Interview Refoweb in Gezinsgids
Nieuwsredactie | 3 reacties | 18-02-2011| 14:24
In de editie van 10 februari van christelijk magazine Gezinsgids kun je een artikel over 10 jaar Refoweb lezen. De initiatiefnemers werden aan de tand gevoeld evenals de heer van Groningen (panellid Vragenrubriek) en Esther Beekhuis (RefoWebber van het eerste uur). Gezinsgids was zo vriendelijk om ons toestemming te geven het hele stuk op de website te plaatsen! Het blad ondergaat trouwens komende week een flinke restyling...
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
„Als blad voor een gezin met een duidelijke identiteit willen we dit ook aan de buitenkant tonen,” vertelt uitgever Ringer Otte. „We willen de GezinsGids de uitstraling geven die bij het blad past. De vormgeving is een uiting van wat de GezinsGids wil zijn voor haar lezers. Dat betekent dat als we kiezen voor diepgang in de artikelen en nadruk leggen op de inhoud, dat artikelen prettig leesbaar moeten zijn en dat de opbouw van een artikel rustig is als het gaat om de presentatie. In de vormgeving is dat bijvoorbeeld tot uiting gekomen in een stevige openingspread om de toon van het artikel te zetten. Vervolgens zorgt de paginaopbouw verderop in het artikel voor een vereenvoudiging van leesgemak door het gebruik van rustige tekstblokken, brede witmarges en pastelkleuren.
Met de nieuwe papiersoort tonen we dat we bewust en verantwoord om willen gaan met natuur en milieu. Naast zorg voor elkaar nemen we ook de zorg voor de natuur serieus. Bovendien vertoont het papier geen enkele schittering en bevordert zo de leesbaarheid.”
De restyling van de GezinsGids is onderdeel van een proces dat altijd in beweging is. Zo werkt de redactie continu aan inhoudelijke afstemming op de doelgroep. Coördinerend redacteur Johan Démoed vertelt er meer over: ”GezinsGids wil artikelen met diepgang bieden en er moeten artikelen zijn die wat algemener en ontspannend zijn. Die twee mogen hand in hand gaan.” Eén van de wijzen waarop deze redactionele kijk goed tot uiting komt, is de nieuwe rubriek die in deze gerestylde GezinsGids voor het eerst wordt gepresenteerd: ‘De dag van…’ Op deze pagina’s wordt een lezer 24 uur op de voet gevolgd en gaat de interviewer in op thema’s die te maken hebben met het spanningsveld tussen werktijd, vrije tijdsbesteding en tijd voor bezinning.
Tegelijkertijd met de restyling van het magazine is ook de website www.gezinsgids.nl vernieuwd. Niet alleen de opmaak is aangepast, ook de functionaliteit is verbeterd. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in de structuur van de website. Daarnaast biedt de nieuwe site mogelijkheden tot interactie. Bij elk nieuw verschenen nummer nodigt de redactie de lezer uit om op de site door te praten over speciaal voor dit doeleinde geselecteerde artikelen. Bij het ene artikel zal met name gevraagd worden naar tips, bij het andere naar ervaringen of meningen. In ieder geval biedt het de lezers de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen. Bovendien is er elke twee weken een peiling (poll) te vinden over een actueel onderwerp. Dat gebeurt niet zomaar. De redactie is natuurlijk erg benieuwd naar wat er speelt in de achterban. Grote kans dat deze reacties weer een bron van inspiratie zijn voor de invulling van artikelen in het tijdschrift. Die kruisbestuiving tussen redactie en lezer is altijd erg belangrijk geweest voor de invulling van de GezinsGids.
Op de site kan het nieuwste nummer vanaf maandag 21 februari worden doorgebladerd.