Documentaire 'Houdt God van Vrouwen?'
Nieuwsredactie | 36 reacties | 30-09-2013| 10:06
Over de documentaire 'Houdt God van Vrouwen' is het een en ander te doen dezer dagen. In o.a. het Reformatorisch Dagblad en De Wereld Draait Door (en alles wat daar tussen zit) kon je de uiteenlopende reacties volgen. De film gaat over de strijd van de Hilligje Kok om erkenning van haar standpunten binnen de Hersteld Hervormde Kerk en de Oud Gereformeerde Gemeente te Rouveen. Een tweede verhaallijn gaat over haar zoon Willem, een getrouwde homo, die in de kerk gelijkwaardig behandeld wil worden. De documentaire is dit jaar gemaakt en gaat op het Nederlands Film Festival in première. We zijn benieuwd naar jouw mening. Bekijk de video hieronder:
Nieuwsredactie op 30-09-2013, 10:06
36 reacties
Gerard314
02-10-2013
/ 17:45
Spatie: Mevrouw Kok ik het respect voor u dat u dit aandurft!
+1!
+1!
Molly
02-10-2013
/ 18:04
Ik heb het idee dat het een nepvideo is, is scene gezet of een nagespeelde situatie of iets dergelijks, maar goed dat is mijn gevoel als ik luister naar de bewoordingen enz. Er klopt iets niet (aan)... We moeten niet vergeten dat degene die deze film heeft gemaakt ook ooit een scheef beeld neerzette over een andere 'refo-plaats' en ook de titel vind ik erg vaag, ik kan er niks mee.
Bambi
03-10-2013
/ 01:45
Ik kreeg het idee, dat het verdriet om het verlies van haar man, hier aan ten grondslag ligt.
Ze voelt zich nu als vrouw niet meer belangrijk, nu haar man er niet meer is.
En gaat daarom aanschoppen, tegen alle plekken, waar een vrouw in haar ogen niet belangrijk is.
Daarom is ze ook zo vasthoudend.
Als ze wint zal het haar toch niet de vreugde geven, die ze er uit wil halen.
Ze zal nergens zo'n belangrijke vrouw worden, als ze voor haar man was.
Ze voelt zich nu als vrouw niet meer belangrijk, nu haar man er niet meer is.
En gaat daarom aanschoppen, tegen alle plekken, waar een vrouw in haar ogen niet belangrijk is.
Daarom is ze ook zo vasthoudend.
Als ze wint zal het haar toch niet de vreugde geven, die ze er uit wil halen.
Ze zal nergens zo'n belangrijke vrouw worden, als ze voor haar man was.
zandkasteel
03-10-2013
/ 08:33
Met verdriet deze uitzending gezien! Wat een ellende doen mensen elkaar toch aan.
Waar is dit toch voor nodig?
Ik denk dat dochter Jennie heel groot gelijk heeft! Waarom niet afscheid nemen van een kerk en leer waar je niet achter kunt staan? Waarom niet een gemeente zoeken waarin je jezelf kan zijn, die zijn er in de omgeving Staphorst/Rouveen ook genoeg te vinden.
Laat ze daar naar de eenheid zoeken en verbinding, dat heeft ze gemist en dat maakt haar verdrietig, dat is duidelijk. Het lijkt me een enorm lief mens, ik zou haar zo een knuffel willen geven, maar ook een mens die met de hoofd tegen een deur loopt en blijft lopen. Media speelt hier erg op in op de SGP dag, ze had dit ook op een andere manier kunnen aanpakken, dit is de botte bijl methode en dat werkt niet. Dat ze zou blijven strijden voor vrouwen in de SGP is te begrijpen (omdat er een uitspraak van de hoge raad ligt waaraan iedereen zich moet houden), tegen kerkregels is moeilijk te strijden. Ik begrijp haar vriendin dus ook volkomen, maar het lijkt wel of ze niet naar andere meningen wil luisteren, ook niet naar het advies van haar kinderen, dit maakt haar erg eenzaam! Ik heb het idee dat de brieven van kerkeraad en dominee ook erg eenzijdig neergezet worden, misschien hebben ze al eindeloze discussies gevoerd en stopt het niet. Laten we niet vergeten dat al die kostbare tijd die deze mannen uit hun gezin weg zijn, nu niet besteed kan worden aan bezoekwerk. Op een gegeven moment ben je uitgepraat en moet je voor jezelf de beslissing maken a. er bij neer leggen en accepteren of b. vertrekken en een kerk zoeken die wel aansluit bij je eigen overtuiging. Lieve mevrouw ik wens u heel veel sterkte en Gods liefde toe!
Waar is dit toch voor nodig?
Ik denk dat dochter Jennie heel groot gelijk heeft! Waarom niet afscheid nemen van een kerk en leer waar je niet achter kunt staan? Waarom niet een gemeente zoeken waarin je jezelf kan zijn, die zijn er in de omgeving Staphorst/Rouveen ook genoeg te vinden.
Laat ze daar naar de eenheid zoeken en verbinding, dat heeft ze gemist en dat maakt haar verdrietig, dat is duidelijk. Het lijkt me een enorm lief mens, ik zou haar zo een knuffel willen geven, maar ook een mens die met de hoofd tegen een deur loopt en blijft lopen. Media speelt hier erg op in op de SGP dag, ze had dit ook op een andere manier kunnen aanpakken, dit is de botte bijl methode en dat werkt niet. Dat ze zou blijven strijden voor vrouwen in de SGP is te begrijpen (omdat er een uitspraak van de hoge raad ligt waaraan iedereen zich moet houden), tegen kerkregels is moeilijk te strijden. Ik begrijp haar vriendin dus ook volkomen, maar het lijkt wel of ze niet naar andere meningen wil luisteren, ook niet naar het advies van haar kinderen, dit maakt haar erg eenzaam! Ik heb het idee dat de brieven van kerkeraad en dominee ook erg eenzijdig neergezet worden, misschien hebben ze al eindeloze discussies gevoerd en stopt het niet. Laten we niet vergeten dat al die kostbare tijd die deze mannen uit hun gezin weg zijn, nu niet besteed kan worden aan bezoekwerk. Op een gegeven moment ben je uitgepraat en moet je voor jezelf de beslissing maken a. er bij neer leggen en accepteren of b. vertrekken en een kerk zoeken die wel aansluit bij je eigen overtuiging. Lieve mevrouw ik wens u heel veel sterkte en Gods liefde toe!
Karel_93
04-10-2013
/ 14:51
Bijzondere en zeer herkenbare documentaire. Ik kan me helemaal inleven in zoon Willem. Gelukkig heb ik het voorrecht om als reformatorische-homoseksueel niet in Staphorst geboren te zijn, maar in de Randstad. Waar tal van refo-homo-jongeren inmiddels uit de kast komen. Hilligje is wat dat betreft net mijn moeder. Aan de ene kant de afkeer van sommige familieleden of sommige gemeenteleden. Aan de andere kant het fijn vinden dat jouw zoon (of: dochter) ook gelukkig kan worden met iemand. Dan wissel je niet zo snel van kerk. Mensen oordelen zo erg snel. Toen ik uit de kast kwam heb ik een goede vriendin hieraan verloren. Na een lange vriendschap wilde ze alleen daarom niet meer met mij omgaan. Zij is eveneens reformatorisch. God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf. Dat we daar met z'n allen om zullen bidden en hier ook een weg in kan vinden. En kijk uit met flauwe grappen op verjaardagen, of met vrienden.. 5-10% van de bevolking is homoseksueel, en dat gaat onze gezindte niet voorbij! Je kunt er iemand zo mee kwetsen.
mirjan25
05-10-2013
/ 09:34
Ik vind het een film waarbij er weer heel erg tegen de kerk wordt aangetrapt. Het sarcastische ondertoontje komt ook regelmatig naar voren. Naar mijn mening is dit zeker niet de manier om dit op zo'n manier duidelijk te maken.
En zoals mevrouw Kok het zegt, dat ze dit doet tot eer van God. Nou ik geloof zeker niet dat dit tot eer van God is. En ik denk dat er één is die veel plezier heeft in deze film.
Het gebod luidt inderdaad: God liefhebben boven jezelf en je naaste als jezelf.
Wat betreft de homoseksualiteit, dit is gewoon niet naar Gods Woord. Hoe kun je het dan accepteren in de kerk.
Ik ben het er wel mee eens dat homo's het heel moeilijk kunnen hebben binnen de gereformeerde gezindte en ze bang zijn voor afwijzing. Homofilie is er gekomen vanwege de zonde en we mogen die mensen ook niet afkeuren. Zij kunnen daar ten diepste niets aan doen.
Maar homoseksualiteit gaat te ver en dat moeten we wel afkeuren! Hoe komt het dat dat steeds meer wordt goedgekeurd, ook binnen de kerken. Het laat zien dat we steeds autonomer worden en onze eigen godsdienst willen creëren. Altijd zoeken we wel een weg waarin we onze eigen verlangens goed kunnen keuren.
Volgens mij is de Bijbel hier heel radicaal in en staat er duidelijk dat we geen twee heren kunnen dienen. Het komt aan op een radicale keuze.
En zoals mevrouw Kok het zegt, dat ze dit doet tot eer van God. Nou ik geloof zeker niet dat dit tot eer van God is. En ik denk dat er één is die veel plezier heeft in deze film.
Het gebod luidt inderdaad: God liefhebben boven jezelf en je naaste als jezelf.
Wat betreft de homoseksualiteit, dit is gewoon niet naar Gods Woord. Hoe kun je het dan accepteren in de kerk.
Ik ben het er wel mee eens dat homo's het heel moeilijk kunnen hebben binnen de gereformeerde gezindte en ze bang zijn voor afwijzing. Homofilie is er gekomen vanwege de zonde en we mogen die mensen ook niet afkeuren. Zij kunnen daar ten diepste niets aan doen.
Maar homoseksualiteit gaat te ver en dat moeten we wel afkeuren! Hoe komt het dat dat steeds meer wordt goedgekeurd, ook binnen de kerken. Het laat zien dat we steeds autonomer worden en onze eigen godsdienst willen creëren. Altijd zoeken we wel een weg waarin we onze eigen verlangens goed kunnen keuren.
Volgens mij is de Bijbel hier heel radicaal in en staat er duidelijk dat we geen twee heren kunnen dienen. Het komt aan op een radicale keuze.
benefietdiner
05-10-2013
/ 13:05
@mirjan25. Spatie (reactie van hier boven) schreef het: 'waar je een refo aan kan herkennen? veroordelen van andersdenkenden'.
karlo
05-10-2013
/ 20:03
@benefietdiner, 'veroordelen van anderdenkenden" Misschien zijn er ook refo's die proberen dit zo min mogelijk te doen. Zulke mensen ken ik toch ook, dus deze opmerking is wel erg kort door de bocht. En @mirjan25 doet dit ook niet, ze veroordeelt geen mensen, maar hoe moeilijk het homo's het ook hebben ook in de ger. gezindte en hoe ons medeleven ook op zijn plaats is, je kan toch niet ontkennen, dat hoe je het ook wendt of keert, dat Gods Woord het praktiseren van homoseksualitiet afkeurt?! Net zowel als het praktiseren van andere zonden en misdaden wordt afgekeurd, niet meer en niet minder. Geldt voor jou en voor mij en voor alle mensen. Toch?! En dan kunnen wij met z'n allen begrip en medeleven en misschien ook nog wel goedkeuring hebben, maar afkeuring in Gods Woord is toch afkeuring?! Of niet!?
Karel_93
09-10-2013
/ 23:40
@benefietdiner @mirjan25 @karlo : Ik hoop dat jullie allemaal het boek 'Adam en Evert' gelezen hebben. In dit boek gaat over verschillende christenen, en verschillende visies, reformatorisch, evangelisch, protestants-orthodox en vrijgemaakten. Ik herken me een beetje in @benefietdiner in zijn stelling: 'waaraan kan je een refo herkennen? veroordelen van andersdenkenden' I totally agree with that.
mirjan25
10-10-2013
/ 19:03
@Karel_93: Ik heb dat boek nog niet gelezen, maar heb er ook geen behoefte aan.
Ik veroordeel ook niemand, want dat komt mij niet toe. Maar weet je wat er in deze autonome wereld meer en meer uitkomt, dat een ieder Gods Woord moeten kunnen uitleggen zoals hij/zij het wil en alles van elkaar als waarheid moet zien... Maar o wee als je niet meer kunt doen wat je zelf graag wil, dan wordt een tekst gewoon verdraaid en wordt er wel net zolang gezocht tot je een uitleg kunt vinden die ervoor kan zorgen dat jezelf kunt doen wat je graag wilt. Het is allemaal ik-gericht.
Het maakt mij werkelijk niks uit waar je me voor uitmaakt. Wordt liever voor iets uitgemaakt dan dat ik om de goede vrede maar te bewaren mee ga praten en zo alles goed ga praten. Het gaat er uiteindelijk maar om wie je liever hebt, God of de wereld.
En tjah dan kan het zijn dan je andermans ideeën ziet als onbijbelse ideeën. Maar ik zeg dit allemaal niet uit hardheid, maar uit liefde.
Ik veroordeel ook niemand, want dat komt mij niet toe. Maar weet je wat er in deze autonome wereld meer en meer uitkomt, dat een ieder Gods Woord moeten kunnen uitleggen zoals hij/zij het wil en alles van elkaar als waarheid moet zien... Maar o wee als je niet meer kunt doen wat je zelf graag wil, dan wordt een tekst gewoon verdraaid en wordt er wel net zolang gezocht tot je een uitleg kunt vinden die ervoor kan zorgen dat jezelf kunt doen wat je graag wilt. Het is allemaal ik-gericht.
Het maakt mij werkelijk niks uit waar je me voor uitmaakt. Wordt liever voor iets uitgemaakt dan dat ik om de goede vrede maar te bewaren mee ga praten en zo alles goed ga praten. Het gaat er uiteindelijk maar om wie je liever hebt, God of de wereld.
En tjah dan kan het zijn dan je andermans ideeën ziet als onbijbelse ideeën. Maar ik zeg dit allemaal niet uit hardheid, maar uit liefde.
Spatie
11-10-2013
/ 09:10
Je schrijft dit niet uit hardheid, maar uit liefde.
Mevr. Kok zegt dat ze dit doet tot eer van God.
Jij gelooft niet dat wat zij deed tot eer van God is.
Waarom zouden wij dan geloven dat het bij jou voortkomt uit liefde?
Je veroordeelt wel degelijk iemand.
Mevr. Kok zegt dat ze dit doet tot eer van God.
Jij gelooft niet dat wat zij deed tot eer van God is.
Waarom zouden wij dan geloven dat het bij jou voortkomt uit liefde?
Je veroordeelt wel degelijk iemand.
mirjan25
11-10-2013
/ 19:21
Je hoeft mij niet te geloven hoor. Daar wordt ik niet meer of minder van.
Ik geloof wel dat zij het oprecht meent, maar tegelijkertijd kan ik niet meegaan in
die gedachte dat het werkelijk tot eer van God is.
Ik veroordeel mevrouw Kok zeker niet, zou dat ook niet durven.
Maar ik ben het inderdaad niet eens met wat ze zoal in deze documentaire zegt over homoseksualiteit en geloof ook niet dat zoiets tot eer van God is. Dat is iets anders dan haar als persoon veroordelen!
Ik geloof wel dat zij het oprecht meent, maar tegelijkertijd kan ik niet meegaan in
die gedachte dat het werkelijk tot eer van God is.
Ik veroordeel mevrouw Kok zeker niet, zou dat ook niet durven.
Maar ik ben het inderdaad niet eens met wat ze zoal in deze documentaire zegt over homoseksualiteit en geloof ook niet dat zoiets tot eer van God is. Dat is iets anders dan haar als persoon veroordelen!
karlo
12-10-2013
/ 16:37
@Spatie, als je dus niet met iets meekunt, als je op grond van Gods Woord tot een andere afweging komt, dan veroordeel je dus?! Kom nou toch, schei toch uit, ze kunnen dan deze site, dit refoweb wel direkt dicht gooien.
Spatie
12-10-2013
/ 21:55
Ik schreef het misschien niet helemaal goed. Mevr. Kok zegt dat ze dit doet tot eer van God. Wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet zo is? Dat zeggen is een veroordeling van deze vrouw. God kent het hart van deze vrouw. Wij niet.
Marietteboncoeur
13-10-2013
/ 18:36
Mag ik meedoen aan dit jongeren web? Ik ben 65 jaar. Ik heb een joodse vader en familie in Israël.
Maar ik ben ontstemd. Zijn jullie jongeren? Weten jullie dat we in 2013 leven? Voor mij is het onbegrijpelijk hoe jullie denken over de relatie man/vrouw, over de relatie homo/hetero.
Deze documentaire laat ons zien dat er nog steeds gevochten moet worden voor gelijkheid tussen mensen op een heel integere en ontroerende wijze.
Ik had zo gehoopt dat jullie deze film zouden omarmen.
Maar ik ben ontstemd. Zijn jullie jongeren? Weten jullie dat we in 2013 leven? Voor mij is het onbegrijpelijk hoe jullie denken over de relatie man/vrouw, over de relatie homo/hetero.
Deze documentaire laat ons zien dat er nog steeds gevochten moet worden voor gelijkheid tussen mensen op een heel integere en ontroerende wijze.
Ik had zo gehoopt dat jullie deze film zouden omarmen.
Marieke1984
24-10-2013
/ 22:33
" 'waar je een refo aan kan herkennen? veroordelen van andersdenkenden'. "
Is dit dan niet veroordelen?
Zijn er niet onder alle mensen die veroordelen?
Kun je dan echt zeggen "veroordelen van andersdenkenden" doet een ieder van de reformatorische gezindte?
God de eer geven is alleen Hem bedoelen en dan moet het niet om de mens gaan wat hij wil of denkt!
Gelukkig ziet God het hart aan, maar dat het openbaar komt dat een mens tot Zijn eer leeft is zeker, het gaat immers om Gods eer.
Is dit dan niet veroordelen?
Zijn er niet onder alle mensen die veroordelen?
Kun je dan echt zeggen "veroordelen van andersdenkenden" doet een ieder van de reformatorische gezindte?
God de eer geven is alleen Hem bedoelen en dan moet het niet om de mens gaan wat hij wil of denkt!
Gelukkig ziet God het hart aan, maar dat het openbaar komt dat een mens tot Zijn eer leeft is zeker, het gaat immers om Gods eer.
- 1
- 2