Nooit cadeautjes op zondag

Ds. N. den Ouden | 20 reacties | 30-05-2013| 13:29

Vraag

Beste dominee Den Ouden. In een preek zei u: "Wij gaven vroeger nooit cadeautjes op zondag. Dat wachtte tot maandag." Daarna dat mooie voorbeeld. Het eerste vind ik ook wel het overwegen waard. Is het goed om op zondag cadeaus te geven of moet je onderscheid in cadeaus maken? Is dit meer een gevoelsmatige zaak of zijn er argumenten voor/tegen?


Antwoord

Ik vertelde in de preek iets van hoe het thuis toeging en welke plaats de Bijbel in het gezinsleven innam. Er werden inderdaad op zondag nooit cadeautjes gegeven, behalve die ene keer toen mijn vader op zondag jarig was. Er  werd toen een hele doos vol geschenken de kamer binnengebracht en hij moest ze allemaal uitpakken. Toen bleek dat het grote cadeau een driedelige Statenbijbel was. De negen andere cadeautjes waren ook Bijbeltjes. Bij ieder cadeau dat hij uitpakte kwamen er meer tranen in zijn ogen. Vanaf die tijd werd er na de maaltijd gezamenlijk uit de Bijbel gelezen, waarbij wij als kinderen allemaal een leesbeurt kregen. Vanuit de Kanttekeningen werd het Bijbelgedeelte dan toegelicht.

Over het al dan geen geschenken geven op zondag: Zelf heb ik de lijn van thuis voortgezet, maar ik wil er geen wettisch voorschrift van maken. Wel lijkt het me sowieso lastig als je een kind op zondag een cadeau geeft waar het die dag vervolgens niet veel mee doen kan, gezien de verdere inrichting van de zondag.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

zondag
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
125 artikelen
Ds. N. den Ouden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
20 reacties
Roos22
30-05-2013 / 14:05
Kom op zeg, geen cadeautjes op Zondag. Laat een kind kind zijn is het erg als een kind op zondag speelt nee natuurlijk niet zeker niet als het binnen een bepaalt kader valt. Wat moet je anders, de kinderen vast binden op een stoel omdat op zondag niks mag ik denk niet dat dat uit te leggen is en doen ze daar zo'n grote zonde mee natuurlijk niet. We moeten is ophouden met dat wettisch gedoe en het geloof met liefde en plezier beleven en niet alles onder een vergrootglas leggen, en dan vinden ze het gek dat de kinderen later niks meer met het geloof te maken willen hebben.
sydneylover
30-05-2013 / 14:27
Ik gun de dominee zijn eigen vrijheid net als ieder ander overigens, maar dit komt op mij toch over als een regel die je alleen kunt uitleggen met 'op zondag MAG ....... niet'.

Terwijl ik de essentie van de rustdag vind dat ik niet HOEF op zondag.
chrissie
30-05-2013 / 14:36
beetje overdreven als ik eerlijk ben , hoe doe je het dan met moeder en vaderdag, dat valt ook altijd op zondag
mluther
30-05-2013 / 14:49
Waarom lees ik bij andere antwoorden (die juist meer op het randje van wel of niet toelaatbaar), altijd antwoorden als: "Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd." Ik denk dat het ook bij deze zaken van toepassing is. Ik heb een vriendin waar men ook geen cadeautjes op zondag gaf. Er zijn zowel argumenten voor als tegen te bedenken. Ondanks dat ik zelf op zondag wel cadeautjes kreeg op zondag (alhoewel beperkt - alleen gezinsleden), kan ik er wel begrip voor opbrengen dat je het niet doet. Persoonlijk zou ik er in het geval dat je niet aan cadeautjes op zondag doet een gulden middenweg te kiezen. Helemaal geen cadeaus op zondag vind ik wat ver gaan, maar je zou er voor kunnen kiezen om een kind/jongere een boek met een geestelijke strekking te geven op zondag en op maandag de rest van de cadeaus. Overigens, hoe vaak komt het voor dat iemand op zondag jarig is? Wellicht is dat ook goed om te bedenken. Meestal is dat eens in de zeg 5/6 jaar.
levensbron
30-05-2013 / 15:03
Met alle respect voor de Dominee,

Maar hoe komt het dan, dat er ook kinderen op zondag geboren worden?
Kinderen zien uit naar hun verjaardag en vinden dat erg spannend,waarom dan nog een dag gewacht?
Bij de verjaardag hoort toch een cadeautje?
Maar natuurlijk mag iedereen invullen hoe hij/zij verjaardag viert.
ceciel72
30-05-2013 / 15:24
Met moeder -en vaderdag kun je toch ook op een andere dag een cadeau geven?
In de bijbel kan ik geen moeder - en vaderdag vinden..
Laten we iedereen in z'n of haar waarde en elkaar respecteren dan k0men we al een heel eind.
Er word vaak gezegd dit mag niet en dat mag wel.
Regeltjes en wetten gelukkig hebben we er 10 geboden geen 7 maar ook geen 12.
De vragen zijn toch altijd weer verrassend...
Omega
30-05-2013 / 15:36
Leest nou niemand wat de dominee zegt? "Zelf heb ik de lijn van thuis voortgezet, maar ik wil er geen wettisch voorschrift van maken."
Pompelmoen
30-05-2013 / 15:37
@allen,

Nogal verbaasd over de reacties. Ligt dat nou aan mij of leest iedereen over de woorden van ds. Den Ouden heen?

Ik citeer:

"Ik wil er geen wettisch voorschrift van maken."

Met andere woorden: hij zegt nergens dat het niet mag of hoort om op zondag verjaardagscadeautjes te geven!
marlies123
30-05-2013 / 15:47
ach waarom word alles toch gelijk als wettisch of als iets overdreven gezien. Ik was het vroeger thuis ook gewend dat we als kinderen de kadootjes een dag later dan de zondag kregen, en inderdaad ook vaderdag of moederdag vierden we altijd op zaterdagavond, we hebben dat nooit bezwaarlijk gevonden als kinderen! Mijn ouders wilden graag dat de zondag echt een rustdag bleef, waarin je kon bijkomen van de drukke week die je achter je had liggen, we gingen gezamenlijk als gezin met elkaar naar de kerk en overdachten daarna met elkaar wat de dominee had gepreekt, wij als kinderen gingen dan s,middags naar de zondagschool, waren we al wat ouder maakten we huiswerk voor godsdienst voor school, of gingen met zn allen een stuk lopen in het bos wat vlakbij lag. We maakten met zn allen vaak muziek en zongen psalmen of andere geestelijke muziek van de kleintjes tot de groten.

Ik ben nu zelf ook getrouwd en heb 2 kinderen, en heb dit overgenomen van m,n ouders. niet omdat ik wettisch ben maar omdat ik het een goede gewoonte vind. Zondag is vaak de enige dag dat je niets hebt en rustig bezig kan zijn met Gods woord, en ook de kinderen kan proberen hiervan iets mee te geven, en hoe snel word je dan afgeleid daarvan als je allerlei kadootjes uit gaat pakken en de kinderen hiermee gaan spelen, terwijl het ook de volgende dag kan.

Iedereen moet hier zijn eigen keuzes in kunnen maken!
Catherine
30-05-2013 / 17:00
Inderdaad, wanneer je een (iets) afwijkende mening dan het merendeel, wordt je meteen als wettisch neergezet en dominee zegt dat bovendien helemaal niet!
Ik heb ook familieleden die niet op zondag hun verjaardag willen vieren, omdat zij willen voorkomen dat iedereen op zondag kris kras door Nederland moet kritten, dan wordt de zondag ontheiligd.
Er zijn gelukkig nog mensen die er over nadenken, dat is al heel wat!
Het gaat niet om de evt kadootjes uitpakken, het gaat om de dingen die eruit voort kunnen vloeien!
groninger
31-05-2013 / 07:17
Toch vreemd..Den Ouden zegt vroeger bij hem thuis nooit kadootjes op zondag, behalve die ene keer voor zijn vader,
bijbels weliswaar, maar toch, als er bijbels gegeven mag het wel op zondag?
Spatie
31-05-2013 / 07:21
@dodo
Weet jij het antwoord op jouw eigen vraag?

Jezus was/is volmaakt. Wij mensen zijn verre van volmaakt. Hoe kunnen wij dan weten wat Jezus wel en niet zou doen?

De dominee geeft aan hoe het bij hen thuis gaat en vervolgens geeft hij aan dat dat niet maatgevend is.
Dat is de christelijke vrijheid.
Spatie
31-05-2013 / 11:44
Hij kon het ook zondag uitpakken, niet voor zichzelf, maar omdat Hij wist met hoeveel liefde voor Hem het kado gekocht was.
blijblij
31-05-2013 / 17:57
@marlies123: je hebt 2 kinderen, dat betekent dat wel 2 zondagen per 5/6 jaar ten prooi vallen aan enorme (ok, ik chargeer) afleiding en ongeregeldheid.
Het lijkt mij ideaal om op zondag kadootjes te krijgen. Die dag is er (ook als je meerdere keren naar de kerk gaat) ongeveer de meeste tijd om er mee te spelen ;)

@dodo: "Hij wist immers al wat er in zat." Heerlijk! Dank!
meribel
01-06-2013 / 07:55
Iemand schrijft; ik kan in de bijbel niets over vader- en Moederdag vinden.


Ook niets over verjaardagen hoor. ( behalve die ene waar ze he hoofd van johannes de doper op een schaal aanboden )



Gelukkig wil de ds er geen wettisch iets van maken, maar schrijft wel dat het lastig is een kind een cadeau te geven waar hij op zondag niets mee kan doen.



En ik blijf nu maar denken welk cadeau je je kind nu kan geven waar je niets mee kan doen op zondag?? Ik zou het echt niet weten....Je kan toch met alles spelen? Of geef ik te normale cadeaus?
Spatie
01-06-2013 / 08:13
@Meribel
"Je kan toch met alles spelen?"
Inderdaad.
Maar de dominee schrijft er bij: "gezien de verdere inrichting van de zondag"
Heb je regels gesteld voor de zondag wat betreft computergebruik, mobiele telefoon of bijv. buitenspelen, fietsen enz. dan zijn er cadeaus waar kinderen op zondag niet mee kunnen spelen.
marlies123
01-06-2013 / 09:39
@blijblij...
Ik en mijn man zijn ook nog weleens jarig! Maar inderdaad zoveel zondagen zijn het nu niet, maar wij hebben de keuze hierin samen als ouders gemaakt dat we er achter stonden, en kunnen dit goed uitleggen aan onze kinderen als een verjaardag op een zondag zou vallen, dat ze het ook begrijpen.

Ik denk ook niet in de trant van maar zoveel zondagen zijn het in de zoveel tijd! De zondag is voor mij echt kostbaar geworden, ik voel het als mijn verantwoording naar God toe wat ik ook met hun doop beloofd heb dat ik mn kinderen vertel uit Gods woord, probeer uit te leggen wat de dominee heeft bedoeld in de kerk, hun de psalmen probeer te leren, enz.
M,n man en ik hebben allebei een broer(tje) verloren, dit drukt wel een stempel op ieder. Je word je bewust dat het leven zo afgelopen kan zijn, dan worden wereldse zaken een heel stuk minder belangrijk en de vraag hoe je een nieuw hart krijgt word vele malen belangrijker, en dat ga je ook zeker voelen voor je kinderen.
En dan blijft er toch niet veel tijd over om ze maar te laten spelen op zondag?

Het mooiste cadeau wat iedereen altijd nog krijgt, ook als je op zondag jarig bent, is dat God je er weer een jaar bij heeft gegeven!
Lanor
01-06-2013 / 13:12
@marlies123, Het grootste cadeau dat God gaf is zijn zoon Jezus. Dat cadeau mag je aannemen (want het word je aangereikt), en dan is de vraag hoe je een nieuw hart gelijk beantwoord.
marlies123
01-06-2013 / 15:22
@lanor
In theorie misschien, maar gevoelsmatig ligt het niet zo makkelijk.
Lanor
02-06-2013 / 18:28
@marlies123, als je met theorie de bijbel bedoeld zit je goed. Gelukkig kom je tot geloof, en niet tot gevoel.

Zegen.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Avondmaalstafels apart geopend en afgesloten

Waarom worden bij het Heilig Avondmaal in veel gemeenten van (naar mijn weten) vrijwel alle kerkverbanden, als er meerdere tafels zijn deze allemaal apart geopend en afgesloten? Is het niet zo dat er ...
Geen reacties
30-05-2024

(...) Moet ik ervoor blijven vechten of hem laten gaan? Er zijn genoeg makkelijkere lieve jongens die interesse in me tonen, maar ik wil hem.

Ik heb een probleem. Ik heb vorig jaar een jongen leren kennen, vlak nadat mijn verkering uit was gegaan. Ik had dit zelf uitgemaakt maar verlangde toch wel naar troost en dat gaf hij. Omdat ik emotio...
Geen reacties
30-05-2008

Gods liefde voor zondaren

Ik ben lid van de PKN (Nederlands Hervormd op Gereformeerde Grondslag) en ik geloof dat als er een God is, dan is Hij een Vader die zich over Zijn kinderen ontfermt. Maar wat ik lastig vind en wat mij...
Geen reacties
30-05-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering