Nieuwe ziekte: infobesitas
Gertjan de Jong | 1 reactie | 09-04-2010| 10:00
YoungWorks, een bureau voor jongerencommunicatie, noemt het dé jongerentrend van 2010: infobesitas. Ofwel: de angst om iets te missen, er niet bij te horen. Misschien kun je in plaats van een trend beter spreken van een ziekte. ‘De mediaconsumptie krijgt net als bij gamen verslavende kenmerken’, stond onlangs in dagblad Trouw. ‘Het continu bereikbaar zijn en continu alles willen volgen, heeft een keerzijde. Het kan leiden tot informatiestress. De klachten daarvan zijn vermoeidheid, slaaptekort en het probleem dat jongeren continu hun aandacht moeten verdelen.’
In deze tijd worden we bedolven onder een tsunami van informatie. Jongeren zoeken deze informatieovervloed zelf heel actief op, zo blijkt uit het aantal accounts op Hyves (9,5 miljoen accounts eind vorige jaar) Facebook en andere netwerksites. Sommige jongeren versturen maar liefst 75 sms’jes per dag.
Slechte gezondheid
Die informatieoverkill heeft onvermijdelijk invloed op je gezondheid. We raken angstig, gestrest. Bang om iets te missen van wat speelt in de wereld of in je vriendenkring. Yvonne van Sark, directielid bij YoungWorks, stelt in Trouw: ‘Er verschijnen onderzoeken die vaststellen dat iemand zijn adem inhoudt als hij zijn mail binnenhaalt. Het heeft dus invloed op je ademhaling, je geestelijk en lichamelijk welbevinden.’
Gewijde palen
Bij afgoden denken we al snel aan Baäls, Boeddha’s en de gewijde palen in het Oude Testament. Maar krijgt onze omgang met moderne media en communicatiemiddelen langzaamaan ook geen afgodische trekjes?
De Bijbel spreekt regelmatig over onverdeelde toewijding, een hart dat één is. In deze tijd is dat geen eenvoudige opgave, maar wel harde noodzaak. Een tijdje mediavasten (geen tv, mobieltje, krant of internet) kan misschien helpen. Willen we ons in deze wereld nog onderscheiden, dan moeten we leren om ons te focussen. ‘Laat ons oog alleen gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs’ (Heb. 12:2).