Pastorie online - met ds. Baan
Refoweb | Geen reacties | 19-04-2024| 20:00
Dominee M. Baan is een oudgediende van Refoweb. De emeritus-predikant uit Veenendaal is al vanaf de start van de vragenrubriek betrokken als panellid. In die ruim 22 jaar heeft hij 113 vragen achter zijn naam staan.
Bij het beantwoorden stak hij er regelmatig zelf ook wat van op, vertelt hij in Pastorie online. Door de vragen van bezoekers werd hij gedwongen om nog eens goed naar een (vaak) bekende bijbeltekst te kijken en dat gaf toch wel eens andere inzichten. Concluderend stelt ds. Baan dat zijn medewerking nooit verloren tijd is geweest.
Op 78-jarige leeftijd kan de voorganger als geen ander de ontwikkelingen duiden binnen de reformatorische achterban. "Wat me het meest zorgen baart, is het positivistische wereldbeeld. Voor de zonde is eigenlijk geen plek meer. De enige zonde die we straks nog hebben, is zonde zonde noemen. Dat staat haaks op de prediking van het evangelie. Je hoeft niet enkel en alleen zonde te preken maar het moet wel een plek in het leven van de mens hebben. Anders heb je genade ook niet meer nodig", aldus ds. Baan.
Ontwikkelingen die ten goede zijn, vindt de predikant de onverwachte ingangen die er zijn bij mensen die niet met de bijbelse boodschap zijn opgevoed. Vaak is er bij (oudere) afgehaakte kerkgangers vijandschap en bij die nieuwe, onkerkelijke generatie is dat er niet. Dat biedt mogelijkheden voor een gesprek.
Onalngs herdacht hij zijn 50-jarig ambtsjubileum. In die tijd heeft hij ruim 6300 preken gehouden, heeft hij geteld. Kan de dominee terugkijken op een vruchtbaar (ambts)leven? Dat was vooral het geval in zijn vroegere gemeente te Putten. Daar was het maaien als voorganger. In de gemeente Nijkerk die daarop volgde was het meer zaaien. Al kun je nooit exact aangeven wat er met je preken gebeurd. Soms heb je het idee dat het geweldig gaat en dan is het niks en vice versa. Maar het Woord zal niet leeg tot de Heere weerkeren en dat gebeurt soms ongedacht.
PKN-er Baan ging tot voor kort ook wel eens voor in een CGK-, HHK-, of Oud Gereformeerde-gemeente en daar voelde hij zich dan thuis. Dat ervaart hij tevens als hoopgevend.
De eerste vraag gaat over ‘Het evangelie begrijpen’. "Hoe kan ik het Evangelie aannemen, Jezus aannemen, als ik het niet begrijp? Jezus voor mij gestorven terwijl ik nog niet eens bestond. Voor mijn zonden gestorven terwijl ik elke dag nog steeds zondig. Hoe reinigt Zijn bloed mij? Ik wil het begrijpen om de ware vreugde in God te vinden, maar ik worstel zo met het begrijpen en geloven. Voor mijn gevoel moet ik het eerst echt begrijpen terwijl ik weet dat er van mijn kant geen enkele daad hoeft te zijn dan alleen geloven, maar geloof ik genoeg?", mailt een vraagsteller.
Ds. Baan wijst op het feit dat er veel te doen is over het woord ‘aannemen’. Je kunt hier denken aan het ‘aannemen’ dat een bedelaar doet die een aalmoes vraagt. Hoe word je een bedelaar? Als je er om verlegen bent en in de schuld raakt. Maar dat is geen voorwaardelijk evangelie, aldus Baan.
Een volgende vraag wordt gesteld naar aanleiding van de gelijkenis van de schat in de akker. Moeten wij al onze bezittingen verkopen? Of moet je dit figuurlijk zien. Rijkdom is een macht die je van de Heere vandaan houdt, reageert ds. Baan. In onze tijd zijn we gewend geraakt aan luxe en dat bindt ons aan de aarde. Er moet juist een uitzien zijn naar wat er komen gaat. We moeten weten waar onze schat is. En van dingen die je nooit gekregen hebt, hoef je niet van los gemaakt te worden. In de toekomende stad ligt de echte rijkdom.
Wat wordt er precies bedoeld met 'de vreze des Heeren'? Gaat het om eer en gezag met betrekking tot God? In bepaalde bijbelteksten gaat het toch echt over ‘bang zijn’. Doen wij God niet tekort door het feit te negeren dat Hìj het is die oordeelt en de goddelozen te gronde richt? En is het niet juist het zondebesef en de kennis van dat oordeel dat mensen tot bekering brengt?
Ds. Baan ziet vaak 2 kanten van deze medaille. Of de zijde van ‘God is liefde’ of de kant van ‘angst voor de Heere’. Dat hoort eigenlijk bij elkaar in plaats van het uit elkaar te trekken.
Een vierde vraagsteller vindt het vreemd dat we gewoonlijk pas na het eten gaan danken. Dominee Baan: "Jezus deed ook alleen een gebed voor het eten. Bidden is niet alleen maar vragen en danken is niet alleen maar God loven. Bidden is in de Schrift vaak AANbidden. Dat zijn we kwijtgeraakt. Bidden en danken horen bij elkaar." Maar we hebben nu eenmaal deze traditie en ds. Baan voelt niet de urgentie om dit te veranderen, er zijn belangrijke zaken.