Stichting Jijdaar presenteert nieuwe poplezing

Jijdaar | 43 reacties | 08-01-2011| 08:00

DOORN – De perversiteit van Lady Gaga, dansen met de duivel, platvoerse en seksueel gerichte teksten uit Top40-muziek en de erotiek van Jan Smit en K3. Stichting Jijdaar uit Doorn wil jongeren van reformatorisch Nederland keihard confronteren met de muziek waar zij naar luisteren. De stichting presenteerde tijdens 3 avonden in Doorn, Apeldoorn en Veenendaal de nieuwe en uitermate confronterende lezing “Hinken op twee gedachten – Kribbe of kroeg”. Een impressie van de avond in Apeldoorn kun je hier zien.

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Een team van onder meer ervaringsdeskundigen op het gebied van popmuziek, technici op audiovisueel terrein en jongerenwerkers, is het afgelopen anderhalf jaar onder de bezielende leiding van ex-dj Koos de Jong bezig geweest met het samenstellen van een nieuwe poplezing. In sneltreinvaart wordt de bezoeker meegenomen door de historie van de popmuziek, waarna de aandacht zich richt op diverse hedendaagse muziekuitingen. Populaire artiesten en hun songs worden er uitgelicht. Beeldmateriaal en Nederlandse ondertiteling leggen haarfijn de perversiteit van veel hedendaagse popmuziek bloot.
 
De nieuwe lezing vervangt de huidige, verouderde, versie “Heilige Geest of boze geest”, die twee jaar lang op diverse plaatsen in het hele land is getoond. Voor veel jongeren was deze lezing het middel om te breken met popmuziek. Ook in de nieuwe presentatie zal Gods Woord en het evangelie van Jezus Christus norm en leidraad zijn. Het is immers zinloos als jongeren breken met de uitwassen van de moderne muziekcultuur, maar desondanks onbekeerd blijven. “Hinken op twee gedachten” bevat daarom geen vrijblijvende boodschap.
 
De titel van de lezing is ontleend aan de praktijk van veel christelijke jongeren. Zondags (tweemaal) naar de kerk en doordeweeks leven met de wereld, waaronder (soms verslavende) aandacht voor popmuziek. Op een indrukwekkende en pijnlijke wijze wordt deze halfslachtige houding praktisch vorm gegeven in de lezing op het moment dat psalmmuziek en popmuziek in elkaar overgaan. Doel daarvan is om jongeren te tonen dat een leven met Christus en het genieten van de zonde tegelijk niet mogelijk is.

Jijdaar op 08-01-2011, 08:00
43 reacties
Jaffa
07-12-2010 / 18:25
Hahahaha... de erotiek van Jan Smit. Het moet niet lachwekkender worden met al die pophaters. En dan die tegenstelling: kribbe of kroeg. Wat ontzettend banaal zeg. Wie verzint zoiets? Komen er daadwerkelijk mensen op dit soort avonden af? Heel grappig dat dit bestaat... Iemand zin om mee te gaan?
daf
07-12-2010 / 19:22
De nummers 'Zeven zonden' en 'Dan volg je haar benen' gaan over seksuele spanning (=erotiek) toch? Geen woord Spaans bij.

Ik zie je daar. Waaraan kan ik je herkennen? Aan je roze bril of je oogkleppen of allebei?
Jaffa
07-12-2010 / 20:31
Oh ja, dan volg je haar benen. Nee, gevaarlijk, goed dat ik daarvoor gewaarschuwd wordt. Het gaat trouwens om muziek dus oogkleppen en een roze bril lijkt me geen bezwaar. Ik zal ze allebei opdoen. Grote grijns over zoveel naïviteit...
Jaffa
07-12-2010 / 20:32
wordt is trouwens zonder 't', zit even niet op te letten...
Hanna
07-12-2010 / 23:27
Jaffa: ga er eerst eens naartoe, voordat je een oordeel erover geeft!

Ik denk dat er in de lezing veel waarheid zit, die we vaak niet opmerken...
tiswat
08-12-2010 / 12:24
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.

Ik daag je uit om te komen kijken en te komen luisteren.
Het gaat er niet om wat IK vind, maar wat onze Heere er van vindt.
Kom, luister en oordeel.
Misschien worden er ogen geopend.
tiswat
08-12-2010 / 12:26
Dus Jaffa, met zoveel oordelen zou ik zeker komen.
Alleen maar om aan te tonen dat Jijdaar het HELEMAAL mis heeft en dat bijbels gezien de liedjes van Jan Smit en K3 absoluut horen bij een christelijk leven.
Jaffa
08-12-2010 / 13:46
Hahaha... Otzi, jij hebt het begrepen!
Cloudsadmirer
08-12-2010 / 14:34
Jaffa,
Met je hahaha... ga er eens op in wat tiswat zegt of durf je dat niet? We hebben hier denk ik te maken met een typisch gevalletje: 'heel grote mond en enorm klein bang hartje.'

Fijne avond, Jaffa.
1a2b3c
08-12-2010 / 14:47
Als eerste werd Lady Gaga genoemd en toen de Top 40 met platvloerse seksueel gerichte teksten. Daarna de erotiek van Jan Smit en K3.
Als je nou eerst eens ging luisteren naar wat ze te zeggen hebben dat lijkt me wel zo eerlijk.
Dan kan je tenminste zeggen wat er volgens jou niet klopt voor je het bij voorbaat al belachelijk gaat maken.
Het klinkt mij meer in de oren als: Kijk waar het op uitdraait terwijl het schijnbaar onschuldig begint.
Hanna
08-12-2010 / 16:37
Je verwoordt het goed, 1a2b3c! Helemaal mee eens!
Jaffa
08-12-2010 / 17:12
En wie zou dat nou geschreven hebben...?

Het simplisme van ex-dj Koos de Jong

door Walter Monster

Ex-dj Koos de Jong betoogde vorige week op een jongerenavond dat popmuziek een belangrijk medium van de duivel is. Volgens Walter Monster is zijn betoog eenzijdig en voor een deel gebaseerd op feitelijke onjuistheden over de popgeschiedenis.
,,De duivel heeft een medium waarmee hij overal is.'' Koos de Jong maakt daarmee een rare denkfout. De duivel is overal en niet specifiek in hedendaagse muziek. Jammer, want daarmee zet De Jong zo'n duizend jongeren bewust op het verkeerde been.

Echt vernieuwend is de boodschap van De Jong overigens niet. Datzelfde geldt voor de belegen voorbeelden die de ex-DJ te voorschijn tovert om zijn stelling te onderbouwen. Het gros van de aanwezigen vorige week in Doorn was nog niet eens geboren toen de Eagles in 1977 met Hotel California een klassieker schreven. Waar gaat dat nummer eigenlijk over? Een uitnodiging om naar de hel te gaan, weet De Jong. Hoe komt hij daarbij?

Het door Don Henley geschreven Hotel California is geen verwijzing naar een bestaand gebouw maar een metafoor voor de in de ogen van de Eagles normloze decadentie van de westkust van Amerika, halverwege de jaren zeventig. Je raakt erin verstrikt en je komt er nooit meer uit. Dat gold in zekere mate voor de bandleden van de Eagles zelf ook, zoals de groep in een interview in 1993 toegeeft. Terloops wordt de band Steely Dan een hak gezet omdat zij de Eagles plagieerde. Maar geen satanskerk dus en op de binnenkant van de hoes staat niet satanist Anton Lavey afgebeeld, maar een vrouwspersoon.

Dit voorbeeld illustreert de gemakzucht waarmee De Jong de popmuziek benadert. Het is allemaal zo akelig simplistisch. Jammer en voor een serieuze popliefhebber frustrerend. Allereerst is het vreemd dat De Jong heel selectief in de popgeschiedenis grasduint en alleen de kwalijke voorbeelden als uitgangspunt neemt. Vragen uit de zaal over 'hoe het dan zit met U2 en de positieve kijk op de wereld van zanger Bono' werden door De Jong simpelweg aan de kant geschoven.

Crowley
Los van Bono geldt lang niet voor iedere popartiest dat hij of zij is beïnvloed door occultist Aleister Crowley, een volstrekt geschifte Britse pedofiel die al in 1947 is overleden en dus zelf nooit naar een rockconcert is geweest. Crowley werd en wordt door heel veel mensen verafschuwd en door een klein groepje mensen - dichters, schrijvers, musici, zowel klassiek als pop - aanbeden. Maar er is geen enkel historisch bewijs dat Crowley 'de grondlegger van de rockmuziek' is geweest. Dat is iets te veel eer voor een gek in de marge.

Ik heb de manager van de Nederlandse rockband Golden Earring deze naam eens voorgelegd. De man had nog nooit van Crowley gehoord, terwijl de Earring toch al een aardig tijdje meedraait. Ik ben bang dat dit voor heel veel artiesten geldt. In ieder geval is duidelijk dat Crowley weinig invloed op de popgeschiedenis heeft gehad. De Jong blijft naar mijn smaak te veel hangen in de duistere sferen van bands en artiesten die zich inderdaad hebben afgezet of nog steeds afzetten tegen het christelijk geloof.

Maar hoe komt hij erbij dat Eminem en Marilyn Manson de maat aangeven voor duizenden musici die ook niets van de vuigheid van Eminem willen weten? Het is zoiets als vanwege de kruistochten alle belijders van christelijk geloof afschrijven als een gewelddadig zooitje. Wat ook opvalt is dat De Jong slecht naar popmuziek luistert. Waarom zouden stijlfiguren in de literatuur wel gemeengoed zijn, maar in liedteksten ineens niet? Wel eens gehoord van cynisme, humor, overdrijving of het gebruik van metaforen?

Wie zo een reeks willekeurig popteksten van laten we zeggen Sixteen Horsepower, Deus, Skik of U2 beluistert, opent een ware literaire schat. Soms op buitengewoon goede muziek gezet. De Jong vindt dit maar een 'emmer met pulp'. Zeldzaam aanmatigend, dunkt me. Wie zo oppervlakkig kijkt en luistert, kan de motieven van een tekstschrijver toch nooit doorgronden?

Zelfs Madonna, die met haar muziek en theatrale optredens is uitgegroeid tot een stijlicoon dat al bijna twee decennia de toon voert, is niet met dergelijke oneliners weg te zetten. Let wel, ik betoog niet dat je daar niet kritisch naar moet kijken en luisteren. Zeker bij Madonna niet.

Maar het rücksichtslos overboord smijten van artistiek hoogwaardige popmuziek is een gotspe. Dat er ook nog popmusici zijn die vanuit een ronduit christelijke overtuiging invulling willen geven aan hun artistieke prestaties, laat ik dan nog maar even buiten beschouwing.
Raptor
08-12-2010 / 18:02
Over eenzijdige belichting gesproken:

[...] ,,De duivel heeft een medium waarmee hij overal is.'' Koos de Jong maakt daarmee een rare denkfout. De duivel is overal en niet specifiek in hedendaagse muziek. Jammer, want daarmee zet De Jong zo'n duizend jongeren bewust op het verkeerde been. [...]

Duidelijk iemand die Koos de Jong blijkbaar niet goed kent, want als er iemand zegt dat de duivel overal kan zijn dan is hij het wel. Muziek is één van deze voorbeelden, en daar gaat het in dit specifieke geval over. Niets misleiding, gewoon realistisch. Typisch gevalletje van de pot verwijt de ketel enz.
Hopeful
10-12-2010 / 15:41
Even een kleine opmerking over de erotische kanten van K3. Blijkbaar hebben sommige onder jullie nog nooit naar de teksten geluisterd en roepen jullie maar wat in het wilde weg, omdat K3 toch een kinderband is.....?

Er zijn voorbeelden (dus feiten) te over, waarover K3 zingt:

Het liedje: HEYAH MAMA

Hittegolf in de stad
Jongens en meisjes dansen door de straten
Lekker uitgelaten
Ik wil jou, jij wil mij
Ik weet een plekje waar ze ons niet vinden
Jij mag me verslinden
Doe het heel zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Heel zachtjes

Het wordt een leuke zomer
Lieve mooie dromen

Refrein:
Heyoh
Heyah mama niyehoh
Heyah mama hiyehoh
Hehe hehehe hehe he

Refrein:
Heyoh
Heyah mama niyehoh
Heyah mama hiyehoh
Hehe hehehe hehe he

Hittegolf in m’n hart
Laat mij vanavond naar je kamer komen
In duizend hete dromen
Ik wil jou, jij wil mij
Slaap nu maar zacht en laat je ramen open
Ik kom er aangeslopen
Doe het heel zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Heel zachtjes
Het wordt een leuke zomer
Lieve mooi dromer

Of willekeurige regels uit diverse liedjes:
“We kiezen een plekje voor ons alleen, ik wil alles met jou delen, maakt niet uit hoe en waar”
“Laat mij vanavond naar je kamer komen, in duizend hete dromen”
“Ik wil jou, jij wilt mij, je mag me verslinden”
"Hou me in je armen. Tot de ochtend komt. Hou me in je armen. Kus me op m'n mond"


Ik weet niet, maar dit zegt volgens mij wel genoeg hoe pervers het eigenlijk is. En dat daar dus hele jonge kinderen naar luisteren en dus al op jonge leeftijd met wereldse seksualiteit in aanraking komen.
Ik wist het eerst ook niet, tot ik eens goed ging luisteren....

Dus voordat er heel hard gelachen wordt over wat jijdaar wel niet doet (ik ben er nog nooit geweest moet ik toegeven), kan er beter onderzocht worden of het wellicht goed is wat ze doen. En dit lijkt mij een heel mooi onderwerp.
tiswat
10-12-2010 / 19:37
@Hopeful.

Hier gaat het inderdaad ook over, je hebt het opgezocht.

De wereld is versexualiseert.
We zijn bloot gewoon gaan vinden, maar het is niet gewoon.
De bijbel is er duidelijk over.

Net als seks, het is een consumptieartikel geworden.
Maar zo heeft God het niet bedoeld, seks is iets moois tussen man en vrouw binnen het huwelijk.

En zoveel liedjes gaan over seks enz. BUITEN het huwelijk, gaan rechtstreeks tegen Gods geboden in.

Waar hoor je bij, bij onze Heere of bij de wereld.
Laat ook je keus bepalen bij het luisteren van muziek.
Ook hier kan je een keuze maken.
jannemanvm
19-12-2010 / 03:43
@Otzi

Ik kan beamen dat ik k3 nu ook niet echt opwindend vind. Ondanks dat keur ik veel van hun liedjes af. En nee het is niet omdat ik het opwindend zou kunnen vinden. Maar omdat hun teksten waarde en normen bevatten die niet de mijne zijn. Echt christelijk denk ik ook niet. Aangezien het huwelijk wat naar mijn mening erbij hoort er volledig buiten blijft. Tja sorry maar als ik me bewust van ben dat ze iets bepleiten waar ik het niet mee eens ben (van uit me christelijke achtergrond) dan ben ik een voorstander van dat soort liedjes uit de christelijke kringen te bannen. Tja dat geld ook min of meer voor dat liedje van Jan Smit over de 7 zonde. Maar goed of dan gelijk alle liedjes van Jan Smit fout en verkeerd zijn is denk ik een ander verhaal.
1a2b3c
27-12-2010 / 09:09
Peter, je vergelijkt jezelf met de apostelen (!!!)
Het verschil tussen jouw en hen is vooral dat ik de geest van liefde bij jouw niet opmerk. (en die van nederigheid, zachtmoedigheid, wijsheid...)
Jezus en de apostelen gingen heel anders met mensen om, lees bijv. de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw.
Jezus hield geen donderpreek tegen haar over hel en verdoemenis (wie zulke dingen doet beërft het koningkrijk van God niet)
Nog vóór Hij over haar zonden begon zei Hij haar dat ze levend water zou krijgen als ze dat van Hem begeerde.

Het is niet moeilijk om hier weer een aantal 'gepaste' teksten bij te zoeken.
Wat mij betreft kun je de moeite besparen want dat kan ik zelf ook.
Je zou er eens over na kunnen denken dat je 'heel misschien' wel eens geen gelijk zou kunnen hebben ondanks dat je de waarheid ervoor gebruikt.
1a2b3c
27-12-2010 / 11:53
Precies Peter, en die uit God geboren is is uitverkoren om het beeld van Jezus gelijkvormig te worden en Hij is zachtmoedig en nederig van hart.
Dat is niet alleen voor straks in de hemel maar dat gaat hier op aarde al beginnen.

Rom.8:29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn...
Wilbert
27-12-2010 / 12:43
Wat een geweldige mensen zijn jullie.... druk maken om teksten van liedjes... woorden beoordelen en je er druk om maken. Prachtig... Maar jullie hangen maar in het verleden... Beoordelen en oordelen. Goed en fout, goed en fout, goed en fout...
Zijn jullie eigenlijk wel tevreden mensen. Zijn jullie gelukkig..... ik denk het namelijk niet...
K3 brengt heel veel vreugde bij kinderen...zie dat dan ook! Zijn er kinderen de fout in gegaan omdat ze K3 geluisterd hebben? Zijn er kinderen die nu volwassen zijn met dergelijke probelemen gesignaleerd. Kom nou... Angst is wat jullie drijft... en alles gebaseerd op bijbelteksten.

Lady Gaga is de meest barmhartige vrouw in de popmuziek. Als je ziet wat zij bijdraagt aan het goede doel dan is dat het veelvoudige van wat jullie bij elkaar bijeen brengen...
Doe die zwarte jas en hoge hoed toch eens af en geniet van het moois dat er in de wereld is.... Dit mag je van God, echt waar!!
tiswat
27-12-2010 / 13:30
@Wilbert.

Wie dien jij?
Wil jij bij de Heere Jezus horen?
Kan je dan genieten van dingen die lijnrecht tegen Het Woord, tegen Jezus in gaan?
We mogen genieten van heel veel dingen die God ons geeft.
En mag het offer van onze Heiland jou wat kosten?

Spreuken 1: 28-33. "Dan zullen zij tot mij roepen, maar ik zal niet antwoorden, zij zullen mij zoeken, maar mij niet vinden. Omdat zij de kennis hebben gehaat en de vreze des Heren niet hebben verkozen, mijn raad niet hebben gewild, al mijn vermaningen hebben versmaad, zullen zij eten van de vrucht van hun wandel en verzadigd worden hun raadslagen. Want de afkerigheid der onverstandigen zal hen doden, de zorgeloosheid der dwazen zal hen te gronde richten. Maar wie naar Mij luistert, zal gerust wonen, beveiligd tegen de verschrikking van het onheil."

Wilbert, je mag niet van de zonde genieten, van de zonde van de wereld.
En alles wat tegen God ingaat is zonde.
Iets anders kan ik hier niet van maken.

Er is genoeg waar je wel van genieten kan en mag.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Meer nieuws

Server Refoweb tijdelijk off line

Vannacht 0.00 uur zal Refoweb tijdelijk niet bereikbaar zijn i.v.m. een verhuizing. Op dit moment delen we de server met meerdere websites maar we gaan naar een eigen onderkomen toe. De mannen van on...
1 reactie
06-01-2011

Noord-Korea grootste christenvervolger ter wereld

Ermelo – Noord-Korea is de grootste christenvervolger ter wereld. Dat meldt Open Doors, een organisatie die zich wereldwijd inzet voor vervolgde christenen, op basis van de woensdag verschenen Ranglij...
2 reacties
05-01-2011

Documentaire over Urker Mannenkoor

4 januari zond de VPRO 'Hallelujah -tussen storm en stilte' uit, een documentaire over Urker Mannenkoor. "Koude rillingen en kippevel, dat staat je te wachten bij een optreden van het Urker Mannenkoor...
7 reacties
05-01-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering