Pastorie online - met Johan Boeijenga
Refoweb | Geen reacties | 20-11-2024| 16:41
Johan Boeijenga, werkzaam in het St. Jansdal Ziekenhuis in Harderwijk en ouderling-scriba van de Hersteld Hervormde Gemeente in Doornspijk, is onze gast in deze aflevering van Pastorie online. Hij staat aan de voorhoede van procedurele sedatie, een relatief nieuwe en veelbelovende techniek binnen de anesthesie. “Voor de patiënt is het vaak een verrassing hoe helder ze direct na de ingreep al zijn. En ze hoeven niet naar de uitslaapkamer; ze kunnen vaak meteen terug naar de afdeling.”
Procedurele sedatie maakt gebruik van sterk maar kortwerkende middelen. Hiermee kan een patiënt tijdens de behandeling licht slapen, maar snel wakker en helder zijn zodra de procedure voorbij is. Het proces is flexibel: "Verwacht je een pijnlijk moment, dan geef je wat meer, dan verdiep je als het ware die sedatie." Dit maakt het mogelijk om patiënten op maat te behandelen, zonder dat ze volledig onder narcose hoeven te gaan. Deze techniek biedt patiënten meer flexibiliteit en veiligheid, vooral bij complexe medische gevallen of gevoelige procedures zoals darmonderzoeken.
Naast zijn werk in het ziekenhuis vervult Boeijenga een ambt als ouderling-scriba in zijn gemeente. Hoewel hij tijdens huisbezoeken niet actief medisch advies geeft, merkt hij dat zijn medische achtergrond soms helpt om mensen beter te begrijpen. Toch waakt hij ervoor om de rol van behandelaar te combineren met zijn geestelijke taak: “Je moet wel bij je leest blijven. Ik kom daar met een andere missie binnen.”
In de eerste vraag gaan we in op ‘palliatieve sedatie versus euthanasie’. Johan legt het verschil tussen beide uit: “Euthanasie heeft de bedoeling om iemand te doden. Palliatieve sedatie is om het lijden te verminderen.” Hij benadrukt dat palliatieve sedatie alleen in de stervensfase moet worden toegepast en niet bedoeld is om het leven actief te beëindigen. “Het middel zelf is niet dodelijk. Het sterven is meestal een natuurlijk proces door het gebrek aan vocht, wat normaal in deze fase gebeurt.” Desondanks erkent Boeijenga dat er in sommige gevallen misbruik van palliatieve sedatie wordt gemaakt, bijvoorbeeld om euthanasie te omzeilen: "Mijn gevoel zegt mij dat dat wel eens vaker zou kunnen zijn dan wij weten." Hij benadrukt dat intentie en zorgvuldigheid cruciaal zijn bij dergelijke beslissingen.
Een volgende kwestie wordt opgeworpen door een bezoeker van Refoweb die een advertentie onder ogen kreeg waarbij men op zoek is naar participanten bij onderzoeken naar de werking van geneesmiddelen. Hier staan forse bedragen tegenover; enkele duizenden euro’s per onderzoek. Mag je als medisch proefpersoon tegen betaling meewerken en zo ja, waar ligt de grens?
Een andere vraag die Boeijenga bespreekt, is de toenemende focus op het lichaam in de moderne samenleving. Hij waarschuwt voor de gevaren ‘Ongezond sporten’, van overmatige lichaamscultuur en obsessie met uiterlijk, zoals vaak in sportscholen te zien is: “Zoveel tijd en aandacht aan je eigen lichaam besteden, is niet goed.” Tegelijkertijd wijst hij erop dat matigheid en een gezonde levensstijl belangrijk zijn: “Een gezonde geest in een gezond lichaam is een goede spreuk, maar alles met mate.” Boeijenga plaatst deze trends in een bredere context van de eindtijd, waarin mensen steeds meer gericht zijn op zichzelf en de maakbaarheid van het leven. Hij benadrukt dat christenen geroepen zijn om hun tijd en energie te richten op wat echt belangrijk is: “Wij leven hier niet voor onszelf. Uiteindelijk is het lichaam vergankelijk en is alles wat je hier verzamelt tijdelijk.”
Het belang van vergeving komt naar voren in de vraag ‘Trauma na ongehuwde zwangerschap en schuldbelijdenis'. Johan deelt hoe het verhaal van de overspelige vrouw in de Bijbel hem hierbij inspireert: "Wat de Heere Jezus tegen die vrouw zegt, dat zegt hij ook tegen mij: ‘Ga heen en zondig niet weer.’" Hij benadrukt dat deze boodschap van genade en vernieuwing geldt voor iedereen, ongeacht hun verleden. Voor mensen die worstelen met schuldgevoelens, zoals bijvoorbeeld bij deze voorhuwelijkse zwangerschap, moedigt hij aan om Gods vergeving te aanvaarden: “De Heere Jezus heeft laten zien dat Hij mild is. Hij heeft onze zonden geworpen in de zee van vergetelheid, waar een bordje bij staat: ‘Verboden te vissen.’” Deze pastorale benadering biedt hoop en perspectief, ook aan degenen die worstelen met schuld of spijt.
Bekijk ook deze uitzendingen met Johan Boeijenga: