"In een gitaarrif zit geen duivel of engel"

Nieuwsredactie | 5 reacties | 09-04-2011| 20:33

In de media is de nodige commotie ontstaan over een rockdienst zondag 10 april in de Maranathakerk in Woerden. In diezelfde kerk wordt namelijk de avond er voor, zaterdag 9 april, een poplezing gehouden, waarin juist wordt gewaarschuwd voor de gevaren van popmuziek. Een persbericht van de stichting Jijdaar! schoot de rockband "de Co-verband"die zondag in Woerden optreedt in het verkeerde keelgat. Tijd voor een paar kritische vragen aan Niels, de enige christen in de band.


In de publicatie roept de stichting onder meer de hervormde wijkgemeente Noord op "deze heidense rockdienst te annuleren en daar tegenover Jezus Christus uit te stallen in al Zijn heerlijkheid en glorie en Zijn liefde voor zondaren." De leden van de rockband, van wie er één zichzelf omschrijft als christen, liet nogal expliciet van zich horen op het gastenboek van Jijdaar! en in reacties via Refoweb. De gitarist van de band, Thijmen, noemde de Bijbel onder meer "wat shit op papier".

Wat is "de Cover-band" en waarom werkt deze seculiere band mee aan een 'christelijke' rockdienst? Hebben ze geen moeite met moeite met de vaak omstreden en onbijbelse teksten van hardrock- en metalbands als Greenday, Nirvana en Rammstein, door wie de Woerdense rockformatie zich geïnspireerd weet?

-Iets over jullie zelf. Wat zijn jullie voor soort band en wat voor muziek maken jullie?

Wij zijn een groep vrienden die ongeveer anderhalf geleden besloten om een band op te richten voor een open podium bij onze stamkroeg. Na dit optreden hebben we besloten om door te gaan, na de toevoeging van een toetsenist en een mascotte  waren we compleet. Ons muzikale spectrum is vrij groot: we spelen van alles, van pop tot rock, van dance tot metal. We proberen veelzijdig te blijven en nummers uit te voeren die ons publiek een leuke avond geven.

-Jullie spelen zondag in een rockdienst in de Maranathakerk in Woerden. Door wie zijn jullie uitgenodigd en waarom?

We zijn door de voorganger van die dienst uitgenodigd. Hij zag ons spelen op een klein podium in de buurt, waarna hij ons benaderde. Hij wilde een dienst houden met als thema "rock" en wij leken een jonge enthousiaste band die daar wel aan mee wilde werken; wat inderdaad het geval was.

-Vinden jullie het als seculiere band die niet in God gelooft en nogal stevige muziek speelt, niet vreemd om tijdens een kerkdienst te spelen?

Ik kan niet voor de rest van mijn band spreken, maar ik ben zelf christelijk. Ik heb er totaal geen probleem mee om 'stevige muziek’ te spelen tijdens een kerkdienst. De standaard in de kerk zijn praiseliederen, koren, of psalmen en gezangen onder begeleiding van een orgel.  Meer soorten muziek hoor je amper terug. Ik zie niet in waarom metal-en rockmuziek niet in de kerk zou passen. Het is gewoon weer een andere muzieksoort, waar uit zichzelf niets kwaads of duivels in zit.
 
-Jullie spelen geen christelijke nummers. Was dat voor de dominee/kerkenraad geen probleem?

We hebben één nummer van een christenlijke band (P.O.D.) in ons repertoir. De voorganger liet ons zelf de nummers uitkiezen. We hebben zelf goed nagedacht welke nummers wel en niet geschikt waren. Het doel van de avond was niet om christelijke metal aan de man te brengen, dus het was geen enkel probleem. Ook hoeft niet alles meteen God te eren, aardse dingen zijn ook belangrijk.
 
-Volgens de website van jongwoerden spelen jullie onder andere nummers van Greenday en Nirvana. In een van de songs van Greenday (Jesus of suburbia) zegt de tekstschrijver "niemand is ooit gestorven voor mijn zonden," waarmee Jezus Christus wordt gelasterd. Wat doet jullie dat?

Ik ben het zelf natuurlijk niet eens met de teksten van het nummer, maar ik ga geen artiesten negeren omdat ze een kritisch nummer hebben. Ze hebben ook het recht om zich te uiten, ook al stuit zo’n nummer mij tegen de borst. Ik laat dat soort nummers links liggen en geniet van de nummers waar ik me wel in kan vinden. Niet alle nummers van zo’n artiest zijn ineens kwaadaardig.

-Nirvana staat bekend om zijn nogal expliciete seksuele teksten. Daar hebben jullie ook geen moeite mee?

Nee, zolang het met respect gaat zal ik daar geen enkel probleem mee hebben. Ik heb nog niet kunnen terug vinden in de Bijbel dat je niet over seksualiteit mag praten/zingen.
 
-Gitarist Thijmen zegt totaal ongelovig te zijn, maar gebruikt wel de cijfers 666 in zijn nickname. Die cijfers staan voor satan, de grootste tegenstander van Jezus Christus en christenen. Wat is de reden voor het gebruik van zo'n nickname? Is hij zich er van bewust dat hij christenen hier diep mee kwetst? Zo nee, is hij dan bereid om zijn nickname aan te passen?

Nadat jullie het bericht over ons hadden geplaatst waren wij erg beledigd. Wij zijn niet gehoord en er stonden onjuistheden in het verhaal. De niet-christelijke bandleden stonden er juist open voor om in een kerk te spelen en gingen daar met respect mee om. We waren boos omdat we zo werden veroordeeld. Hierop ben ik in discussie gegaan op de site van stichting Jijdaar! Daar werd wel gereageerd, maar kwamen mensen met flauwe dingen aan zoals de nickname op youtube van Thijmen die hij heeft aangemaakt toen hij dertien jaar was. Hij heeft nooit zin gehad om die aan te passen, omdat hij niet gelooft en er voor de rest ook niets mee bedoelde. Omdat dat zo flauw werd aangehaald heeft Thijmen zijn nickname expres benadrukt; ook hij was boos en verontwaardigd.

-In een reactie in het gastenboek van JijDaar noemt Thijmen de Bijbelse boodschap "wat shit op papier". Het lijkt er hier op dat jullie rockband er bewust op uit is om christenen te kwetsen. Desondanks vervullen jullie een belangrijke rol in een christelijke kerkdienst, waar Jezus Christus wordt gediend. Hoe past dat bij elkaar?

In het gastenboek werd niet serieus naar ons geluisterd en werd er niet op onze argumenten ingegaan. Daarom hebben de discussie daar ook afgesloten. Omdat dit wederom op de man wordt gespeeld, ga ik hier verder niet op in. De bewering ‘Het lijkt er hier op dat jullie rockband er bewust op uit is om christenen te kwetsen’ is natuurlijk totaal uit de lucht gegrepen. Een bandlid heeft zich in een boze bui zitten uiten, en daarom is onze hele band er op uit christenen te kwetsen? Dit soort versimpeling en rare aannames is de reden waarom we in de eerste plaats boos zijn geworden. Nogmaals, de hele band respecteert het christelijk geloof, we willen zelfs assisteren bij een kerkdienst. Daar gaat de nodige tijd in zitten, maar dat vinden we geen probleem, dat hebben we er voor over.
 
In het persbericht staat de zin: "De rockgroep (...) laat zich inspireren door metalbands als Metallica en Rammstein, die bekend staan om hun seksistische en sadistische teksten en gedragingen."
 
Ten eerste, het gaat om de invloed van de muziekstijl, niet de teksten bij de nummers. In een gitaarrif zit geen duivel of engel. Ten tweede, als de meeste teksten van een band als Rammstein goed worden bekeken, dan zie je er de ware bedoeling van. Nummers waar een sadistisch tekst wordt neergezet, gaan juist over de afkeuring van zoiets. Ook zeer expliciete teksten, zoals bij het nummer  "Pussy", gaan bijvoorbeeld over hoe raar er tegenwoordig tegen seks wordt aangekeken, door onder andere de porno-industrie.  Dus voordat je hele bands gaat veroordelen, kijk eerst goed naar de teksten en bedoeling van hun nummers. Dan zul je veel meer vinden dan slechts het letterlijke wat er wordt vermeld en blijkt het opeens wel een verhaal te zijn waar je je in kunt vinden.

Nieuwsredactie op 09-04-2011, 20:33
5 reacties
plderoos
10-04-2011 / 11:53
Ik vind dat Niels heel wat genuanceerder reageert dan velen van ons. Ik vind ook dat wij, die onszelf reformatorisch of gereformeerd willen noemen, ons dat moeten aantrekken. We hebben een sterke neiging mensen en of culturen die de onze niet zijn onmiddellijk in een hoek te zetten en te veroordelen, tot en met het hellevuur aan toe. En dat oordeel is niet aan ons, dat is aan God namens wie Jezus zelf ook een moordenaar zalig heeft verklaard. En bedenk bij alles wat je een ander aanzegt: "Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden".
plderoos
10-04-2011 / 17:40
@ Peter

Precies wat ik bedoel! Jezus zegt dat er mensen zullen zijn die (stomverbaasd) zullen zeggen: "maar wij hebben in Uw naam duivelen uitgedreven"! En dan zal Hij zeggen: "ga weg van Mij, Ik heb u nooit gekend". Je plakt (de maker van) popmuziek zonder omweg het etiket 'duivels'op maar wie geeft ons het recht tot dat oordeel? Is de muziek zelve niet uitgevonden door een zoon van Lamech? En maken wij daar niet elke zondag dankbaar gebruik van?

Wat nou als Hij bedoelt te zeggen: "maar wij hebben in Uw naam de popmuziek veroordeeld"! En dat Zijn antwoord dan zal zijn: "hebt gij in die mate geoordeeld? dan oordeel Ik in dezelve mate ook u"!

Bedenk wel dat je dan met de mond vol tanden staat! want zoals Jacobus duidelijk maakt gaat het niet om de overtreding van een bepaald gebod maar om Degene die dat gebod gaf! Als je geen overspel pleegt maar wel een moord, dan heb je heel de wet overtreden. En wie onder ons wil beweren dat hij nog nog nooit iets begeerd heeft? We hebben allemaal heel de wet overtreden! Niemand maar dan ook niemand is beter dan de ander en heeft het recht niet om de ander te oordelen.

Kijk, als vaststaat dat iemand bijvoorbeeld overspel gepleegd heeft dan wéét je hoe God daarover denkt en dan moet daar ook wat van gezegd worden. Maar zomaar een veroordeling uitspreken over een vorm van muziek, dat toch niets anders is dan een bepaalde opeenvolging van toonhoogtes in een bepaalde tijdseenheid, kún je gewoon niet doen. Dat hebben we ons aan laten praten. Denk je niet dat het snarenspel en het tromgeroffel van David dichter bij de muziek van de negerslaven lag dan bij Beethoven?

Het gaat mij er trouwens niet om iemand te bewegen tot het aanvaarden van popmuziek, het gaat mij er wel om dat we ons door satan geen zand in de ogen moeten laten strooien. Maar als je het produceren van noten en ritme veroordeelt en je meent ondertussen dat die ene zonde die je nog steeds doet je niet vergeven zal worden, dan wordt het volgens mij tijd om eens flink achter de oren te krabben.
plderoos
11-04-2011 / 21:30
Laat ik nog eens reageren omdat een ander er misschien iets aan heeft. Het enige Peter, dat je aantoont is dat er in het grote babylon na zijn ondergang geen muziek meer gehoord zal worden. Wat dunkt je, zou het tegengestelde ook voor de hemel opgaan? En stel nou dat er in de hemel wel muziek is (zangers zijn er! dat staat vast!) en daarbij worden snaren gebruikt, veroordeel je die dan ook als satans werk? En als je straks David de hand mag schudden, wat zeg je dan?

Als je wilt laten zien dat je oordeel klopt (dat popmuziek duivels is) leg dan in ieder geval uit dat ik er met het aanhalen van Jezus, Jacobus en David naastzit, dat mijn uitleg niet klopt, maar zomaar een tekst neerplakken die niet eens over het onderwerp gaat vind ik niet getuigen van weerleggen, bestraffen of vermanen in alle lankmoedigheid.
Arjans
14-04-2011 / 14:24
Ik houd zelf erg van de stevigere rockmuziek, maar vind in dit stuk wel een gevaar zitten. Als we niet oppassen, kunnen we van alles wel zeggen dat het geen kwaad kan.
Er is volgens mij niks mis met welke stijl van muziek dan ook, hoewel ook ik vind dat de ene stijl zich beter leent voor religieus gebruik dan de andere. Maar ook met heavy metal muziek hoeft absoluut niks mis te zijn.

Maar ik vind wel dat we onderscheid moeten maken. Er zijn wat mij betreft drie verschillende categorieën: christelijke muziek, neutrale muziek (christelijk noch onchristelijk) en uitgesproken onchristelijke muziek. Voor dat laatste moeten we wat mij betreft oppassen. Nee, ik zet mijn radio niet uit bij veel onchristelijke muziek (hoewel de Osdorp Posse dat wel bij mij heeft bewerkstelligd). Maar zelf uitgesproken onchristelijke cq antichristelijke muziek ten gehore brengen.....nee, dat is wat mij betreft niet te verdedigen. Als je als christen staat voor wat je gelooft, ga je volgens mij geen muziek maken die volledig ingaat tegen wat je gelooft.
Justinus
14-04-2011 / 23:37
@Peter1948: het steeds maar citeren van bijbelteksten vind ik persoonlijk niet zo sterk. Geef mij dan maar de reactie van plderoos! Je kunt het er mee eens zijn of niet, een dergelijke reactie nodigt uit tot nadenken! En dan mag Arjans reactie van 14:24 er ook zijn! Ieder zijn smaak v.w.b. de muziek. Als ik psalm-gezang op hele noten hoor begint het bij mij te kriebelen... Dat is niet mijn smaak, mag het?! Ik heb echter geen oordeel over mensen die voorstander zijn van psalmen op hele noten!
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Meer nieuws

Eusebiuskerk grootste ingepakte gebouw van Europa

ARNHEM - De Eusebiuskerk in Arnhem is op dit moment het grootste ingepakte gebouw van Europa. Donderdag werd de klus afgerond met 8000 vierkante meter doek en 1500 aluminium buizen. Kosten: 150.00 eur...
Geen reacties
08-04-2011

Jijdaar! verbijsterd over rockdienst

WOERDEN - De stichting Jijdaar! houdt zaterdag 9 april in de Maranathakerk in Woerden een lezing waarin gewaarschuwd wordt tegen de gevaren van popmuziek. Tot verbijstering van de projectgroep die dez...
31 reacties
06-04-2011

Help een kleuterschool in Gambia bouwen

Over een week gaan 12 jongeren met een verstandelijke beperking helpen met de bouw van een kleuterschool in Gambia. Zij willen hun steentje bijdragen aan het behalen van het zogenaamde '2e millenniumd...
1 reactie
04-04-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering