Abortus is oke, wanneer...
Nieuwsredactie | 31 reacties | 29-09-2011| 11:44
De online documentaire "180" van de amerikaan Ray Comfort laat zien wat voor een effect het stellen van elementaire vragen en dilemma's over leven en dood, abortus en hemel en hel kunnen doen met de standpunten van mensen. In deze film veranderen die vaak 180 graden. Want: "Wanneer is het in orde om een baby te doden in de moederschoot?" en "Waarom zou je een kindje straffen voor de misdaad (verkrachting) van de vader?".
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Nieuwsredactie op 29-09-2011, 11:44
31 reacties
mortlach
29-09-2011
/ 21:15
Ray Comfort is een vreselijk, manipulatief demagoogje die als talent heeft dat hij mensen met slinkse strikvragen in een hoek krijgt gedrukt. Een valse voorstelling van zaken geven (zeker ook om de kijker te manipuleren) wordt niet geschuwd. Maar het is voor de Heere, dus dan is alles geoorloofd...
Waarom een kind straffen voor de misdaad (verkrachting) van de vader? Ik zou als tegenvraag stellen: waarom de verkrachte vrouw dubbel straffen door haar te verplichten de zwangerschap te volbrengen en een leven lang voor een kind te zorgen dat ze a) niet wilde, en b) haar aan de verkrachting herinnert?
Er is best veel onderzoek gedaan naar moeders met kinderen die door middel van verkrachting zijn gewekt. Daar wordt je echt niet vrolijk van.
maar goed, ik heb morgen weer iets te kijken tijdens het werk, dat is dan wel weer mooi meegenomen.
Waarom een kind straffen voor de misdaad (verkrachting) van de vader? Ik zou als tegenvraag stellen: waarom de verkrachte vrouw dubbel straffen door haar te verplichten de zwangerschap te volbrengen en een leven lang voor een kind te zorgen dat ze a) niet wilde, en b) haar aan de verkrachting herinnert?
Er is best veel onderzoek gedaan naar moeders met kinderen die door middel van verkrachting zijn gewekt. Daar wordt je echt niet vrolijk van.
maar goed, ik heb morgen weer iets te kijken tijdens het werk, dat is dan wel weer mooi meegenomen.
flower123
29-09-2011
/ 21:55
@mortlach.. Vergeet niet dat elke kind gewenst/ongewenst door verkrachting of uit liefde, dat God het heeft gemaakt met al zijn liefde en wijsheid. Een nieuw leven door God handen gemaakt, is zo'n bijzonder groot wonder. Hoe kunnen wij mensen dat leven dan uit de moederschoot rukken? Een kind heeft ook een ziel, een ziel voor de eeuwigheid!..
..Hoe erg een verkrachting ook is, nooit kan dat een reden zijn om en kind te doden..
..En, is verkrachting eigenlijk niet een gevolg van jou en mijn zonden,..
..Hoe erg een verkrachting ook is, nooit kan dat een reden zijn om en kind te doden..
..En, is verkrachting eigenlijk niet een gevolg van jou en mijn zonden,..
mortlach
29-09-2011
/ 22:24
@flower123
Laat ik beginnen dat ik elk geval van abortus intens betreur. Ik zie alleen wel dat het soms de minste van twee kwaden is. Het is wel een ingreep waar met de grootste zorgvuldigheid mee moet worden omgesprongen.
Ik zou je aanraden eens wat te lezen over de psychologische gevolgen (voor moeder én kind) van een kind baren/opvoeden dat door verkrachting is verwekt, want je uitspraak komt wat naïef en makkelijk over. Dus nogmaals... waarom de moeder dubbel straffen voor de misdaad van de verkrachter? En het is te beargumenteren dat je het kind ook straft simpelweg door het laten worden geboren.
Ik weet wel dat je binnen bepaalde christelijke kaders gelijkt hebt met die schuldvraag, maar ik verwerp die stelling met de grootste stelligheid.
Laat ik beginnen dat ik elk geval van abortus intens betreur. Ik zie alleen wel dat het soms de minste van twee kwaden is. Het is wel een ingreep waar met de grootste zorgvuldigheid mee moet worden omgesprongen.
Ik zou je aanraden eens wat te lezen over de psychologische gevolgen (voor moeder én kind) van een kind baren/opvoeden dat door verkrachting is verwekt, want je uitspraak komt wat naïef en makkelijk over. Dus nogmaals... waarom de moeder dubbel straffen voor de misdaad van de verkrachter? En het is te beargumenteren dat je het kind ook straft simpelweg door het laten worden geboren.
Ik weet wel dat je binnen bepaalde christelijke kaders gelijkt hebt met die schuldvraag, maar ik verwerp die stelling met de grootste stelligheid.
Orchidee
30-09-2011
/ 08:57
Ik vind dit zeker niet makkelijk gedacht... God zegt niet tegen ons hier op aarde, je hoeft niet mijn wet te volgens als het moeilijk word.
Juist zo kunnen kijken naar wat Gods wil is (middels de wet en zijn Woord) is niet gemakkelijk gedacht maar je kruis op je nemen en vertrouwen op God dat hij het verkeerde om zal buigen tot goed.
Denk dat niets met naief te maken heeft maar volledig vertrouwen op je hemelse Vader dat hij door alles heen goed voor je zal zorgen.
Juist zo kunnen kijken naar wat Gods wil is (middels de wet en zijn Woord) is niet gemakkelijk gedacht maar je kruis op je nemen en vertrouwen op God dat hij het verkeerde om zal buigen tot goed.
Denk dat niets met naief te maken heeft maar volledig vertrouwen op je hemelse Vader dat hij door alles heen goed voor je zal zorgen.
Sambalbij
30-09-2011
/ 09:42
@Mortlach
Om in de woorden van Ray Comfort te blijven: "Het is okay om een kind te doden in de moederschoot...als moeder en kind ernstige psychische problemen krijgen". Dat is nogal een uitspraak.
Om bij de vergelijking van Ray Comfort te blijven: jij zou die bulldozer vooruit rijden als de mensen in de kuil ernstige psychische problemen krijgen als ze blijven leven?
Misschien is het ook goed om aan te geven dat je punt a) en b) slechts aannames zijn.
Om in de woorden van Ray Comfort te blijven: "Het is okay om een kind te doden in de moederschoot...als moeder en kind ernstige psychische problemen krijgen". Dat is nogal een uitspraak.
Om bij de vergelijking van Ray Comfort te blijven: jij zou die bulldozer vooruit rijden als de mensen in de kuil ernstige psychische problemen krijgen als ze blijven leven?
Misschien is het ook goed om aan te geven dat je punt a) en b) slechts aannames zijn.
mortlach
30-09-2011
/ 10:26
@Orchidee
Als iemand de kracht en overtuiging heeft om zoiets te doen, dan heb ik daar diep respect voor. Maar ik weiger het dwingend op te leggen aan mensen die die kracht en overtuiging niet hebben. En voor de niet-christenen op deze wereld heeft jouw argument natuurlijk geen enkele waarde.
@Sambalbij
Ach, het aannames-zwaktebod.... uh, -tegenargument. Nee, natuurlijk kan het ook dat de moeder dolblij is met het product van haar verkrachting, dat het haar daar nooit aan zal herinneren en dat de band tussen moeder en spruit een en al rozengeur en manenschijn zal zijn...
Als iemand de kracht en overtuiging heeft om zoiets te doen, dan heb ik daar diep respect voor. Maar ik weiger het dwingend op te leggen aan mensen die die kracht en overtuiging niet hebben. En voor de niet-christenen op deze wereld heeft jouw argument natuurlijk geen enkele waarde.
@Sambalbij
Ach, het aannames-zwaktebod.... uh, -tegenargument. Nee, natuurlijk kan het ook dat de moeder dolblij is met het product van haar verkrachting, dat het haar daar nooit aan zal herinneren en dat de band tussen moeder en spruit een en al rozengeur en manenschijn zal zijn...
Orchidee
30-09-2011
/ 11:27
@mortlach, denk dat hier ook geen sprake moet zijn van dwingend opleggen (hiermee zeg ik dan niet dat het wel allemaal mag maar heb ik hier gewoon geen antwoord op)
Het ging mij meer om te laten zien dat vertrouwen dat het goed komt niet perse naief en te makkelijk gedacht hoeft te zijn.
Wel denk ik dat we geen rekening hoeven hoeven houden met hoe de heidenen denken, in de bijbel te lezen deed Jezus dat ook niet maar verkondigde heel duidelijk hoe het in Zijn Woord lag.
Wel snap ik dat iemand die niet in God geloof moeilijk kan vertrouwen op zijn hemelse Vader ;-)
Het ging mij meer om te laten zien dat vertrouwen dat het goed komt niet perse naief en te makkelijk gedacht hoeft te zijn.
Wel denk ik dat we geen rekening hoeven hoeven houden met hoe de heidenen denken, in de bijbel te lezen deed Jezus dat ook niet maar verkondigde heel duidelijk hoe het in Zijn Woord lag.
Wel snap ik dat iemand die niet in God geloof moeilijk kan vertrouwen op zijn hemelse Vader ;-)
Roeltje
30-09-2011
/ 13:44
Ben je een koe,een geit of schaap,
dan mag je toch niet te lijden,
we willen met verdoving,
dit zonder meer vermijden.
De dieren hier ter sprake,
die hebben ons verteld,
dat het geweldig zeer doet,
wanneer je wordt geveld.
We zijn toch geen barbaren meer,
zouden we kunnen zeggen,
je kunt het dier toch veel humaner,
het loodje laten leggen.
Alzo niet met het mensenkind,
daar in de moederschoot,
we maken het geheel legaal
halal en kosher dood.
Het filmpje heb ik niet gezien. De Bijbel is echter duidelijk genoeg over abortus, ook als d.m.v. verkrachting een zwangerschap tot stand is gekomen. Dat je dan in een hele moeilijke situatie zit snap ik ook. Ergens hierboven werd gezegd dat dit ook door onze zonden komt, en dat is iets wat ik ook geloof, al gaat dat wel heel erg tegen m’n gevoel in maar dat is met zoveel meer onrecht wat er in de wereld gebeurt.
Je kunt als moeder in zo’n geval altijd je kind nog afstaan ter adoptie. Niet ideaal, maar toch van twee kwade de beste. Misschien niet in onze ogen, maar wel in Gods ogen.
dan mag je toch niet te lijden,
we willen met verdoving,
dit zonder meer vermijden.
De dieren hier ter sprake,
die hebben ons verteld,
dat het geweldig zeer doet,
wanneer je wordt geveld.
We zijn toch geen barbaren meer,
zouden we kunnen zeggen,
je kunt het dier toch veel humaner,
het loodje laten leggen.
Alzo niet met het mensenkind,
daar in de moederschoot,
we maken het geheel legaal
halal en kosher dood.
Het filmpje heb ik niet gezien. De Bijbel is echter duidelijk genoeg over abortus, ook als d.m.v. verkrachting een zwangerschap tot stand is gekomen. Dat je dan in een hele moeilijke situatie zit snap ik ook. Ergens hierboven werd gezegd dat dit ook door onze zonden komt, en dat is iets wat ik ook geloof, al gaat dat wel heel erg tegen m’n gevoel in maar dat is met zoveel meer onrecht wat er in de wereld gebeurt.
Je kunt als moeder in zo’n geval altijd je kind nog afstaan ter adoptie. Niet ideaal, maar toch van twee kwade de beste. Misschien niet in onze ogen, maar wel in Gods ogen.
flower123
30-09-2011
/ 17:08
@ mortlach...ik begrijp heel goed dat het voor een moeder die zoiets heeft meemaakt, ontzettend moeilijk is, en heel veel pijn doet. Maar dat is nog steeds geen reden om voor God te spelen en het leven wat God zelf heeft gemaakt, te doden. Een abortus is echt gruwelijk.
God is almachtig, hij kan en wil zo'n vrouw ook helpen bij alles wat zo'n vrouw nodig heeft.
@ roeltje. God zegt: Gij zult niet doodslaan..
God is almachtig, hij kan en wil zo'n vrouw ook helpen bij alles wat zo'n vrouw nodig heeft.
@ roeltje. God zegt: Gij zult niet doodslaan..
flower123
30-09-2011
/ 17:12
@ drusius...ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, dat het niet uitmaakt hoe je bent verwekt en door wie, dat elke kind zeer waardevol is voor God.
mortlach
30-09-2011
/ 19:47
Met alle respect, maar tenzij je uit ervaring spreekt, en ik hoop vurig dat dat niet zo is, betwijfel ik of je de zwangere slachtoffers van verkrachting wel zo goed begrijpt.
Laat ik het even helder stellen: ik heb met name niet-christelijke vrouwen in gedachten als ik het over dit onderwerp heb. Het laat zich raden dat er onder christelijke vrouwen minder abortus wordt gepleegd, al ben ik stiekem wel benieuwd naar de ware cijfers in die groep.
Dat abortus gruwelijk is, daar ben ik het 100% mee eens. Maar met het risico dat ik mezelf herhaal: ik zie situaties waarbij het alternatief nog gruwelijker is. En de mensen die niet op geloof kunnen terugvallen, kun je, vind ik, niet dwingen iets te doen wat jij om geloofsredenen belangrijk vindt. Je roept wel vroom dat God zo'n vrouw wel zal helpen; ik ben wat pragmatischer en zie dat het in de praktijk met die hulp vies tegenvalt.*
*Dat is 'natuurlijk' ook de schuld van die vrouw, niet van God...
Laat ik het even helder stellen: ik heb met name niet-christelijke vrouwen in gedachten als ik het over dit onderwerp heb. Het laat zich raden dat er onder christelijke vrouwen minder abortus wordt gepleegd, al ben ik stiekem wel benieuwd naar de ware cijfers in die groep.
Dat abortus gruwelijk is, daar ben ik het 100% mee eens. Maar met het risico dat ik mezelf herhaal: ik zie situaties waarbij het alternatief nog gruwelijker is. En de mensen die niet op geloof kunnen terugvallen, kun je, vind ik, niet dwingen iets te doen wat jij om geloofsredenen belangrijk vindt. Je roept wel vroom dat God zo'n vrouw wel zal helpen; ik ben wat pragmatischer en zie dat het in de praktijk met die hulp vies tegenvalt.*
*Dat is 'natuurlijk' ook de schuld van die vrouw, niet van God...
Roeltje
01-10-2011
/ 18:16
@mortlach: "Dat abortus gruwelijk is, daar ben ik het 100% mee eens. Maar met het risico dat ik mezelf herhaal: ik zie situaties waarbij het alternatief nog gruwelijker is."
Dat moet je me eens uitleggen. Doodslag is minder gruwelijk dan een kind krijgen op deze gruwelijke manier? Vanuit welk oogpunt kijk jij?
Dat moet je me eens uitleggen. Doodslag is minder gruwelijk dan een kind krijgen op deze gruwelijke manier? Vanuit welk oogpunt kijk jij?
mortlach
01-10-2011
/ 20:38
De hoeveelheid leed die een ongewenst kind doormaakt is onbeschrijflijk, zeker als de moeder het ook nog eens kwalijk neemt voor wat er is gebeurd. Ik stond eens in een supermarkt waar een moeder doodleuk tegen iemand over haar eigen kind zei (waar het kind bij was): "Wil jij d'r soms hebben, wat ik moet haar niet." Mijn hart brak toen ik het hoorde.
In een verkrachtingsgeval lijdt ook de moeder nog eens dubbelop.
Buiten dat ben ik niet belast met het idee dat bevruchting ook meteen bezieling betekent.
In een verkrachtingsgeval lijdt ook de moeder nog eens dubbelop.
Buiten dat ben ik niet belast met het idee dat bevruchting ook meteen bezieling betekent.
Roeltje
03-10-2011
/ 09:06
Als ik van tevoren geweten had dat mijn leven zo zou lopen als het gelopen is, had ik het ook nooit aangekund, maar nu gaat het zoals het gaat en ga ik m’n weg samen met Hem!!
We moeten met z’n allen ons eens meer gaan afvragen “Heere, wat wil u dat we doen zullen?”
We moeten met z’n allen ons eens meer gaan afvragen “Heere, wat wil u dat we doen zullen?”
Sambalbij
03-10-2011
/ 09:31
@Mortlach
Als leven gruwelijker is dan abortus, vind je het dan ook moreel in orde als het kind op latere leeftijd wordt gedood?
Als leven gruwelijker is dan abortus, vind je het dan ook moreel in orde als het kind op latere leeftijd wordt gedood?
mortlach
03-10-2011
/ 10:19
@Sambalbij:
Jij heb goed naar onze vriend Ray Comfort geluisterd, blijkbaar.
Nee, natuurlijk vind ik dat niet, en als het zo moet, dan hoeft een gesprek voor mij verder ook niet.
Jij heb goed naar onze vriend Ray Comfort geluisterd, blijkbaar.
Nee, natuurlijk vind ik dat niet, en als het zo moet, dan hoeft een gesprek voor mij verder ook niet.
Sambalbij
03-10-2011
/ 10:40
Dit artikel gaat over zijn documentaire dus ik ben er voor om in die sfeer verder te gaan. Jammer dat je daar niet toe bereid bent. Je (tegen)stelling roept veel vragen op. Waarom mag je een kind van 6 maanden in de moederschoot wel doden maar een kind van 6 maanden na de geboorte niet? Is dat niet "het dubbel straffen van een moeder"?
Het is overigens een morele vraag, wat de wet zegt, is me duidelijk.
Het is overigens een morele vraag, wat de wet zegt, is me duidelijk.
mortlach
03-10-2011
/ 11:30
In mijn openingspost schreef ik al dat ik Ray Comfort een ontzettend naar, manipulatief mannetje vind en op die 'sfeer' zit ik niet te wachten. Een foetus of embryo is nog geen kind, alleen dat bewust vermengen van termen is ontzettend slinks.
Hoe eerder een abortus gebeurt, hoe beter, maar dat betekent wel dat je ergens een harde grens moet trekken. Er zal altijd een arbitrair element zitten in de bepaling van die grens, maar ik kan mij goed vinden in de wet. Wat met name voor mij belangrijk is, is de ontwikkelingsfase waar het embryo of foetus inzit.
Hoe eerder een abortus gebeurt, hoe beter, maar dat betekent wel dat je ergens een harde grens moet trekken. Er zal altijd een arbitrair element zitten in de bepaling van die grens, maar ik kan mij goed vinden in de wet. Wat met name voor mij belangrijk is, is de ontwikkelingsfase waar het embryo of foetus inzit.
Orchidee
03-10-2011
/ 12:15
@mortlach, jouw visie is al totaal anders dan de mijne omdat ik geloof dat het vanaf de samensmelting van zaad en eicel al 'leven' is en vanaf dat begin al als je in termen van kind of niets praat, al een kind is.
Dan bekijken we al vanuit een heel ander oogpunt dit filmpje, want in mijn ogen is het namelijk hetzelfde een mens vermoorden of een foetus/embryo...
Ik praat dan niet over slinks termen verwisselen, terwijl jij dat dan wel vind.
Als je dit filmpje bekijkt vanuit 2 totaal andere visies is het inderdaad lastig om hierover te praten met elkaar en elkaar dan in dat 'gesprek' te begrijpen en elkaar nader te komen.
Dan bekijken we al vanuit een heel ander oogpunt dit filmpje, want in mijn ogen is het namelijk hetzelfde een mens vermoorden of een foetus/embryo...
Ik praat dan niet over slinks termen verwisselen, terwijl jij dat dan wel vind.
Als je dit filmpje bekijkt vanuit 2 totaal andere visies is het inderdaad lastig om hierover te praten met elkaar en elkaar dan in dat 'gesprek' te begrijpen en elkaar nader te komen.
Orchidee
03-10-2011
/ 12:16
en dit is dan geen onwil ;-)
- 1
- 2