Heart Cry en Heilig Avondmaal

Ds. N. den Ouden / 30 reacties

Vraag

Begrijp er helemaal niets van en vraag me ook af of dit ook ‘zomaar’ mag. Gelovige jonge mensen die zo uitzien naar het belijdenis doen en zo aan het Heilig Avondmaal te mogen moeten eerst beloven niet meer naar een conferentie van HeartCry te gaan en doen ze dat toch, dan is er geen plaats meer voor hen in de gemeente omdat ze dus geen belijdenis mogen afleggen! Wist even niet wat ik hoorde. Waar zijn we toch mee bezig? Mag ook een kerkenraad hier zomaar zelf over belissen? Zou graag een antwoord zien van een HHK-predikant.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag die hier eigenlijk in het geding is, is die naar het gezag van een kerkenraad. Hoe ver strekt dat? Ik denk aan het vijfde gebod: Eert uw vader en uw moeder. De catechismus legt dat breder uit: Allen die over mij gesteld zijn. Zoals de maan het licht van de zon krijgt, en daarmee zelf licht geeft, zo hebben gezagsdragers hun gezag van God gekregen. Gezag is in Nederland sinds de jaren zestig een vies woord geworden. We maken het gewoon allemaal zelf wel uit. Wat heeft een ander over mij te zeggen?

Maar ook ambtsdragers zijn over mij gesteld. God wil mij door hen regeren. (Zondag 39 HC). Zij hebben met dat gezag wel zorgvuldig om te gaan. Gebruiken zij dat op de goede manier? Daar moeten ze straks rekenschap van geven aan Degene van wie ze het ontvingen.

Wat ons betreft stelt gehoorzamen aan gezag natuurlijk niets voor als we dat alleen maar doen voor zover we het er zelf mee eens zijn. Stel dat mijn kinderen mij alleen gehoorzamen voor zover ze het met me eens zijn! Moeten ze dan alles slikken? Ze mogen best naar voren brengen wat ze ervan denken, maar het gezag berust bij mij. Zo ligt het ook met ambtsdragers.

Calvijn zegt dat God ons ook door engelen kon laten leiden en regeren, maar hij doet dat door gewone mensen, met al hun fouten en gebreken, om ons te oefenen. Persoonlijk kan ik me echter ook wel wat voorstellen bij de zorgen van de kerkenraad over HeartCry.

Bij verschil van mening hierover is een goed gesprek op zijn plaats, waarbij gehoord mag worden waarom mensen er zo graag naar toe gaan. Maar er blijft staan: “Eert uw vader en uw moeder. Dat is: Dat ik mijn vader en mijn moeder en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe, en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe, aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren.”

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Heart Cry
30 reacties
Cloudsadmirer
Als je belijdenis doet dan ben je als het goed is volwassen en maak je je dus ook los van je ouders.
Sorry mensen, maar wanneer gaan we eens luisteren naar: 'IK DE HEERE BEN UW GOD!' En HIJ heeft het dus voor het zeggen, Hij spreekt tot ons in Zijn Woord en laten de 'broeders van de raad der kerk' zich daar aub ook aan houden!

Inderdaad vraagsteller: 'waar zijn we mee bezig?'
Wout
De kerkenraad die dit als voorwaarde stelt voor het doen van belijdenis is overduidelijk ergens bang voor. Indien zij zouden vertrouwen op de leiding van de Heere zouden ze wel bidden, maar niet eisen dat jonge mensen naar HeartCry toe zouden gaan.

Daarnaast is het onvoorstelbaar dat jonge christenen een verbod opgelegd krijgen door een kerkenraad. Dat kan natuurlijk wel gebeuren onder het mom 'eert uw vader en uw moeder', maar er zijn in de (kerk) geschiedenis verschillende momenten aan te wijzen waarop de 'wettige' overheid dat ten onrechte riep.
Ook een kerkenraad, ja zelfs een kerkenraad kan het wel eens niet bij het rechte eind hebben!

Daarom: Zoek allereerst God, en laat je daarbij niet afleiden door een kerkenraad die denkt op Zijn rechterstoel te kunnen gaan zitten.
1a2b3c
Je vader en moeder kan je niet kiezen maar onder welke kerkeraad je valt daar ben je altijd nog zelf bij.
Hanteren ze eigen regels ipv zich te houden aan de Bijbel, dan zou ik er gewoon weg gaan.
Er staat ook iets over de Christelijke vrijheid in de Bijbel.
Cloudsadmirer
Er werd pas ook nog een vraag gesteld over dwaalleraars hier op refoweb............................................................................
Roeltje
Zucht.........weer een nieuwe regel erbij! Dit kan toch niet goedgaan zo!?
Wat wil men nou eigenlijk? Dat jongeren/volwassenen God leren kennen of niet!?..... Ik begin zolangzamerhand het laatste te denken.
Zolang je maar 2x naar de kerk gaat, netjes de SV gebruikt (of je er nu uit leest of niet)....Je kan zelfs zaterdagsavonds lekker doorzakken met je vrienden, maakt allemaal niet uit, je kan gewoon belijdenis doen! maar ga je echt op zoek naar God dan gelden er ineens bijzondere regels!?......
1a2b3c
Moet je mij hier zien zitten, kromme tenen en stoom uit m'n oren en.....
Eén en ander is even goed tot me doorgedrongen en echt ik kan er niet bij, alsof je de bloemetjes buiten aan het zetten bent terwijl er op die conferenties juist zoveel pastorale zorg aan mensen besteed wordt.
Zorg, waar de kerkenraad niet aan toe komt want die heeft het zeker te druk om eigen regels te maken, NIET TE GELOVEN!!!!
Laten ze de lezingen maar eens naluisteren op de site en dan met inhoudelijke dingen komen, als ze tenminste iets kunnen vinden.
Er gebeurt op die conferenties niets wat tegen de Bijbel ingaat.
Ik zou nog een heleboel meer willen zeggen maar volgens mij kan ik beter m'n mond houden.
naam
Ook als we volwassen zijn moeten we allen die over ons gesteld zijn gehoorzaam zijn. (bijv als ze iets eisen wat tegen Gods woord is).
Onze dominee is een heel open persoon die ook zeker het gesprek aan wil gaan over zulke zaken. En hij heeft ook heel bijbelse en inhoudelijk dingen waarom hij tegen zulke conferenties is. 'Ze' zijn niet bezig met regeltjes maken, maar hebben pastorale ZORG over onze jeugd!
Roeltje
@1a2b3c, wat dat betreft kunnen we elkaar een hande geven: ik wou ook nog een heleboel meer zeggen, maar idd we kunnen beter onze mond houden. zucht....
dijna61
Manipulatie!!?
Cloudsadmirer
Ik zou hard wegrennen als ik in zo'n kerk zat! Heel snel naar een kerk waar zoekende mensen WEL welkom zijn!
Conny
Doelstelling van Stichting Heartcry:
-geestelijke verdieping
-bewustwording van de noodzaak van herleving

Kijk op de website www.heartcry.nl en lees de uitgewerkte doelstellingen.
En dat zou niet kunnen????

Inmiddels meerdere malen een preek gehoord van Arjan Baan en wat roept hij op tot radicale omkeer! Breken met de zonden! Jezus volgen, niet alleen op zondag, maar alle dagen van je leven! En nogmaals, dat zou niet kunnen????

Wat ben ik dankbaar voor mensen die werken bij de Stichting Heartcry, oprecht bewogen met ongelovige medemensen, ze wijzen op de enige weg tot behoud: Jezus Christus liefhebben en Hem volgen, met vallen en opstaan. En dat is heel wat anders dan leven vanuit de angst mensen kwijt te raken door conferenties van o.a. deze stichting.
Raptor
Gode zij dank zijn er ook gelovigen die buiten het traditionele kader denken, anders hadden we nu nog steeds bomen aanbeden of waren we een misbruikte misdienaar geweest...
Moraal van het verhaal: Lieve mensen, het komt echt allemaal goed. Alleen zien we dat pas over een paar jaar, hopelijk is het dan nog op tijd voor iedereen!
adriano313
Het lijkt wel weer een testcase
Hoe meer er OVER gepraat wordt, hoe meer verdeeldheid er zal ontstaan
Maar door je mond dicht te houden verandert er toch ook weinig, zou je denken…

Het is God die regeert en waardoor mensen op plaatsen zitten en functies bekleden
Hieraan twijfelen, betekend God te kort doen
Maar we zijn ook mens, we maken fouten en we zijn verantwoordelijk
Cham de zoon van Noach is een duidelijk voorbeeld hoe je niet moet reageren

Gelukkig bestaat er Iemand die voor ons VOORBEDE deed en doet,
Die, maar keer op keer voor ons pleit
Zodat onze mistappen, zwak of eigenwijsheden verdwijnen

Bidden, voorbede is iets waar snel over heen gelezen wordt
24 uur per dag werd het licht brandende gehouden
24 uur per dag werden er liederen gezongen
Er werd ingespannen, er werd moeite gedaan,
zodat de intensiteit van Zijn Heerlijkheid niet zou verdwijnen

Misschien kan je ook eens je mond open doen als Voorbidder
Misschien wil je er ook wel eens 24 uur aan besteden
Zodat oplossingen zullen doorbreken
Misschien redden we het niet met 2 geijkte diensten
En is er meer aanbidding nodig…

En laat je niet verleiden, stel je niet open
Om alleen maar te praten
Wees een voorbidder, onder bedekking van Zijn Bloed
janneman
Als de kerkenraad ernstige zorgen heeft met Heart Cry dan komen er heftige reacties, of reacties in de vorm van "kromme tenen en stoom uit m'n oren"...
Heart Cry heeft een zeer wijde visie, van behoudende sprekers tot Arminiaanse sprekers, van mannen die de belijdenisschriften van harte onderstrepen tot mannen die zich helemaal niet thuis voelen in de deze belijdenisschriften.
En sommige sprekers gaan zelfs zo ver dat ze zondeovertuiging als "ziekelijk" en "hypercalvinistisch" bestempelen.
Mag een kerkenraad dan zeggen, "als je jezelf als belijdend lid wenst te verbinden aan onze gemeente,dan mag je niet naar Heart Cry conferenties gaan,want daar hoor je vaak het tegenovergestelde als wat bij ons op grond van Woord en belijdenis geleerd en gepreekt word?
Persoonlijk denk ik dat er veel meer onderzoek gedaan moet worden door kerkenraden wat er precies allemaal bij Heart Cry word geleerd, en dan in gesprekken met de jongelui eerlijk wijzen op de grote zorgen die er bij kerkenraden zijn.
Ik deel de zorgen, want ik heb veel onderzoek gedaan, echter denk ik dat de reacties meer gaan over "hoe ver mag een kerkenraad gaan"...?
Ik vind het antwoord van ds den Ouden dan ook evenwichtig.
1a2b3c
Misschien jannoman, is de Bijbel wel wat remonstranter dan de meeste 'zwaardere' kerken denken.
Wat mij betreft, ik heb met beide moeite, heel wat moeite eerlijk gezegd.
Hoever een kerkenraad mag gaan en de onterechte kritiek op heartcry.
En waarom hoef je niet te beloven dat je nooit van je leven naar een kerk zal gaan waar de rechte leer niet gepreekt wordt?
Alleen heartcry wordt er tussenuit gepikt, waarom?
Maar het is altijd al zo geweest, waar God werkt komt er tegenstand.
In de kerken wordt gebeden of God nog mensen wil bekeren en als Hij het dan doet is het niet goed omdat het een beetje anders gaat dan ze zich hadden voorgestelt.
Bij heartcry is veel gebed zeker als er weer een conferentie is, een week van voorbereiding, gebedskringen...
En elke keer weer blijkt dat God het zegent. DANKT HEM ipv...vul maar in!!
Ik heb wel meer gemerkt dat er kerkverbanden zijn die ertegen zijn als mensen een gebedskring willen, alles moet onder controle staan van de kerk.
Gelukkig is Gods werk niet te keren, zowel in als buiten de kerk.
janneman
@1a2b3c, ik ben het oneens met jou dat de Bijbel mischien remonstranter zou zijn als wat "zwaardere" kerken denken. Ik ben het wel met jou eens dat Heart Cry niet als enige er tussenuit gepikt mag worden.
Echter,het is niet de bedoeling om nu over Heart Cry in discussie te gaan, ik wilde alleen maar de gedachtegang van een bezorgde kerkenraad schetsen, en ik sluit me volledig bij hun zorgen aan, jij mag uiteraard daarvan verschillen.
Kerkenraden, geef aub eerlijk aan waarom u ernstige zorgen heeft over de evangeliese stromingen, en waarom u onomwonden blijft zeggen dat de belijdenisschriften volledig op Gods Woord gegrond zijn, en waarom u bezwaren heeft tegen predikers die de keus geheel en al van een mens laten afhangen,ga aub gesprekken niet uit de weg met jongeren!
Over het gezag van een kerkenraad is al veel geschreven, we leven in een tijd waarin mensen nergens meer voor wensen te buigen, ook niet voor een kerkenraad, ik zou zeggen draag de kerkenraadsleden veel op in het gebed.
tiswat
Dit is dus belijdenis doen van je geloof in de kerkraad en het INSTITUUT wat kerk heet.
Zou het ook een voorwaarde zijn om tot Jezus te mogen komen?
Dat dat alleen mag en kan als je zegt en belooft niet naar HeartCry te gaan?
Te triest voor woorden.

Laten we toch bij de bijbel blijven en die regels toepassen in je leven.
petrus
Naar mijn beschieden mening heeft HeartCry een profetische boodschap voor Nederland. En dan bedoel ik dat de boodschap die HeartCry wil doorgeven heel veel weg heeft van de boodschap die God door de mond van de profeten voor Israël had in het Oude Testament.
"Land, land, hoort des HEEREN Woord"
"Bekeert u, bekeert u, want waarom zou u sterven?"
"Keer weder, gij afkerige kinderen, en Ik zal uw afkeringen genezen", spreekt de HEERE.
enz. enz. enz.

En hoe reageerde het volk in veel gevallen? ..................
Zegt Jezus niet, al wenende: Jerzualem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt hen die tot u gezonden zijn.............enz.??

We hebben in elk geval 1 ding geleerd: dat we van de geschiedenis niets leren.
adj106
Ik kan m'n oren niet geloven dat een kerkenraad zegt uit naam van God te handelen door mensen op deze manier uit te sluiten van belijdenis en Avondmaalsviering. Ongelofelijk! Ik kan me ergens voorstellen dat er mensen zijn die wat vragen hebben bij stichting Heartcry, maar ik heb nog nooit gehoord dat er daarom mensen worden uitgesloten.
Ik hoop dat het Woord doorgaat tot op de dag van Jezus Christus!
petrus
Luister eens hoe 2 willekeurige ouders met hun pasgeboren kindje omgaan.

Het kindje is ter wereld gekomen en het schreeuwt en huilt dat het een lieve lust is. Voor de verloskundige HET teken dat het kind leeft. De moeder wil er natuurlijk gelijk voor gaan zorgen maar de vader zegt: Nee vrouw, niet doen, laat hem/haar eerst maar eens een jaartje overwinteren en overzomeren, want volgens mij is het geen echt kind. Geen warmte geven, geen voedsel, geen aandacht, geen liefde, niets van dat alles, en als het dan nog over een jaar nog leeft, dan is het duidelijk dat we een kindje van de Heere hebben gekregen, vrouw."

Nee!!, zo werkt dat toch niet? zult u terecht zeggen.

Vraag: waarom gaan we in de reformatorische kerken dan vaak wél zo met de zuigelingen in het geloof om???