Nieuwe campagne Week van het Leven van start
Nieuwsredactie | 1 reactie | 31-08-2020| 13:19
De Week van het Leven is inmiddels een begrip en vindt dit jaar plaats van 8 tot en met 14 november 2020. Met een indringende, liefdevolle liefdevolle videoboodschap (zie onder) via landelijke mediakanalen en advertenties in dagbladen wordt dit jaar opnieuw aandacht gevraagd voor betere hulp aan vrouwen die onbedoeld zwanger zijn én voor hun ongeboren kindje. De crowdfundingsactie om de benodigde €150.000,- voor deze campagne bij elkaar te krijgen, start aanstaande zaterdag.
Diederik van Dijk, voorzitter Platform Zorg voor Leven: “De boodschap vóór het leven is krachtiger dan ieder ander verhaal. We zien echter ook de tegenkrachten toenemen. Dat hoeft ons niet te ontmoedigen, maar het laat wel zien dat het geluid vóór het leven meer dan ooit nodig is. Ik roep iedereen daarom op de campagne mogelijk te maken met een gift! Mensen die zich hierbij inschrijven voor de nieuwsbrief, krijgen bovendien een mooi toerustingspakket cadeau met handvatten voor een goed gesprek over de bescherming van ongeboren leven.”
Verhaal
Dit jaar staat het verhaal van Deborah centraal in de campagne. Toen zij onbedoeld zwanger werd, leek abortus voor haar de enige oplossing. Dankzij goede hulp kon zij tóch kiezen voor haar kindje! Haar dochtertje Eden is inmiddels drie jaar. Deborah: “Ik ben zo blij dat ik hulp heb gekregen! Eden is echt een verrijking in ons leven. Daarom hoop ik dat iedere onbedoeld zwangere vrouw dankzij deze campagneboodschap weet: er is een veel betere oplossing voor mij en mijn kindje mogelijk dan abortus. Uit ervaring weet ik dat het kindje vaak niet ongewenst is, maar de situatie waarin de vrouw zich bevindt. Als er maar één vrouw is die door het horen van mijn verhaal voor haar kindje kiest, dan is de campagne al geslaagd!”
Petitie voor betere hulp
Tegelijkertijd met de crowfundingsactie start een petitie waarin de politiek wordt opgeroepen om de hulp aan onbedoeld zwangere vrouwen en hun ongeboren kinderen te verbeteren. Van Dijk: “Nog te vaak worden deze vrouwen niet gewezen op alternatieven voor het plegen van een abortus. Dat moet anders en beter! Na afloop van de Week van het Leven zullen we deze petitie aanbieden aan de Tweede Kamer en aan minister Hugo de Jonge. Daarom roep ik mensen op: teken de petitie en maak het verschil voor vrouwen en hun ongeboren kinderen!”
Oproep aan kerken
Van Dijk doet een bijzonder appel op alle kerken om mee te doen aan de campagne voor het ongeboren leven. “Iedere kerk kan voluit opkomen én bidden voor het ongeboren leven, zoals dat van God is geschonken. Schenk daarom aandacht aan dit thema in preken, tijdens catechisatie en bij verenigingen. En plaats de Week van het Leven op het collecterooster.”
Vrienden voor het leven
De Week van het Leven wordt onder verantwoordelijkheid van Platform Zorg voor Leven georganiseerd door de NPV – Zorg voor het leven, Schreeuw om Leven, de ChristenUnie, de SGP, Samen-Leven en de RMU, met steun van steeds meer organisaties, bedrijven en personen die het leven een warm hart toedragen. Van Dijk: “Ik vind het heel bijzonder om te merken dat dit doel velen met elkaar verbindt. Dit jaar zijn er bijvoorbeeld meer media dan ooit die zich bij ons hebben aangesloten en bereid waren de crowdfundingscampagne onder de aandacht te brengen van hun lezers, bezoekers en luisteraars. We zijn al deze vrienden voor het leven erg dankbaar. Hierdoor is het niet meer een campagne van enkele organisaties, maar een breed gedragen initiatief van iedereen die zich wil inzetten voor een betere bescherming van het ongeboren kind! Ik zou zeggen: sluit je ook aan bij deze mooie beweging!
Grootste campagne Week van het Leven ooit ingekocht
De crowdfundingscampagne voor de Week van het Leven is opnieuw boven verwachting goed verlopen. Dankzij de vele giften was het dit lustrumjaar mogelijk om de grootste reclamecampagne tot nu toe in te kopen. Daarmee klinkt het geluid voor betere hulp aan onbedoeld zwangere vrouwen en hun ongeboren kinderen de komende weken sterker dan ooit!
De Week van het Leven is inmiddels een begrip en vindt dit jaar plaats van 8 tot en met 14 november 2020. Sinds de start van de crowdfundingscampagne is er nu al bijna 150.000 euro opgehaald voor de Week van het Leven. Doordat de giften nog steeds doorlopen, was het mogelijk om naast de reclameblokken op televisie ook nog andere campagnes in te kopen.
- Op maandag 9 november verschijnt een paginagrote advertentie in tien grote landelijke en regionale kranten. Dezelfde paginagrote advertentie wordt geplaatst in de Elsevier van 4 november.
- Vanaf heden staan er twee weken lang tien billboards op drukke knooppunten naast de snelweg, verspreid over het hele land.
- Van 9 -14 november loopt een aanvullende digitale online videocampagne op de NPO, met dezelfde campagnespotjes als op televisie.
- Er is een miljoenenbereik aan online bannercampagnes in diverse varianten ingekocht bij kranten en op sociale media.
Diederik van Dijk, voorzitter van het Platform Zorg voor Leven: “Ik word er stil van dat zoveel mensen hun hart laten spreken en zo gul geven aan deze campagne. Op deze manier kunnen we miljoenen burgers een duwtje geven om na te denken over de nood van vrouwen en de waarde van het ongeboren leven. We gaan voluit door met onze activiteiten, in het ontspannen besef dat de uitwerking ervan helemaal in Gods hand ligt.”