Documentaire: Het welvaartsevangelie
Nieuwsredactie | 17 reacties | 05-03-2013| 10:26
De VPRO zond gisteren het programma 'Tegenlicht' uit met als onderwerp 'Het welvaartsevangelie'. Het laat een variant van de pinksterkerk zien, die de nadruk legt op succes en voorspoed in het hier en nu. Tegenlicht ging kijken bij twee van deze nieuwe kerken: de van oorsprong Australische C3 kerk in Amsterdam en de Redeemed Christian Church of God in Lagos (Nigeria). Welke ideeën, gevoelens en tactieken drijven de opmars van de snelst groeiende religieuze beweging ter wereld? | VIDEO |
De pinksterkerk is wereldwijd aan een ongekende opmars bezig, die juist bij de middenklasse en hoger opgeleiden zeer succesvol is. Een kwart van de 2 miljard christenen in de wereld is nu lid van een pinksterkerk - vergeleken met 6% in 1980 - en iedere dag komen daar 35.000 nieuwe leden bij.
Bijbel als managementboek
De pinkstergemeenschap bestaat uit duizenden verschillende kerken, maar alle leden delen het geloof dat de Heilige Geest een directe rol speelt in het dagelijks leven. Geloof in de duivel en bovennatuurlijk genezing gaan moeiteloos samen met moderne communicatiemiddelen en gratis carrièreadvies. De boodschap van de kerk is: Groei en Live Your Best Life! Haal het beste uit jezelf en bekeer wie je bekeren kan. In de focus op expansie en meetbaar resultaat is de kerk - die door de pastors ‘gerund wordt als een business’ - de perfecte pendant van de neoliberale wereldmaatschappij. Maar wat zien moderne mensen precies in een kerk die een tiende van het inkomen vraagt als maandelijks bijdrage, gebruik maakt van commercials en popmuziek, en de bijbel promoot als ‘het beste management boek dat ooit geschreven is’?
Bidden voor rijkdom
In Afrika biedt de pinksterkerk voor veel arme mensen simpelweg steun in de strijd om het dagelijks bestaan en tevens de kans op rijkdom, want volgens veel predikers is God in staat om materiële rijkdom schenken aan iedereen die sterk genoeg gelooft en voldoende schenkt aan de kerk. Dit is een aantrekkelijk idee voor veel Afrikanen, die dagelijks worstelen met armoede en ongelijkheid. Maar de behoefte aan bijstand van de Heilige Geest in de dagelijkse 'rat race' is zeker niet beperkt tot Afrikanen alleen.
Ook bij C3 in Amsterdam bidden hoogopgeleide Nederlanders voor een lagere hypotheekrente of een promotie op hun werk. Bankiers, CEO’s en succesvolle zakenmannen dienen als rolmodellen in workshops, die als doel hebben om de Bijbel relevant te maken voor het leven in deze tijd. De pinksterbeweging lijkt goed aan te sluiten bij de materiële en spirituele behoeftes van miljoenen mensen in de hele wereld. Coaching door God zelf en de belofte van rijkdom en succes in onzekere tijden - waarin steun van familie en vrienden vaak ver weg is - spelen daarbij zeker een grote rol.
Jezus zegt: vergadert u geen schatten op de aarde, maar in de hemel.
Het leven in Christus is niet gericht materiele/financiele rijkdom, al mag je al je noden natuurlijk voor Hem neerleggen, en vragen om kracht in moeilijke tijden.
Maar dat is wat anders dan bidden om meer salaris of een lage hypotheekrente.
Waar gaan al die tienden naar toe die de gemeenteleden van de C3kerk geven? Dat is niet zo moeilijk te raden.
de mensen in Afrika geven van hun weinige geld aan de kerk, en zijn leider.
Deze belooft voorspoed en welvaart aan de armen. De armen zien hun inkomen slinken, en meneer woont in een verschrikkelijk groot huis, met tig auto's en dito personeel.
En maar geloven, en blij zijn in de Heer.... En de financiele voorspoed komt nooit...
De mensen worden misleid, voor hun ziel en voor hun inkomen, hoe erg!
Jezus is een 'merk' geworden, aldus meneer Ukah, de antropoloog.
Gelukkig is Jezus veel en veel meer dan een merk...
Arme mensen, die er zo in meegezogen worden. Wie vertelt hen de waarheid?
De uiteindelijke overeenkomst tussen Nederland en Afrika in deze documantaire, is geld.
Verlangen naar rijkdom, in dit aardse leven. Veel kerken = veel leden = veel geld.
Zeker t.a.v. de kerken in Afrika moeten we voorzichtig zijn het "beter te weten".
Het zijn vrije mensen, het feodale tijdperk is voorbij, ook kerkelijk.
De enorme groei van deze kerken bewijst dat wij het kennelijk niet goed gedaan hebben, wellicht dat dit soort "beleving" beter aansluit bij de belevingswereld van de Afrikaanse mensen.
Dat de kerkelijke leiders in mooie huizen wonen en dito auto's rijden is altijd zo geweest - het opperhoofd heeft de mooiste hut, de beste koeien en de mooiste vrouwen.
Een dominee op de fiets is voor een Afrikaan het bewijs dat die kerk niet deugt.
Leiderschap en macht moet je uitstralen.
Leiderschap heeft niets te maken met macht en rijkdom.
De enorme groei van deze kerken in Afrika "bewijst" helemaal niets.
Ik vraag me af als het economisch helemaal in elkaar stort, hoeveel "gelovigen" er nog over blijven, alleen God weet dat.
cultuurverschillen hebben geen invloed op de inhoud van het evangelie, alleen op de beleving ervan.
De inhoud blijft: vergadert u geen schatten op de aarde, maar in de hemel.
Ik wil absoluut niet boven de Afrikaanse mensen gaan staan, en het beter weten. Maar dit is wat ik in de Bijbel lees. Dat geldt ook voor Nederlanders, en ook voor de C3 kerk.
Als de leider voorspoed en welvaart beloofd, maar het komt niet, dan wordt je als volgeling misleid.
Hoe moet ik dat anders zien? Leg het mij maar uit, als ik verkeerd zit.
Dat de leider dan in een groot huis woont om zijn leiderschap te betonen, goed dat kan cultuurgebonden zijn.... Maar ik denk dat ieder mens dat van nature wil: Geld, voorspoed en welvaart. Dat wordt daar verkondigt, en daarom zitten de kerken ook zo vol. Iedereen wil zo'n huis als de leider, en daarom wil men ook zo graag geloven wat hij zegt. We hoeven alleen maar in ons eigen hart te kijken!
Ik denk dat er minder mensen in de kerk zouden zitten als er gepreekt werd:
Je moet je leven verliezen, zodat je het zult behouden.
Als je twee rokken hebt, moet je er één van weggeven.
De groei van een kerk hoeft geen bewijs te zijn dat de waarheid verkondigt wordt.
Leiderschap en macht moet je uitstralen:
Als dat je boodschap is dan neem je Jezus Christus niet als voorbeeld.
De Joden verwachten ook een grote leider, een koning zelfs, die alles mooier en beter zou maken!
Hoe anders was de handel en wandel van Jezus op de aarde. De mensen konden maar niet geloven dat Hij het was, de Koning die komen zou....
De Bijbel spreekt regelmatig over de hang naar rijkdom, o.a. 1 Tim.6:9-10
John Piper legt hier goed de vinger op de zere plek:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=jLRue4nwJaA&NR=1&feature=endscreen">Why I abominate the prosperity gospel</a>
Justin Peters gaat uitgebreid in op de diepere achtergronden waar de beweging zijn oorsprong heeft en hoe het in de praktijk er uit ziet (zoek voor A Call for Discernment)
Onze geschiedenis - slavernij, kolonisatie en apartheid dwingt ons m.i. tot ootmoed.
1) De traditionele kerken hebben kennelijk een steek laten vallen, de R.K. kerk en de Protestanten bedrijven al zending in Afrika sinds mensenheugenis. Nu stappen veel Afrikaanse mensen over naar de charismatische groeperingen, de vraag komt op "wat hebben wij fout gedaan?" Als mijn kinderen alleen bij de buren willen eten dan zou ik toch wel zo'n realist zijn om mij af te vragen wat ze daar in pan hebben.
2) Dat de groei van een kerk niets te maken zou hebben met de waarheid is discutabel - heeft het ook niet te maken met "zegen?". Ik heb in Nederland dominees (van volle kerken :-) regelmatig horen preken over het feit dat ze zo gezegend zijn "ik heb veel volk en deze stad en aan het aantal onderdanen herkent men de Koning".
3) Als wij de Afrikaanse drang naar voorspoed niet begrijpen komt waarschijnlijk voor uit het feit dat wij alles,ja zelfs teveel, hebben. Miljoenen mensen ontberen voeding, goede behuizing en gezondheidszorg. Ze zijn niet in eerste instantie op zoek naar luxe maar naar een normaal leven.
4) Met het citeren van Bijbelteksten komen we niets verder.
Ik heb wel eens zo'n dienst bijgewoond in Afrika.
In de preek kwamen achtereenvolgend aan de orde ;
Spreuken 13 vers 25 De rechtvaardige eet tot hij verzadigd is,
maar de buik van de goddelozen zal gebrek lijden.
Maleachi 3 vanaf vers 10 Breng al de tienden naar het voorraadhuis, zodat er voedsel in Mijn huis is.
Beproef Mij toch hierin,zegt de HEERE van de legermachten,
of Ik niet de vensters van de hemel voor u zal openen,
en zegen over u zal uitgieten, zodat er geen schuren genoeg zullen zijn.
Ik zal ter wille van u de kaalvreter bestraffen, zodat hij de vrucht van de aardbodem bij u niet te gronde richt, en de wijnstok op het veld bij u niet zonder vrucht zal blijve.
en
Filippenzen 4 ;19 Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus.
Tenslotte, vind ik het mooi ? Nee ik vind het spuuglelijk.
Zou ik zelf ooit lid worden van zo'n gemeente ? Nee absoluut niet.
Ik realiseer me echter wel wie ik ben, kind van de oude kolonisator en slavenhandelaar.
Dus past ons terughoudendheid in het claimen van “de waarheid”.
Maandag regende het problemen, boze emails van klanten, systemen die problemen gaven, geïriteerde reakties van alle kanten, voor dingen die buiten mijn controle liggen. Allemaal om nogal teneergeslagen te worden. Toen kwam mij in gedachten 'wat dan nog, mijn schat is in de hemel'. Een lied van Paul Gerhardt kwam mij in gedachten: "Warum sollt' ich mich den grämen'. Dat gaat ongeveer zo: "Waarom zou ik toch treuren? Ik heb toch Christus nog, wie zal mij de afnemen? Wie zal mij beroven van de hemel, die de Zoon van God mij al heeft gegeven door het geloof."
Ik dacht toen ook aan de tekst: 'Verzamel U geen schatten op aarde maar in de hemel'. Ik realiseerde me toen dat het daar niet om gaat dat ik die schat nog moet verzamelen, maar dat die al klaar ligt. Wat ik doen moet is leren me daarop te orieënteren en me daar in te verheugen, ongeacht hoe het hier nu gaat op aarde.
Mijn schat is in de hemel, Jezus Christus, een leven met Hem. Met zo'n schat valt al het andere weg. Het is alsof je oude auto in de prak wordt gereden terwijl je nieuwe auto al op het punt staat om te worden afgeleverd. Wat kan mij dan die oude auto dan nog schelen. Zo is ook dit leven afgeschreven en als het in de prak gaat, geen probleem, het nieuwe staat voor de deur, een leven bij Christus. Misschien leef ik nog 30 jaar, mischien nog 10, misschien nog maar een korte tijd. Doet er ook niet zo veel toe, het is een aflopende zaak. De tijd die ik nog heb hoop ik vruchtbaar te benutten zoals God het geeft en mijn werk te doen als voor God, en in die tijd heb ik liever hemelse rijkdom in mijn hart dan verlangen naar aardse rijkdom met hemelse armoe in mijn hart.
In een hut wonen met een lekkend dak, mensen die vandaag nog niet weten of ze morgen eten kunnen kopen. Je voorbeeld over de oude auto zouden ze niet begrijpen, ze hebben zelfs geen fiets.
Ze verlangen niet naar rijkdom, ze verlangen naar een menswaardig bestaan.
Ons standpunt is bekend. Het standpunt van rotterdam is bekend.
rotterdam komt met wereldse argumenten die voorbij gaan aan wat er hier aan de hand is. schaapje en mona komen met bijbelse argumenten. Als je John Piper en Justin Peters hebt geluisterd heb je ook veel bijbelse argumenten gehoord. John Piper beantwoord in feite rechtstreeks rotterdams' laatste reaktie.
Ik geloof niet dat een discussie hier erg veel brengt. Het gaat niet om ons gelijk. Ik geloof niet dat de Bijbel onduidelijk in deze zaken is. Ik zoek graag samen naar de waarheid, maar voor een woordenstrijd ben ik niet te vinden.
Ik ben overigens niet gereformeerd (voor zover ik überhaupt wat ben, want in feite ben ik niets en tegelijkertijd ben ik alles waar Christus wordt gepredikt in waarheid). Ik draag de gereformeerde gezindte een warm hart toe en heb ook daar veel broeders en zusters in Christus leren kennen die Hem in waarheid liefhebben.
Wat mijn stoelpoten betreft: zaag maar raak. En gooi al mijn heilige huisjes maar om.
Ik weet het niet beter maar ik ken wel Iemand die het beter weet en Die vertrouw ik. De woorden van Jezus zijn niet onduidelijk in deze zaken. Mijn huis is gebouwd op een rots die alle slagregen, waterstromen en winden kan doorstaan (Matt 7: 15-27). Ik schaam me voor vele dingen maar niet voor Christus en Zijn woorden.
De moeite waard om te lezen bij het beoordelen van deze uitzending!
Jullie bouwen jullie huis op de rotsen, de anderen op drijfzand.
Jullie zoeken naar de waarheid, de anderen zoeken de woordenstrijd.
Veelvuldig worden de anderen door jullie beticht van "valse leer, dwalingen en meer van dit soort moois".
2 Tim. 4:3-4 slaat natuurlijk op "de anderen" en niet op jullie.
mortlach noemt het geloof van anderen zelfs een "mega-piramidespel". Je moet maar durven.
Ja, ja nu begrijp ik het.
En verder.. coaching voor je werk lijkt me niet echt een onderwerp voor in de dienst.
We moeten zeker kritisch kijken naar deze manier van preken. Ik heb Christus en Zijn bloed maar heel weinig horen langs komen. Juist dat is zo belangrijk. Dan kunnen wij Zijn voorbeeld volgen. Een eenvoudig leven, Hij was geen rijke voorganger maar leefde van de vrijgevigheid van de mensen om Hem heen. Als iedere dominee nou eens dat voorbeeld zou volgen dan zal bij het aannemen van een beroep ook geen rekening te hoeven worden gehouden met het salaris en de grootte van de pastorie.
Jezus zei in Zijn laatste uren dat Zijn koninkrijk niet van deze aarde is, wij hoeven dus ook geen wereldse rijkdom te verwachten. Deze aarde zal nooit ons thuis zijn, als het goed is zijn we vreemdelingen. Onze schat is in de hemel. We moeten dus ook maar niet streven naar rijkdom, want anders zijn we net als de jongeling die aardse schatten belangrijker vond. Christus zei niet voor niets: verkoop alles wat u hebt en geef het de armen. Ons hart is al snel verpand aan aardse rijkdom, daarom sta ik er van te kijken dat ze die rijkdom juist beloven. Juist als we weinig hebben, zijn we afhankelijk van Hem. Zei Christus zelf niet dat we ons geen zorgen hoeven te maken voor morgen want de Vader kent ons en zorgt vandaag voor ons? Christus wijst rijkdom zelf niet af, maar Hij vermaant dikwijls niet te streven naar rijkdom, want het is voor een rijke moeilijker in te gaan in het koninkrijk Gods dan dat een kameel door het oog van de naald gaat.