Vreemde ervaring

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 20 jaar en vraag me af of dingen die ik soms denk normaal zijn. Vooral omdat ik ze zelf ervaar als vreemd. Een van de dingen waar ik op doel is dat soms als ik een getrouwd stel zie waarvan de vrouw zwanger is, ik dan denk: ze hebben dus seks gehad. Alsof dat raar is ofzo. Ik heb een paar keer gehad dat ik dan ook een plaatje in m'n hoofd had van hoe dat er dan uit zou zien. Daar doe ik dan verder niks mee en probeer het uit m'n gedachten te krijgen. Dus dat is het eerste. Is het normaal als zulke gedachten bij je opkomen? Of moet ik daar iets achter zoeken, bijvoorbeeld dat ik ten diepste seks iets raars vind i.p.v. iets heel normaals doordat ik uit een milieu kom waar er weinig over gepraat werd e.d.?

Het andere is dat ik soms slecht kan tegen het zien van naakt van hetzelfde geslacht. Ik bedoel dat bijvoorbeeld een poster langs de weg met lingeriereclame voor me storend kan zijn, of in een film ofzo. Of als een andere vrouw erg sexy kleding draagt het me soms kan opwinden. Toen ik in de puberteit zat dacht ik ook wel eens aan hoe het zou zijn om seks te hebben met een vrouw . Het is niet zo dat deze dingen heel vaak gebeuren ofzo, maar ik vind het idee gewoon niet prettig. Zit er een steekje los bij mij, is er wat misgegaan in mijn ontwikkeling, of is dit volslagen normaal? En wat moet ik er van denken?

Antwoord

Het is niet vreemd wat je beschrijft, het is inderdaad volslagen normaal! Seksualiteit is een intiem, kwetsbaar, onderwerp, maar het houdt ook een mens enorm veel bezig: van het fantaseren erover tot het daadwerkelijke vrijen. Het is een heel belangrijk thema in iemands leven. Als je opgegroeid bent met de opvatting dat je over seks niet moet praten en er zo min mogelijk mee bezig moet zijn, dan probeer je iets te blokkeren wat nooit lang vol te houden is. Daarvoor is het een veel te groot bestanddeel in je leven. Het gevolg van dat “blokkeren” is wel, dat je op de meest onverwachte momenten ineens gedachten of fantasieën kunt krijgen, want die “zien hun kans schoon”...

Ik adviseer je: laat het maar gewoon bovenkomen. Je kunt er tegelijkertijd ook wel een beetje trots op zijn: je blijkt ook een seksueel wezen te zijn! Je respecteert daarmee dat fantasieën en gedachten over seks er bij horen, maar je laat je ook niet helemaal erdoor van de wijs brengen: uiteindelijk ben je met iets anders bezig dan seks. Je gaat ondertussen dus gewoon verder met dat wat je aan het doen bent.

Wat het zien van naakt om je heen betreft kan ik helemaal met je meevoelen: ook ik stoor me daar aan. Ik vind dan dat het onderwerp intimiteit/seksualiteit misbruikt wordt voor de commercie. Ik vind dat een vrouw die zich daarvoor laat gebruiken, zich verlaagt. Daarvoor is het bijzondere, het intieme van de seksualiteit, niet bedoeld!

Je kunt als heteroseksuele vrouw ook seksuele gevoelens hebben naar een andere vrouw, dat speelt met name in de puberteit omdat je dan nog midden in je seksuele ontwikkeling zit. Sexy kleding kan opwinden, je kunt het als je het ziet ook een beetje op jezelf betrekken (“misschien wel prettig als ik zulke kleding zou dragen”), en dat roept seksuele prikkels op. Ik zou zeggen: je blijkt een seksueel wezen te zijn, dat is prima. Vervolgens is van belang om die prikkels rustig te “doven” en verder te gaan met de dingen, waar je mee bezig was.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

prikkelsseksuele fantasie
2 reacties
Dirk
"... Laat maar gewoon bovenkomen...". Wegduwen heeft geen zin, het hoort bij je leven en menszijn. Echter, alles wat we zijn hebben we gekregen om goed te gebruiken. En als je nooit nadenkt over de gedachten die in je opkomen of de prikkels van buitenaf dan ligt de stap naar 'niet goed' of fantasie op de loer. Het is dus niet alleen een accepteren, maar ook een leiden van je gedachten. Hierbij geldt dat niet de invallende gedachte fout is, maar dat wat jij er mee doet. Ook is het zo dat hoe minder je met de gedachten doet, hoe minder de gedachte met jou kan dan. En als er veel gedachten en prikkels op je afkomen, stel jezelf dan ook de vraag: horen deze gedachten bij mij? Komen deze gedachten overeen met wie ik ben?
Justinus
@Betsy Westeneng, een antwoord dat getuigt van realiteitszin én van liefde tot je medemens. Ik vind dit een eerlijk advies, en zie niet in waarom dat dit binnen Refoweb niet goed zal vallen (@Primald). Ook de moderatoren lopen geen 20-25 jaren achter de werkelijkheid aan!