Zondagswerk is niet sterk

Nieuwsredactie | 16 reacties | 02-12-2013| 16:43

In Zeist is enige commotie ontstaan over de oproep vanuit de Hervormde Wijkgemeente Pniel om alleen nog maar boodschappen te gaan doen in supermarkten die op zondag gesloten zijn. In de wijkbrief van begin november werd daar op persoonlijke titel toe opgeroepen. De initiatiefnemer laat in de laatste uitgave weten dat het "leuk is om te merken dat er heel wat mensen zijn die de MCD-supermarkt op het Vrijheidsplein zijn gaan steunen om de inkomstenderving vanwege de zondagssluiting te compenseren". Als klap op de vuurpijl ontving de plaatselijke C1000 ook nog een vermanende brief waarin de hoop wordt uitgesproken dat er zoveel verlies gemaakt wordt dat aan de zondagsopening snel een einde komt. De eigenaar mag tegen het Algemeen Dagblad zijn ongerief laten blijken:

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

"In kerk spreken ze over barmhartigheid, normen en waarden, saamhorigheid, nou daar merk ik niets van. Er wordt hel en verdoemenis over mij gesproken. Ik vind het ongehoord, het zijn chantagepraktijken om mij kapot te maken."

Van Ek maakt zich verder weinig zorgen: "Natuurlijk vind ik jammer dat ik klanten zal gaan missen. Dat vind ik van iedere klant. Maar ik denk dat de koopzondag het verlies van deze klanten ruimschoots goed gemaakt. Het gaat maar om een klein aantal klanten. Na een vergadering ben ik ook al eens onheus bejegend. Nogmaals, dit gaat te ver', zo meldt het AD.

Hieronder de hele oproep vanuit de Pnielkerk tot het steunen van winkels die niet meedoen aan de zondagsopenstelling in Zeist:

Zoals u heeft gehoord of gelezen heeft de gemeenteraad van Zeist de deur open gezet voor de winkelondernemers in Zeist om in principe elke zondag open te zijn. Nu zal het waarschijnlijk niet elke zondag koopzondag gaan worden – de ondernemers zijn daarover nog in overleg- , maar het is wel een triest signaal. Kennelijk zijn wij als dorp zo ver afgezakt dat wij niet meer door hebben dat de geboden van God er tot ons heil zijn. Wat de zondag betreft is het toch heerlijk dat op een paar beroepsgroepen na iedereen het werk een dagje mag laten liggen. Wat mooi ook dat wij dat in hoofdzaak allemaal op dezelfde dag mogen doen. Een dagje ook voor wat extra aandacht voor elkaar. Dat wij als christenen ons gelukkig mogen prijzen dat wij op zondag ook nog in bredere zin aandacht elkaar mogen schenken komt daar naar
bovenop. Huizenhoog torent daar nog de aandacht van God naar ons toe bovenuit.

Van de handtekeningen die wij verzameld hebben is een stevig signaal uit gegaan. Niet doorslaggevend helaas, maar als getuigenis was het helder. Kunnen wij meer? Ik denk het wel. Een algemene winkelboycot van winkels die op zondag open zijn zal praktisch niet haalbaar zijn, maar prikken uitdelen in die zin kan natuurlijk wel. Wij kunnen wel naar mogelijkheden zoeken. Als wij om te beginnen eens ophouden om de initiatiefnemers van dit voorstel, de plaatselijke C1000 en Albert Heijn, met ons bezoek te vereren en elders gaan kopen. Ik heb begrepen dat MCD op het Vrijheidsplein (nog) niet met de zondagsopeningen mee doet. Zo zullen er wel meer voorbeelden zijn.

Lees meer artikelen over:

koopzondag
Nieuwsredactie op 02-12-2013, 16:43
16 reacties
moppie12
02-12-2013 / 19:09
Tjonge jonge, wat een kortzichtigheid weer. Dan moet je ook consequent zijn en alleen gaan tanken bij stations die zondag gesloten zijn, ooh wacht, dat kan heeft ook geen zin, want de raffinaderijen draaien 24/7 om onze benzine te maken. En aangezien de opstarttijd van zo'n raffinaderij meer dan een week kan bedragen gaat elk weekend sluiten echt niet.

We maken dus allemaal vrolijk gebruik van bedrijven waar zondag gewerkt wordt. Je bent toch niet verplicht om op zondag boodschappen te doen, en er zijn blijkbaar studenten genoeg die graag op zondag wat extra willen verdienen.
Daniel
02-12-2013 / 22:35
Wie klaagt er van de niet-christenen over het lawaai dat de kerkklokken op zondagmorgen laten horen?
Leven en laten leven

In de bijbel lees ik nergens dat de zondag heilig is, de zondagsheiliging werd in 321 nc ingevoerd door Keizer Constantijn.
Het is een dag ter ere van de zonnegod (Apollo, Baal, Helios, Mytrhas, ed.)

De sabbat ja, oorspronkelijk was de verwijzing naar de zaterdag, de zevende dag van de week, of, wat preciezer, de tijdsperiode vanaf vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang. Later kon de term sabbat binnen het christendom verschillende betekenissen krijgen, afhankelijk van de uitleg/samenhang en de vertaler/spreker.
Hotel
03-12-2013 / 11:58
Sta mij toe om de geschiedenis van keizer Constantijn iets nader toe te lichten @Daniël..
De zondag is geen uitvinding van keizer Constantijn maar de christenen hebben de eerste dag van de week als vierdag van de opstanding van Jezus Christus verheven, en dat al 2 eeuwen voor Constantijn.
De keizer heeft de 'dag van de zon' als rustdag op 3 maart 321 wettelijk voorgeschreven zoals de christenen dat graag zagen. Opmerkelijk is dat de christenen deze dag ook als 'zondag' aanduiden (dies Solis). Waarom? De heidenen zouden anders niet begrijpen wat zij bedoelen met de 'dag des Heeren'. Zelfs in de 4e en 5e eeuw spreken christelijke schrijvers nog over de zondag, terwijl zij voor de andere planeetnamen voor de weekdagen niets willen weten.
En wat gebeurt er op 3 juli in hetzelfde jaar? Keizer Constantijn geeft een besluit om slaven op zondag geheel of gedeeltelijk vrijheid te schenken. In deze wet spreekt hij nadrukkelijk over de zondag als 'sancta dies Dominica' oftewel: de heilige dag des Heeren.
Hieruit kan geen andere conclusie getrokken worden, dan dat Constantijn werkelijk de christelijke eerste dag van de week op het oog gehad moet hebben.

Even een zijpad, maar wel goed om te weten;)
kareljansen
03-12-2013 / 13:30
Ik ben het volledig eens met de actie zoals deze wordt gevoerd. Het moet eens afgelopen zijn met de onderdanige positie van christenen. Als we serieus genomen willen worden kunnen wij prima onze portemonnee laten spreken. Als een winkelier geen rekening wil houden met God en christenen, waarom moeten wij hem dan wel handel gunnen? De argumenten van moppie12 zijn helemaal niet relevant. Op veel zaken heb je geen invloed, maar op deze wel. Er bestaat een direct verband tussen omzet en opening van de winkel. Ik maak nooit "vrolijk" gebruik van bedrijven waar 's zondags wordt gewerkt. Als het even kan probeer ik mijn geld uit te geven aan bedrijven die niet op zondag werken. En nee, dat lukt niet altijd. Maar dat lijkt me helemaal geen argument om het niet gewoon te proberen.
Als we de zondag gaan ontkennen in haar aard, gooien we het kind met het badwater weg.
Het is al zo vreselijk moeilijk om in deze jachtige tijd rustmomenten te vinden voor jezelf, je kinderen en anderen. Stille tijd, tijd voor onderlinge samenkomst etc.
MvB
03-12-2013 / 16:48
@Kareljansen: Amen!
adriaan
03-12-2013 / 17:38
Dan wel consequent boycotten he. Elke winkelier die zich niet aan de Bijbelse voorschriften houdt, die krijgt geen cent. Want op deze manier benadeel je de winkelier die zich niet aan voorschrift zondagsrust houdt, maar wie weet welke wetten de winkelier die je daardoor bevoordeelt breekt.
moppie12
03-12-2013 / 17:47
Tuurlijk je gaat een winkelier lekker christelijk failliet wensen, en je boodschappen doen bij diegene die op zondag dicht is. Prima hoor kareljansen. Maar wees dan ook consequent. Ik ben zelf hervormd van de bond, dus echt wel bewust van het belang van de rustdag, maar we leven nu eenmaal in een samenleving waar het normaal is dat er 24 -7 productie gedraaid wordt. Als je daaraan niet mee wil doen, moet je ook niet miepen. Je kunt dan trouwens ook niet meer naar de dierentuin of een pretpark en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Mijn punt is niet dat ik het nodig vind dat die winkel op zondag open is, ik vind een rustdag enorm belangrijk, maar ik kan niet tegen hypocrisie
Daniel
03-12-2013 / 18:55
@moppie12....... helemaal met je eens, weer terug naar de gereformeerde slager, bakker, kruidenier.....
maar dan nooit meer naar de supermarkt voor de aanbiedingen......, dus geen kiloknallers meer....., maar ik zie veel ger. gem. leden bij de Jumbo in Rijssen.... en de Jumbo is in heel Nederland vaak op zondag open.....hypocrisie dus....maar door de week heeft de Jumbo wel mooie aanbiedingen.....schijnheilig mag ook!
Dorah
03-12-2013 / 19:36
@ Hotel,

Ik weet niet welk geschiedenisboek jij hebt geraadpleegd maar er klopt niet veel van wat je schrijft. Ja, de eerste christenen vierden de opstanding van Jezus op de eerste dag der week maar zij hielden daarnaast de sabbat.
Keizer Constantijn heeft wel degelijk de zondag ingesteld als vrije dag, in plaats van de sabbat. Hij heeft gezorgd voor een (m.i. onnodige) scheiding tussen joden en christenen.

Maar goed, verder zal ik niet over de kwestie sabbat-zondag ingaan want dat is off-topic.
Omega
04-12-2013 / 09:26
Er is onmiskenbaar een tendens gaande waarbij alle christelijke normen en waarden uit deze samenleving weggesneden worden. Abortus, euthanasie, zevendaagse werkweek, opheffen verbod op godslastering, homohuwelijk, ontslag weigerambtenaren, opheffen subsidie schoolvervoer christelijk onderwijs enz. In deze discussie wordt gemakshalve vergeten dat iemand die om principiële redenen weigert op zondag de vakken te vullen, gewoon ontslagen kan worden. Het gaat niet alleen om het boodschappen doen bij een winkelier die zijn deuren ook op zondag opent, maar de pijn zit veel dieper. De Bijbel voorspelt dat we straks geen zaken meer kunnen doen zonder het merkteken van het beest. Die tijd lijkt nu wel erg snel dichterbij te komen. Gelukkig! Want dan is ook de wederkomst van Christus nabij!
mortlach
04-12-2013 / 10:49
@Kareljansen: Natuurlijk heb je op zaken wel invloed. Je moet er alleen zoveel voor opgeven, en dat is niet leuk. Benzine, bijvoorbeeld, maar de mens heeft 1000en jaren overleefd zonder benzine, dus dat kan makkelijk. Gas, water en licht ook. Het enige wat je hierin tegenhoudt je gemoed voor 100% na te leven is je onwil luxe op te geven.
kareljansen
04-12-2013 / 12:42
Grappig dat veel reageerders willen dat ik consequent moet zijn. Rare redenatie om te stellen dat als je het een niet doet je het ander ook maar moet laten. Waarschijnlijk ingegeven door de ingeslepen misvattingen rondom het vervullen van de wet. Want als we gebod 1 niet kunnen vervullen, doen we rest ook maar niet?

Ik koop niet bij winkeliers die op zondag open zijn. Zo steun ik anderen die dat niet zijn. Ja ik gebruik wel gas, water en licht, rij in een auto die op zondag is gebouwd, eet vlees wat op zondag is geslacht, eet van een bord wat op zondag op een boot uit China kwam. Ik ben dus niet consequent. Prima... Nou en?
moppie12
04-12-2013 / 19:24
Sorry hoor Karel, maar dit vind ik een beetje een rare reactie van je. Je weet dat je actief meedoet aan de 24 uurs economie, maar als het te dicht bij komt dan vind je ineens dat je een statement moet maken.

Mijn man werkt bij een raffinaderij, in principe alleen van maandag tot vrijdag. Maar, op het moment dat er iets misgaat dan moet hij op komen draven, soms zelfs wel eens op zondag. Daar hebben we heel goed over nagedacht, is dit wat wij willen, en is dit wat God van ons wil.

Een mooi voorbeeld van het feit dat mensen niet bewust zijn van de 24 uur economie vond ik toen een bekende predikant tegen mij zei, dat hij altijd op zaterdag zijn tank vol gooide, omdat hij nooit wist wanneer er onverwacht zondag een beroep op hem gedaan werd. Ik moest er eigenlijk wel een beetje om lachen want de enige die daarmee de zondag in ere hield en toch kon werken was hij zelf, verder maakte het niet zo veel uit.

Maar stel nu eens voor dat diezelfde predikant op de terugweg van zijn preekbeurt in de file komt te staan en het is ruim 25 graden buiten. Mag hij dan wel of niet een flesje water kopen bij een tankstation dat open is?

Ik kan hierover nog heel lang door gaan maar laat ik er maar een eind aan breien. Ik wens je Gods zegen toe in je beslissingen en hoop dat je ook respect kan opbrengen voor mensen die er anders over denken.
Hotel
04-12-2013 / 19:36
@ Dorah: Bedankt voor je kritische blik.
Ik ontken niet dat keizer Constantijn de zondag níet ingesteld heeft, dat kan je teruglezen uit mijn eerste reactie. Wat ik wel beweer is dat de vierdag op de eerste dag van de week al zo'n 2 eeuwen bestond bij de christenen, m.a.w. Constantijn is geen uitvinder van de zondag als zodanig, het concept is theoretisch al geschreven door de vroege christenen. Zij vonden het dus toen al belangrijk dat er een vier/rustdag zou komen.

Vooral Sabbattisten zijn bekend om het verdachtmaken dat Constantijn vooral de joden dwars wil zitten. De wet van de keizer verbiedt echter de joden niet om de sabbat te vieren, deze vrijheid bezaten de joden al eeuwen, vanaf keizer Augustus.
wuppie
04-12-2013 / 20:08
@moppie12
ik weet dat je het niet meer altijd kan vermijden dingen die op zondag open zijn maar die winkels die het niet doen die mag je best een hart onder de riem steken.
Nochthans
08-12-2013 / 21:45
Fijne vermaning hoor, die brief van van Hell. Erg verdrietig staat er in, waarom? Lees niet dat God er verdriet mee gedaan wordt. wij vinden het erg omdat we het erg moeten vinden omdat we van een kerk zijn.
Hebben we er hartzeer van? Ach we wensen gewoon een ondergang.
In liefde vermanen is er niet bij, je vertegenwoordigd een arrogante, liefdeloze houding tot ergernis van de winkelier. Deze winkelier verafschuwd zo elke kerkelijke intentie.
Je bent arrogant, liefdeloos en tot ergenis, denk je dat God dit wil?
We denken God te dienen met deze actie, ik ben er zeker van dat God verdriet heeft van deze brief.
Uiterst onchristelijk.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Meer nieuws

Prijzig Psalmboekje

Een goede kans dat het Psalmboekje dat je iedere zondag in je handen hebt iets minder waard is dan het exemplaar dat onlangs onder de hamer van veilingshuis Sotheby's lag. Het Bay Psalm Book uit 1640,...
Geen reacties
28-11-2013

Refo's got talent

Hij is naar wij weten de eerste refo die deelneemt aan een landelijke talentenjacht op de TV (hier zijn vuurdoop in 2010) en maakte afgelopen zaterdag een verpletterende indruk bij het programma 'Holl...
35 reacties
26-11-2013

Grootste Menora ter wereld geplaatst

NIJKERK - Voor het pand van Christenen voor Israël in Nijkerk langs de A28 is maandag de grootste chanoekia (menora) ter wereld geplaatst. De negenarmige kandelaar in de vorm van een Davidsster is b...
Geen reacties
25-11-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering