Waardering C. S. Lewis

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Kunt u iets zeggen over hoe C. S. Lewis wordt gewaardeerd binnen de Ger. Gem.?

Antwoord

Lewis (1898-1963) als apologeet in de lift!

Een interessante vraag; ik heb geen breed onderzoek gedaan naar de stijgende populariteit van Lewis. Door het feit dat wij als christenen een minderheid (geworden) zijn in onze samenleving en de religie uit de samenleving teruggedrongen wordt naar het privéleven, worden we opgeroepen om in de samenleving te staan voor onze overtuiging.

Maar hoe dan? Dat zie je in de nadruk op het missionair-zijn van de gemeente en dat er in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs veel aandacht is voor het onderdeel Apologie bij godsdienstonderwijs en maatschappijleer. Zodat we leren om de Boodschap in leer en leven door te geven aan onze naaste dichtbij en verderweg én aan de vreemdeling (straks zijn we zelf een vreemdeling in eigen land!) in de poort. Dat we leren om te luisteren, een gesprek kunnen voeren met mensen die leven vanuit een andere levensbeschouwing en deel kunnen nemen aan debatten waarin we de kans hebben we om ons bijbelse standpunt uiteen te zetten.

Eén van deze apologeten is Lewis. Het is goed om van zijn gedachtegoed kennis te nemen.  Hij was atheïst en is christen geworden; hij noemde dat zelf: een 'onversneden', tijdloos orthodox christelijk geloof. Als christelijk apologeet schreef hij: “Brieven uit de hel!” Een serie brieven van een senior- aan een junior-duivel over verleiding van mensen tot het kwaad. Lewis zag de rede als geëigend middel om dwalingen te bestrijden en fantasie of verbeeldingskracht als het middel om, voorzover mogelijk, de hoogste werkelijkheid te leren kennen. Tussen haakjes Lewis was erg bevriend met Tolkien de schrijver van de The Lord of the Rings (na de Bijbel het meest verkochte boek!).

Of er veel belangstelling is voor de boeken van Lewis binnen de Gereformeerde Gemeenten? Ongetwijfeld stijgt de interesse omdat we vaardigheden moeten leren hoe onze houding als christen moet zijn in onze multiculturele samenleving. Maar de boeken van Lewis vragen wel een behoorlijk abstract denkniveau.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

C.S. Lewis