Reforappers uit de Bijlmer
De Oogst | 1 reactie | 04-09-2014| 09:28
Calvinistische rappers, bestaan die? Jazeker. In Amerika is in de hiphopscene zelfs een ‘reformatorische revival’ gaande, vooral in de grote steden. Drie Nederlandse ‘hip hop heads’ vertellen in het nieuwste nummer van maandblad De Oogst over deze revival, waarvan de invloed ook in Nederland merkbaar is.
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
‘Elke revival kiest haar eigen muzieksoort’, vertelt Coos Boomsma, christen en hiphopliefhebber. ‘Bij de evangelische revival hoorde pop- en rockmuziek. Bij de opwekking in Wales hoorde kroegmuziek. En wat is er logischer dan dat de reformatorische revival een muzieksoort kiest waarin je kan preken? Hiphop dus.’
Jeffrey Kesse (artiestennaam Jay Way) is een rapper uit de Bijlmer en student aan de Herman Brood Academie. Als jonggelovige had hij veel vragen over de kerk, de Bijbel en het geloof. ‘Mijn zusje kwam eens thuis met huiswerk over Maarten Luther. Ik werd nieuwsgierig, want ik wist vrijwel niets?van kerkgeschiedenis. Ik begon te lezen over Luther en was echt flabbergasted. Ik ontdekte: we leven door genade alleen en niet door goede werken. Maar ik hield wel vragen. Want geloven deed ik nog zelf – is dat dan ook geen goed werk? Ik ging verder zoeken en kwam Calvijn op het spoor. Hij leerde: ook het geloof is een gave van God! Net zoals Paulus schrijft in Efeze 2:8: “Uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God.”
In VS lijkt er een heuse ‘reforevival’ gaande te zijn onder hiphoppers. Duizenden jongeren uit de hiphopscene bezoeken jaarlijkse de Legacy Conference in Chicago. Dat is een conferentie met optredens van rappers, preken en workshops, allemaal vanuit het gedachtegoed van de reformatie. Is die revival ook in Nederland merkbaar? ‘Niet zo massaal als in de VS’, zegt rapper ‘Shock’ (Donovan Amoelibi), die net als Jay Way in de Bijlmer woont. ‘Wel merk ik dat veel christelijke hiphoppers zoeken naar diepgang. Meestal is de prediking in de gemeenten die ze bezoeken nogal oppervlakkig. Er is geen aandacht voor kerkgeschiedenis, teksten worden niet in de context geplaatst. Vaak zijn ze verbaasd als ik hen vertel over de Bijbel of over kerkgeschiedenis. Ze vragen mij: Welke boeken lees je? Waarom weet ik al die dingen niet? Veel hiphoppers hebben honger naar sound doctrine.’