Autisme binnen kerkenraad

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Er is al veel geschreven over autisme. Maar ik kan niets vinden over hoe moeilijk het is als het voorkomt in besturen en kerkenraden en onder predikanten. Vooral als ze een bepaalde macht hebben. Velen zijn daarvan al de dupe geworden. Het komt me voor dat er een taboe heerst om over dit aspect te schrijven en het zou misschien toch tot troost kunnen zijn van slachtoffers daarvan.

Ik vraag me ook af of een autistische predikant die gelooft dat je jezelf niet kunt bekeren en niet kunt geloven, wel het bevel van geloof en bekering kan preken. Hij denkt namelijk dat dit niet klopt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een precair onderwerp aan de orde in de tekst die je hebt toegestuurd aan Refoweb. Je doelt op het voorkomen van autisme in het leven van predikanten en van mensen die een bestuur of een kerkenraad bemannen. Omdat bekend is dat ongeveer 1 procent van de inwoners van Nederland een bepaalde vorm van autisme heeft, kunnen we aannemen dat er onder de mensen die jij aanduidt ook mensen met een vorm van autisme zijn. Misschien weten ze dat zelf ook, of is het voor henzelf onbekend. Dat het gevolgen heeft voor hun functioneren, is duidelijk. Autisme is een pervasieve stoornis die heel je doen en denken, heel je spreken en optreden doortrekt. Krijg je dus te maken met mensen met autisme in een kerkenraad of bestuur, dan zul je dat op een bepaald moment gaan merken. Dat kan in positieve zin, maar ook in negatieve zin.

Zover ik het kan overzien, is hier inderdaad nog weinig over geschreven. Ik denk dat dat komt, omdat het zo’n gevoelig onderwerp is. Ik herinner mij de verontwaardiging en de ontzetting na de verschijning van een biografie van dr. C. Steenblok, waarin geponeerd wordt dat deze dominee waarschijnlijk een vorm van autisme had. Als ik lees waarop de auteur deze indruk grondt, houd ik dat zelf ook niet voor onmogelijk. Tegelijk denk ik dat we heel voorzichtig moeten zijn met het stellen van een diagnose. Dat is echt het werk van vakmensen.

Een poosje terug is er een symposium geweest over ambtsdragers en autisme in De Driestar in Gouda. Misschien moet daar een vervolg op komen, gezien ook jouw opmerkingen.

Ik hoop dat wat ik schrijf een beetje tot troost is voor mensen die gekneusd zijn geraakt door het contact met of door de invloed van iemand met autisme. Als dat zó is, is er misschien een gesprek mogelijk om daarop terug te komen en om het uit te praten. Misschien heeft de persoon met autisme niet doorgehad dat hij verkeerd sprak of handelde. Deze mensen staan zo anders in de wereld en voelen dingen soms zo anders aan, dat zij met de beste bedoelingen een ander kunnen beschadigen. Aan de andere kant is het soms zo dat zij door hun starheid brokken maken. Dat is allemaal heel jammer, maar het gebeurt wel. Wellicht dat een gesprek kan verder helpen.

Dat een vorm van autisme bij een dominee ook theologische consequenties kan hebben en ook van invloed kan zijn op zijn prediking, staat voor mij wel vast. Ik vermoed dat heel wat mensen met autisme de kerk vaarwel zeggen, omdat ze wat er in de Bijbel staat niet met elkaar kunnen rijmen. Autisme en geloof is een lastige combinatie. Hierover is intussen wel het nodige geschreven.

Ik hoop dat jij en anderen wat hebben aan wat ik heb geschreven.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

autisme