Jijdaar presenteert nieuwe poplezing
Jij daar! (advertorial) | 4 reacties | 30-03-2016| 09:42
Muziek is niet neutraal. Het is de drager van een boodschap. In de popmuziek is die vaak platvoers en/of erotisch/seksueel getint. Ook in het Nederlandstalige genre. Stichting Jij daar! uit Leersum wil christelijke jongeren daarom in woord en beeld confronteren met de muziek waar zij naar luisteren. Vanaf vrijdag 8 april start -als eerste in Veenendaal- daarom een nieuwe serie poplezingen met de titel “What on earth...” Locatie is het Ichthus College Veenendaal, Vondellaan 4. Aanvang 19.30 uur.
Een team van onder meer ervaringsdeskundigen op het gebied van popmuziek, technici op audiovisueel terrein en jongerenwerkers, is het afgelopen jaar onder de bezielende leiding van ex-dj Koos de Jong bezig geweest met het samenstellen van een nieuwe poplezing. In sneltreinvaart wordt de bezoeker na een confronterende openingsclip meegenomen door de historie van de popmuziek, waarna de aandacht zich richt op diverse hedendaagse muziekuitingen. Populaire artiesten en hun songs worden er uitgelicht. Beeldmateriaal en Nederlandse ondertiteling leggen haarfijn de dubieuze boodschap van veel hedendaagse popmuziek bloot.
Al diverse jaren confronteert de stichting Jij daar! christelijke jongeren met de muziek waar zij naar luisteren. Uit regelmatige steekproeven in de christelijke media blijkt dat er maar weinig christelijke jongeren zijn die popmuziek links laten liggen. Opmerkelijk is dat ze vaak niet of nauwelijks beseffen wat er precies gezongen wordt. De melodie is (mis)leidend. Jij daar! wil jongeren laten horen, zien en beleven dat muziek niet neutraal is, maar een boodschap overbrengt. Daarom worden alle songs en clips uit de presentatie in het Nederlands ondertiteld.
Veel songteksten dragen volgens de stichting niet alleen een losbandige en onbijbelse boodschap uit, maar vaak wordt opgeroepen tot gedrag dat ook buiten algemeen geldende normen en waarden valt. Te denken valt aan de respectloze omgang met vrouwen, gebruik van verdovende middelen en overspel. Bovendien blijkt dat de housescene zich opmerkelijk vaak identificeert met religieuze afbeeldingen en uitingen, die een occulte of blasfemische boodschap in zich dragen (“God is een DJ”). En wat ontdek je aan pornografische en godslasterlijke afbeeldingen en teksten als de snelle clip “Where are u now” van Justin Bieber vertraagd wordt afgespeeld?
De stichting Jij daar! heeft na een pauze van ruim twee jaar besloten weer met de bekende poplezingen te gaan beginnen op verzoek van veel ouders en ambtsdragers. Deze signaleren een toenemend gebruik van popmuziek onder christelijke jongeren, zonder dat dit gepaard gaat met een kritische luisterhouding en vaak ook zonder dat de ouders beseffen waar precies naar geluisterd wordt.
De vorige lezingen zorgden er voor dat via de diverse landelijke media zeker een miljoen mensen kennis hebben genomen van de boodschap van Jij daar! Bij de stichting zelf kwamen vele tientallen reacties binnen van jongeren die hun pop-CD's vernietigden en hun muziekkeuze veranderden. In de presentatie is ook ditmaal het evangelie van Jezus Christus norm en leidraad. Het is immers zinloos als jongeren breken met de uitwassen van de moderne muziekcultuur, maar tegelijkertijd doorleven zonder Jezus in hun leven.
De samenstellers van deze lezing achten de presentatie niet geschikt voor jongeren beneden de twaalf jaar.
de moeite waard!
Moeten wij dan ook maar naar de 'wallen' gaan in Amsterdam om te laten zien wat daar achter de ramen allemaal gebeurt?
Beelden/woorden doen iets met mensen.
Naakte vrouwen in muziekclips (jonge jongens zijn nogal gevoelig voor deze prikkels en op zo'n avond wordt dat allemaal geconsumeerd).
Je moet niet vergeten dat (hopelijk) het overgrote deel van het publiek die beelden niet voor de eerste keer ziet. Dus wat mij betreft kan deze keer er nog wel bij om het voor eens en altijd af te leren. En degenen die het nog nooit gezien hebben zullen er na deze lezing nooit aan beginnen.
Lees dit antwoord:
advocaat 15-04-2016 / 14:27
http://www.refoweb.nl/nieuws/1503/impressie-nieuwe-poplezing-jijdaar-video-foto-/
Volgens onderzoek van het RD luistert en kijkt bijna 90 procent van de reformatorische jongeren naar popmuziek. Dat is dan ook de doelgroep (hoewel je ook als niet-luisteraar van deze muziek veel bruikbare en onthullende informatie krijgt). De poplezing ontdekt jongeren aan zichzelf, maar wijst vooral naar de Weg, de Waarheid en het Leven in Christus. Deze lezing is al zeer velen tot grote zegen geweest.