Christenen in vuur en vlam

Habakuk.nu / 2 reacties

09-01-2010, 13:48

Misschien heb je net voor de kerst de laatste uitzending gezien van Andries Knevel in Het Elfde Uur. Hem werd gevraagd welke vraag hij aan God zou willen stellen wanneer hij daar de gelegenheid voor kreeg. Het was één woord: ‘Waarom?’. Ja, wie zit er niet met die vraag bij zoveel leed, verdriet en ellende in de wereld. Maar je kunt je ook afvragen hoe diezelfde wereld eruit zou zien wanneer alle christenen wereldwijd God de vraag zouden stellen: ‘Heer, wat wilt U dat ik doen zal?’

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

En dat ze dan ook zouden ophouden met geheel of gedeeltelijk voor zichzelf te leven in plaats van voor God. In Nederland wordt alleen al het aantal evangelische christenen geschat op 500.000. Wat zou God niet kunnen doen door een half miljoen gelovigen die zich helemaal voor Hem ter beschikking zou stellen! Maar het aantal echt toegewijde gelovigen is in de meeste gemeenten op één of hooguit twee handen te tellen.

Erg makkelijk
Hoe dat komt? Misschien wel omdat het merendeel van de gemeenteleden erop vertrouwt dat God ze ziet als volmaakt en rechtvaardig als ze maar geloven dat Jezus voor ze is gestorven. Zo maken ze het zich wel erg makkelijk om zonder gewetensbezwaar geheel of gedeeltelijk voor zichzelf te blijven leven, zonder zich daarvan te bekeren...

Blinde vlek
De boodschap dat Jezus nu juist is gestorven om ons te verlossen van dat leven voor onszelf, dat lijkt praktisch overal wel een blinde vlek te zijn. En dat God ons écht rechtvaardig kan maken door Zijn wetten in ons hart te leggen en die ook in ons verstand te schrijven, is voor de meesten ook onbekend terrein. Dat laatste werd in het Oude Testament al beloofd als de definitieve oplossing voor het steeds weer afdwalen en in zonde vallen van Gods volk: het Nieuwe Verbond! Daarom ligt het voor de hand dat dit de boodschap is waarmee het hedendaagse volk van God bekend moet worden gemaakt.

Het lijkt misschien onbegonnen werk en een druppel op de gloeiende plaat, maar als het waar is, mogen we er dan niet van uitgaan dat het ook wel eens een vonk in de hooiberg zou kunnen zijn?

Dick Baarsen

Dick Baarsen is de man achter de voormalige EO-kinderkrant, waarvoor hij alle teksten schreef.

Habakuk.nu op 09-01-2010, 13:48
2 reacties
Alphonsus
09-01-2010 / 13:54
Mijn vraag zou zijn: Waarom ik Heere, dat ik u mag kennen en lief hebben?
Bergen
11-01-2010 / 22:05
Waarom?

Het is begonnen bij genisis 3, de keuze van de mens

Meer nieuws

In Nagaa Hamidi, gelegen op 700 km ten zuiden van de Egyptische hoofdstad, hebben drie onbekenden woensdagavond aan de vooravond van het Koptische Kerstfeest 6 christenen en een politieagent doodgesch...
Geen reacties
08-01-2010
Voorthuizen - De Reformatorische Omroep (RO) heeft acht koor- en samenzangavonden georganiseerd in verschillende provincies van Nederland. Het eerste concert is in de provincie Zeeland. Aanstaande zat...
Geen reacties
08-01-2010
Hij, die droeg mijn zonden,Die mij redde van de dood.Die mijn pijn droeg in Zijn wonden,Zonder klacht:Hij was een Jood.
Geen reacties
07-01-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering