Zaaien en oogsten in Taizé
SMS | 17 reacties | 16-08-2011| 10:31
"Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten." Deze tekst van Jezus uit Joh. 4 schoot in mijn gedachten tijdens een bezoek deze maand aan Taizé in de Bourgogne. De in 1940 gestichte kloosterorde van dit Franse stadje bestaat uit zo'n 100 vredelievende en in celibaat levende protestantse en katholieke broeders uit 30 landen en 22 kerken.
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Ze geven 40 weken per jaar lezingen aan duizenden (vooral) jongeren uit de hele wereld. De meeste bezoekers van Taizé zijn christen, of zeggen dit te zijn. Maar ook gelovigen van andere religies of atheisten zijn van harte welkom om zich er te bezinnen of rust te zoeken.
Driemaal per dag kunnen belangstellenden een gebedsdienst bijwonen, waarna in groepjes een soort bijbelstudie wordt gehouden. Voertaal is Engels. De religieuze basis van Taizé is het katholieke geloof, aangevuld met meditatieve technieken uit Hindoeïsme en Boeddisme. De broeders van Taizé beschouwen de Paus als het hoofd van hun congregatie en Maria als de moeder Gods. Door "ons tot haar te wenden", is het mogelijk om gemeenschap met Christus te krijgen. Centraal in de dienst van zondagochtend staat de eucharistieviering, waarin de hostie en wijn 'daadwerkelijk veranderen' in het vlees en bloed van Jezus. Toch krijgen de aanwezigen geen geloof opgedrongen, maar moet je "vanuit jezelf naar de kern van je bestaan zoeken." Religie is bovendien een vrije keuze; een eeuwige hel bestaat niet; het sterven van Christus heeft geen heilswaarde, maar is slechts een boodschap van solidariteit voor elkaar; God schenkt iedereen de gaven van Zijn liefde.
De 18-jarige Sarah is vrijwilligster bij Taizé en werkt daar al enkele weken tegen kost in inwoning. Haar woonplaats is Rotterdam en ze is christen. Zegt ze. Geloof in Jezus hoort daar niet bij. Een Verlosser heeft ze niet nodig. Vergeving van zonden evenmin. Het gaat om het hier en nu. Als je in dit leven maar gelukkig bent, want daarna is het afgelopen. Definitief.
En zo zijn er in Taizé duizenden jonge mensen van 77 nationaliteiten met vergelijkbare ideeën. En toch... Ze weten niets zeker. Ze zijn zoekende. Bestaat God? En zo ja, wat wil Hij dan van je? Een echt antwoord krijgen ze niet. Erger. "Je komt hier met één vraag en je gaat er met twintig naar huis", is de ontluisterende conclusie van Sarah.
Zoveel jongeren die op zoek zijn naar de zin van het leven. Die hunkeren naar een waarheid die hen vrijmaakt van verdriet, zorgen en onzekerheid. Met een ziel voor de eeuwigheid. En allemaal komen ze naar Taizé om te zoeken wat ze daar naar verwachting nooit zullen vinden: vergeving van zonden door het bloed van Jezus Christus.
Een kleine 30 kilometer van Taizé ligt het stadje Tournus, waar Joan en Truus Koster via de stichting L'Abri-France in de voormalige wijnboerderij La Montagne jongeren eveneens ruimte bieden voor rust en bezinning. In het leven van de Kosters staat geloof in Christus en Zijn verlossingswerk centraal. Het contrast met Taizé is scherp en diep. De sola's van de reformatie versus een wat vage alverzoeningsleer van de Franse paters. Maar La Montagne biedt ook een Bed & Breakfast voor gasten. En dat opent een uitgelezen mogelijkheid voor evangelisatie binnen de poorten van de oecumenische tabernakel om de hoek van de reformatorische chambres d'hotes: De velden in Taizé zijn wit om te zaaien en te oogsten. "En die maait, ontvangt loon, en vergadert vrucht ten eeuwigen leven; opdat zich te zamen verblijde, beide, die zaait en die maait." Wie het vatten kan, vatte het.
Het klopt dat Taizé confronterend kan zijn. Je krijgt geen kant en klare waarheden aangereikt; je wordt gedwongen om er zelf over na te denken wat je gelooft en wat Jezus bijvoorbeeld voor je betekent.
Niet toevallig is er tijdens de dienst ook géén preek. Er wordt voorgelezen uit de bijbel - en dan is het minutenlang stil. Om het woord van God in z'n puurste vorm tot je te laten komen, zonder tussenkomst van dominees.
Dat kan heel ongemakkelijk zijn als je meer gewend bent aan te luisteren naar de exegese van dominees dan naar het woord van God zelf. Maar om daarmee Taizé maar weg te zetten als een club die zoekende christenen - "Althans, zo noemen ze zichzelf", citaat SMS - in de kou laat? Dat lijkt me op z'n zachtst gezegd niet op z'n plaats.
"Beproeft alles en behoudt het goede"- beproef het dus ook werkelijk! Geef het een kans! En veroordeel het niet bij voorbaat omdat het anders is dan het bekende.
1. Geen meditatieve technieken uit het Hindoeïsme? De liederen kenmerken zich veelal door korte teksten, die steeds achter elkaar herhaald dienen te worden. Soort mantra's. Taize schrijft zelf: "Het gezongen gebed is een van de belangrijkste uitdrukkingen van het zoeken naar God. Korte liederen, lange tijd herhaald, geven uitdrukking aan het meditatieve karakter." Deze "ademhalingsliederen cq -gebeden" worden ook in de rooms-katholie tradie gebruikt.
2. Taizë protestants? Oprichter Roger Shutz Bezocht tijdens zijn leven ieder jaar de Paus. Wat zei hij daar zelf over? "k heb mijn eigen christelijke identiteit als volgt gevonden: ik bracht in mijzelf een verzoening tot stand tussen het geloof van mijn wortels en het mysterie van het katholieke geloof, zonder de verbondenheid met wie dan ook te verbreken.” Iedere zondag wordt in Taize een roomse eucharistieviering gehouden. Vast geen toeval.
3. Geloven de broeders van Taizé in een hel? Jazeker, maar deze is slechts tijdelijk (hoe herkenbaar vanuit de RK-traditie). Wat schrijven ze zelf? "Het geloof in de opstanding van Christus verzekert ons ervan dat de mensheid niet onvermijdelijk bestemd is tot de dood. Gods liefde is sterker, zoals de Russische icoon laat zien waarop Christus afdaalt in de Sheol om haar poorten open te breken en de gevangenen te bevrijden. ... De hel verkondigt op paradoxale wijze het goede nieuws dat het licht overal straalt, zelfs voor degenen die hun ogen gesloten houden uit angst of ergernis."
4. De broeders van Taizé geloven dat alle mensen uiteindelijk zalig wordt (alverzoening). Ze schrijven: "Wij allen staan als zondaars met lege handen voor God. God schenkt iedereen echter de gave van zijn liefde: "God heeft in Christus de wereld met zich verzoend" (2 Korintiërs 5:19).
5. Taizé gelooft dat de woorden van Jezus niet letterlijk genomen moet worden. "Jezus’ uitspraken bieden ons geen letterlijke en objectieve beschrijvingen van spirituele begrippen. Ze hebben tot doel om ons binnen te leiden in de waarheid met betrekking tot God en onszelf. Het doel van Jezus’ spreken en handelen is enkel en alleen het overbrengen van de blijde boodschap van Gods plan met deze wereld."
Kortom, Taizé verkondigt op zijn website veelal onbijbelse kolder.
Wat moet het leven toch gemakkelijk zijn met jouw oogkleppen op! Heerlijk, zo'n zwart-witte wereld. Alleen erg jammer dat je daarmee alle kleuren die Gods schepping kent, over het hoofd ziet.
Volgens Van Dale is een synoniem van kolder: onzin. Als ik de visie van Taizé spiegel aan Gods Woord -ten diepste de taak van iedere christen- dan denk ik dat het woord "kolder" erg mild is. Je wordt er bedrogen voor de eeuwigheid. De Bijbel is niet kleurrijk, maar zwart-wit en radicaal. Eeuwig leven, of eeuwige dood. Hemel of hel. Twee wegen zijn er, niet meer, en het komt aan op een keuze. Taizé presenteert een derde weg: probeer maar zo goed mogelijk te leven en geef iedereen het zijne, dan komt het uiteindelijk wel in orde. God is immers goed en vol liefde en Hij zal je nooit voor eeuwig verloren laten gaan. Ten diepste heb je Jezus niet nodig als persoonlijke Verlosser. Hij heeft immers geleden en is gestorven voor alle (!) mensen op deze wereld.
Dat is nu precies wat satan ons wil laten geloven: je hebt genoeg aan het vrome sausje van Taizé, zonder dat bekering nodig is. Paulus spreekt andere woorden: "Bekeert u en gelooft het evangelie." En daarom is de visie van Taizé zo levensgevaarlijk.
De boodschap van Taizé is ongelooflijk aantrekkelijk. Je mag komen zoals je bent, maar je mag ook blijven zoals je bent. Wat wil een mens nog meer...
En ja @pretty: Als Christus je van dood levend maakt, dán pas ervaar je Gods onmetelijke liefde. Dan pas ga je beleven wat het is om van genade te leven. En dan heb je geen greintje behoefte om een menselijk uitgangspunt het voordeel van de twijfel te geven, maar dan gaat het om Christus en Zijn werk alleen. Omdat die Waarheid Zich laat vinden en vrij maakt, al gaat dat door onmogelijkheden heen.
En @pompelmoen: Het heeft daarnaast niets met ongemakkelijkheid te maken, maar met het fundament. En dat is onbijbels. Oftewel kolder. Al vindt machiels dat te ongemakkelijk klinken...
Ook Taizé bezocht, jongelui aangesproken, met ze in gesprek geweest.
Rondgekeken en me in Taizé verdiept.
Tijdens dit bezoek werd me het volgende duidelijk, wat een evangelisatie veld bevind zich hier.
Jongelui op zoek naar iets spiritueels, maar de misleiding overheerst.
Taizé wil een bron zijn waaraan mensen met een joodse, rooms-katholieke, gereformeerde, evangelische (en iedere andere) achtergrond zich kunnen laven. Met als doel “Eén te worden.” Wat onduidelijk blijft is, waarin en op welke grond men één wil worden. De vrienden van Taizé zoeken “eenheid in het Koninkrijk gods”, maar bij die zoektocht van Taizé wordt de waarheidsvraag vrijwel geheel overgeslagen. Het gevoel overheerst.
De eenvoud van Taizé blijkt vooral in korte bijbellezingen met veel gemakkelijke en eenvoudige meezingers en gregoriaanse klanken. Stilte is ook belangrijk in Taizé.
En zoals altijd gebeuren er ook goede dingen, zijn er jongelui die de Heere Jezus wel kennen, maar naar Taizé gaan voor een goedkope vakantie.
Het verblijf aldaar kost 6 of 8 euro per dag, dat ben ik even kwijt.
Kost en inwoning, een goedkope vakantie waar je andere jongeren kunt ontmoeten.
De hoofdmoot: één te worden met iedereen, het hier en nu goed hebben.
En dan je gezegde: "Je wordt er bedrogen voor de eeuwigheid"... als je dit uit eigen ervaring weet wil ik het voor kennisgeving aannemen, zo niet dan vind ik dit een vérgaande en in mijn ogen niet te tolereren opmerking die uiteraard voor je eigen verantwoording is!
De Bijbel is ook een fantastisch Boek. Van harte aanbevolen...
Onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede, adviseerde Pompelmoen. Ik heb haar advies maar opgevolgd en ben aan het speuren gegaan op de officiële website van Taizé. En daar staat hun visie, doel en motivatie (lees vooral: "Vragen over geloof en de Bijbel") . Vervolgens leg je Gods Woord er naast en dan kun je niet anders constateren dan dat er tussen Taizé en het christelijk geloof een enorme kloof gaapt.
Maar ik geef toe, het is een aantrekkelijke leer. Een geloof waar je zelf mee aan de slag kunt en wat geen consequenties heeft voor de eeuwigheid.
Hij wil alleen gediend worden, en niet gedeeld worden met afgoden.
De enige ware God is Jezus Christus,
en hoe kan je dan anderen laten geloven dat ze het goede gevonden hebben,
buiten Hem?
Als jij in Jezus geloofd, dan moet je ook geloven dat, de mensen die dat niet doen,
voor altijd verloren gaan!
En dat is een ingrijpende werkelijkheid...
Laten we daarom bidden voor iedereen!
In de bijdrage van SMS gaat het niet om een persoonlijke meetlat, maar om die van de Bijbel: Zonder Christus geen verlossing en zaligheid. Dat is de basis van het christendom. En als je dat niet gelooft heb je geen probleem met mij, maar met God. Taize gelooft niet in de noodzaak van een persoonlijke bekering. De Bijbel laat een andere boodschap horen. Het is maar wie je gelooft.