? Niks mis mee hoor! Deze man kan zingen, daar mag die mee doen wat hij mee mag doen. Anders kreeg hij deze talent niet! Super mooi nogmaals!
Linda
30-11-2013 / 19:56
Helemaal mee eens @Dirkjan1994 !!!!
MvR
02-12-2013 / 16:54
Toch nog maar even een reactie.
1. Wat is een refo? Je kunt niet iedereen die wel eens voor een refo-koor zingt (laat staan voor een refo-gezelschap) daarmee ook een refo noemen. Het gaat me niet om dhr. Poepjes, maar om de definitie in de column ('de eerste refo die...').
Maar goed, verder ga ik hier eigenlijk niet zo veel over dhr. Poepjes zeggen, laat staan over de talentenshow. De reden dat ik reageer ligt vooral in de laatste reacties.

2. Spatie zegt, dat het hoog tijd wordt dat iedereen zijn/haar eigen keuzes gaat maken. Daar zit iets waars in: wij zijn niet verantwoordelijk voor andermans keuze, maar voor die van onszelf. Dat geldt overigens ook voor keuzes die we maken vanuit 'groepsdruk' ofzo.
Maar toch zijn er de nodige vraagtekens te zetten bij deze manier van spreken. Het punt is: de Heere geeft mensen aan elkaar, en die maakt Hij tot op zekere hoogte ook verantwoordelijk voor elkaar. 'Vermaant elkander' staat er bijvoorbeeld in de Bijbel. Dat is dus bepaald iets anders dan dat iedereen maar gewoon moet doen wat hij zelf wil!
Overigens, in dit geval praten we natuurlijk alleen maar over dhr. Poepjes, en niet met hem. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als 'vermaant elkander'. Maar dan nog is het niet verkeerd om hier iets van te vinden. Immers, hij treedt in het openbaar op. We hoeven deze man niet geheel aan de kant te zetten, maar mogen wel een mening hebben over dit optreden. Dat is immers tot lering voor onszelf ook!

3. Spatie zegt: 'God ziet het hart aan'. Dat is natuurlijk zo. Maar dat kun je nooit als altijd-geldige-regel voor alle vragen gebruiken. De Bijbel zegt immers ook op honderd plaatsen, dat wat er in het hart zit ook naar buiten komt. De manier van leven zegt wel iets over het hart!

4. Janelsinga zegt, dat God misschien wel trots voelt in Zijn hart. Met wat God misschien wel voelt kun je moeilijk argumenteren. De volgende zegt: 'misschien voelt Hij wel afschuw in Zijn hart'. Dat heeft dus weinig zin. De enige manier waarop je weten kunt wat Hij er van vindt is, door te lezen hoe de Heere in Zijn Woord er over spreekt.

5. Volgens Dirkjan1994 mag je niets over een ander zeggen als je zelf ook de nodige gebreken hebt. Maar dat is toch wel een erg eenzijdige uitleg van hoe de Bijbel spreekt! Zie punt 2. Altijd als je over een ander spreekt, moet je je realiseren wat je zelf voor gebreken hebt, dat is waar. Je mag dus niet uit de hoogte over een ander oordelen. Maar dat is iets anders dan dat je zomaar onverschillig bent over de manier van leven van een ander.

6. Volgens Linda is het zo dat je, als je een talent krijgt, er precies mee mag doen wat je zelf wilt. Als er iets is dat tegen het onderwijs van de Bijbel in gaat, dan is het dat wel! We krijgen onze talenten om ze te gebruiken ter eer van God, en ten diepste nergens anders voor. Als wij alleen maar de keuze van ons eigen hart volgen, zullen we altijd verkeerd kiezen. Daarom leert de Heere Jezus ons bidden: 'Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde.'

7. Overigens snap ik niet zo goed, waarom refoweb het zo belangrijk vindt om de poging van dhr. Poepjes te promoten.
MvR
02-12-2013 / 17:08
En o ja, Omega: dat is me ook hilarisch. Florian loopt twee mijl met Gordon en consorten mee. Nu zijn er mensen die dat niet zo goed kunnen begrijpen. Die moeten dan maar twee mijl met Florian meelopen. Nu zijn er mensen die dat vanuit zichzelf niet zouden doen, maar Omega is zijn pleitbezorger. Die mensen moeten dus maar twee mijl met Omega meelopen. Dat wordt me een optocht...
Los van de inhoud van dit specifieke geval: het moge toch duidelijk zijn dat je de woorden van de Heere Jezus over die twee mijlen niet ongelimiteerd kunt toepassen op elke situatie? Nergens zegt Hij dat je twee mijlen de modder van de zonde moet inlopen. Want als je dát gedaan hebt, mag je blij zijn als je zelf het vege lijf nog kunt redden (laat staan dat je er iemand anders uit weet te trekken)...
Spatie
03-12-2013 / 09:25
@MvR
Ik ben het best wel met je eens. Het is bijbels om elkaar indien nodig te vermanen. Dit moet wel in liefde gebeuren! En dat is heel erg moeilijk. Afbranden gaat een stuk makkelijker.

God ziet het hart aan, schreef ik. Waarop jij reageert met: De manier van leven zegt wel iets over het hart!
Daar ben ik het absoluut mee oneens. Ik woon zelf in een deel van de biblebelt. Als ik de manier van leven zie, dan zou het helemaal goed moeten zijn met iedereen. Keurig gekleed, keurige huizen, keurig naar de kerk, haardracht helemaal goed, harde werkers enz. Zo voor het oog werkelijk fantastisch. Maar helaas: niet vergevingsgezind, niet herbergzaam, roddelen, neer kijken op mensen die fouten maken; op mensen die anders denken; op mensen die anders zijn/doen, die er anders uitzien enz. enz.
MvR
03-12-2013 / 09:36
Beste Spatie,

Bedankt voor je reactie! Een paar dingen in antwoord:
1. Je kunt niet zeggen: iedereen bij wie het er van buiten keurig uit ziet is van binnen ook keurig. De Bijbel is daar tamelijk duidelijk in: 'Dit volk nadert Mij met de lippen, maar met hun hart zijn zij verre van Mij'. En Jezus spreekt over 'witgepleisterde graven'.
2. Je kunt het wel andersom zeggen: als iemand uiterlijk vasthoudt aan de zonde, dan zegt het dat er van binnen ook zonde is. Ik weet niet precies hoe je het bedoelde, maar je wekte de suggestie: bepaald gedrag kan van buiten wel verkeerd lijken, maar het gaat er maar om hoe het hart er onder gesteld is. Dat kun je Bijbels gezien niet volhouden.
3. Als ik het heb over de 'buitenkant', dan gaat het wat mij betreft bepaald niet alleen over kleding. Ook die dingen die jij noemt horen bij de buitenkant. Denk aan roddelen: dat doe je toch gewoon met je mond, hoorbaar voor degene tegen wie je praat!
4. Het is helder, dat je niet altijd (of zelfs: vaak niet) de refo-wereld als het voorbeeld van de meest christelijke mensen kunt aanwijzen. Maar toch ben ik er tamelijk van overtuigd, dat achter bepaalde 'groepsgewoonten' uiteindelijk wel de meest christelijke overtuiging schuil gaat. Ook al zijn die overtuigingen soms versteend, en klopt er bij sommigen (of velen) geen hart meer achter, dat betekent niet dat die gewoonten als zodanig verkeerd zijn. Integendeel. Ik geloof dus, dat veel 'gewoonten' vanouds een Bijbelse vertaling van Bijbelse principes zijn. Nu ja, dit laatste puntje is niet meer helemaal het onderwerp van de column en de discussie. Maar het leek me goed om op je reactie deze nuancering aan te brengen.
Spatie
03-12-2013 / 10:24
Beste MvR

ad 2. Nee zo bedoelde ik het niet. Wij kunnen met ons allen bepaalde regels/wetten gemaakt hebben. Als je daarvan afwijkt, is dat in onze ogen zonde. Dat wil niet zeggen dat het in Gods ogen ook zonde is. God ziet het hart aan.
Ook dat staat in de bijbel. Als voorbeeld noem ik dan het plukken van tarwe, door de discipelen, op de sabbat. Dat was in die tijd een grote zonde (overtreding van de door mensen gemaakte wet), Jezus vindt van niet.

Ik weet niet op welke manier meneer Poepjes het besluit heeft genomen om mee te doen met Holland's got talent. Daar hoeft hij ook geen verklaring van af te leggen naar ons toe.

Het is makkelijker als je een talent hebt gekregen om bijv. les te geven. Dan kun je werken in een reformatorische omgeving. Hoef je over heel veel dingen niet na te denken en kan je prima tussen de lijntjes leven die door reformatorische mensen in de loop der tijd zijn getrokken.

Als je zo'n talent hebt ontvangen als meneer Poepjes, wordt dat een stuk moeilijker.
MvR
03-12-2013 / 13:41
Beste Spatie,

Dhr. Poepjes hoeft inderdaad geen verantwoording af te leggen aan ons. We hoeven m.i. dus helemaal niet te weten of te gissen wat dhr. Poepjes heeft gedacht (in negatieve of in positieve zin). Wij kunnen niet weten of hij hiermee alleen maar aan zijn eigen eer gedacht heeft, of dat hij misschien wel heel erg het gevoel gehad heeft dat hij ook op deze plek God heeft willen eren. Dat zou je hem kunnen vragen als je bij hem in de kerk zit, of als je familie bent. En daar weet God van, en daar zal Hij ook naar vragen. Dat is duidelijk.

Alleen, dit betekent niet dat wij niets mogen vinden van het gedrag. Wij moeten de zaak beoordelen zonder allerlei positieve of negatieve gissingen te maken over iemands gedachten daarbij. Het gaat om dit soort ('objectieve') vragen: of zo'n talentenshow een doel heeft dat in Bijbels licht te verantwoorden valt; of de plaats er 1 is die je bewust op moet zoeken; of het lied van Alessandro Safina in overeenstemming met de Bijbel is.
Natuurlijk, het is mogelijk om je te vergissen, en in die discussie standpunten in te nemen die bij nader inzien te mild of te scherp waren. Zoals de Farizeeen zich inderdaad meermalen vergisten in het toepassen van Gods wet.
Maar dat neemt niet weg, dat het onze roeping is om de Bijbel naast dat soort concrete dingen te leggen. Dan zijn er dus heel wat meer relevante Bijbelteksten dan 'God ziet het hart aan', 'oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt' en de tekst over de splinter en de balk. Bijbelteksten die gaan over de vermenging van Gods volk met de wereld, over het haten van de rok die met het vlees besmet is, over de heiligheid van God etc. Dan zijn er bij dit gebeuren heel wat vraagtekens te zetten, daar ben ik stellig van overtuigd.
Spatie
03-12-2013 / 14:14
Beste M.v.R.

Ja, ik ben het met je eens dat er bij dit gebeuren heel wat vraagtekens te zetten zijn.

Meer nieuws

NIJKERK - Voor het pand van Christenen voor Israël in Nijkerk langs de A28 is maandag de grootste chanoekia (menora) ter wereld geplaatst. De negenarmige kandelaar in de vorm van een Davidsster is b...
Geen reacties
25-11-2013
Behoor je tot de reformatorische gezindte en ben je tussen de 18-40 jaar? Doe dan mee aan het onderzoek 'Informatie over vaccinatie 2013'.
Geen reacties
19-11-2013
Op zijn blog beschrijft dominee Ben Tramper een bijzonder voorval uit het leven van een man die voor een ingrijpende operatie stond: zijn tong moest worden verwijderd wegens een tumor achter in de mon...
2 reacties
13-11-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering