Voorhuid jongetje

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Aan mevr. De Jongh-van Hooff. Een beetje een rare vraag. Waarom moet je de eikel van de voorhuid bij een jongetje lostrekken? Dat zal toch vanzelf wel losraken? Moeten jongens dat bij zichzelf blijven doen tot een bepaalde leeftijd of hoe zit dat? Ik begrijp het eigenlijk niet. Dan zal de kans toch wel erg groot zijn dat ze daarna gaan masturberen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

1. De voorhuid moet je niet lostrekken; alleen zover afschuiven als het gaat t.b.v. reiniging.

2. Meestal zal de voorhuid inderdaad vanzelf losraken.

3. Bij het douchen of baden eenmaal de voorhuid terugtrekken en reinigen is niet aan leeftijd gebonden. Ik verwacht dat volwassenen hun penis en eikel ook reinigen. Men verondersteld dat de kans op peniskanker en baarmoederhalskanker kleiner is wanneer mannen deze gedeelten ook wassen. Het blijkt namelijk dat mannen die besneden zijn minder peniskanker hebben en hun vrouwen minder baarmoederhalskanker. Sommige artsen denken dat dit met name komt omdat een besneden penis makkelijker te reinigen is… Waar het nooit is aangeleerd, heb ik toch wel (onwel riekende en) schrijnende situaties meegemaakt bij soms al bejaarde mannen.

4. Vergroot je hiermee de kans op masturbatie? Ik weet het antwoord niet, maar ik verwacht dat het GEEN invloed heeft op het ontdekken van masturbatie. Men kan ook andersom denken: doordat de eikel en penis nooit gewassen worden, kan er meer irritatie ontstaan ter plaatste van de eikel waardoor daar meer gekrabd en gewreven wordt, wat bepaalde gevoelens uitlokt…

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch
2 reacties
boulanger
Bij mijn zoontje hebben ze onverdoofd de voorhuid van de eikel losgepeuterd, met als gevolg een kind wat al gaat gillen als je nog maar naar z'n piemeltje kijkt, en wat haast niet meer durft te plassen. Het resultaat was verder helaas nul komma nul, want hij moet alsnog besneden worden. Ik zie er nu al tegenop! Hij heeft echt een traumaatje overgehouden aan die uroloog...
Orchidee
Ben moeder van een zoontje en juist bij ons op het cb word gezegd dat het belangrijk is dat ze zelf al jong leren om voorhuidje terug te doen (niet te trekken maar gewoon schuiven) en te spoelen met water en de boel weer goed te doen.
Dat als dit helemaal niet gebeurd je ook kans hebt dat het vernauwt raakt, gaat onsteken en je naar het zh moet om te besnijden met alle trammelant van dien.
Ons zoontje is 2 en met normale uitleg van papa hebben ze dit zo door en voor hem is het net zo normaal als zn tenen of zn buikje wassen.

Verder is het heel normaal om een jongetje aan te leren het daar schoon te houden en er aan te zitten, ook dit is een geschapen onderdeel wat helemaal bij zijn persoon hoort.
Juist als je het niet beschouwt als iets normaals gaan ze er later veel meer gefrustreerd mee om of er zich in verdiepen omdat het dan 'iets' is wat 'niet' mag en krijg je vragen op refoweb;
is het normaal dat.... want mn ouders praten er niet over of hebben me nooit uitgelegd dat...