Vraag over levensheiliging

drs. J. Hoekman / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over levensheiliging. Ik weet dat ik uit eigen kracht niets kan en daarom bid ik ook om Gods kracht. Maar in de praktijk weet ik helemaal niet hoe het 'werkt'. Ik merk geen verschil met hoe het is als ik er niet om vraag. Een voorbeeld: Iemand komt zijn afspraak niet na en daardoor loopt heel mijn planning in de soep. Dan word ik kwaad. Ik weet wel dat ik het niet leuk hoef te vinden, maar zo kwaad als ik word, is niet goed. Ik kan nergens anders meer aan denken tot ik de waarheid heb verteld (dat probeer ik dan wel zonder schelden te doen). Maar voor het van mijn hart is, zit ik in gedachten voortdurend wel te schelden op die persoon. Dan zeg ik honderd keer tegen mezelf dat ik daar mee op moet houden en ik vraag God ook of het uit m'n gedachten mag gaan, zodat het in ieder geval beheersbaar wordt, maar er gebeurt niets. Hoe gaat het dan in de praktijk om in Zijn kracht tegen de zonden te strijden? Dit was maar een voorbeeld, natuurlijk er zijn nog zoveel dingen meer.

Antwoord

Geachte schrijver,

Laat ik beginnen te zeggen, dat Hebreeën 5:8 over Gods Zoon, Jezus Christus, wordt gezegd, dat Hij gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij geleden heeft. Aan ons wordt geleerd in 2 Korinthe 10:5, 6  (HSV) "Want wij breken de valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot gehoorzaamheid aan Christus. En wij staan gereed om elke ongehoorzaamheid te bestraffen..."

Alle mensen die de mond vol hebben over levensheiliging en daarmee bedoelen dat wij in onszelf steeds heiliger worden, die onderschatten het vlees, die onderschatten de wereld met al haar verleidingen, die onderschatten de duivel die er in de laatste dagen alles aan zal doen om Gods kinderen mee te sleuren in zijn val, want hij heeft nog maar een kleinen tijd en wees ervan overtuigd dat hij die op goede (voor ons slechte) wijze zal besteden.

Moeten we dan bij de pakken neer gaan zitten? Nee, maar we moeten ook niet menen, dat ons gebed tot de HEERE als een bestuurbare auto is. Die als wij naar links willen ook naar links gaat en andersom! Het gebed is een middel waardoor God ons hoort/verhoort door te verhoren of door niet te verhoren. Ons leven is een middel, dat op aarde door allerlei beproevingen heen moet, als dat niet zo zou zijn dan was er nu al een hemelse aarde, maar dat is niet zo! Ik denk dat de Heidelbergers het bij het rechte eind hebben als zij zeggen, dat het hier op aarde een jammerdal is. Ik zou willen zeggen een beproevingsdal. Het strijdperk van het leven.

En nu leert de Schrift ons, dat de Vader die Hij liefheeft kastijdt. En leert ook David ons niet, dat het beter is om aan de dorpel van Gods huis te zijn dan te wonen in de tenten van de goddelozen? Ik zou om te beginnen eerst eens Efeze 6, waar wordt gesproken over geestelijke wapenrusting in mijn leven proberen toe te passen. Want ik lees dat u 'slechts' spreekt van uw gebed, terwijl het gebed, begrijp me niet verkeerd, helemaal geen deel uitmaakt van de geestelijk wapenrusting waarmee we moeten strijden tegen de boze machten in ons! Het gebed is het noodzakelijke ondersteunende onmisbare middel bij al die verschillende onderdelen van de wapenrusting.

1. Omgord met de waarheid (Bent u wel waarachtig?)
2. aangedaan hebbende het borstharnas van de gerechtigheid (Bent u wel in uzelf rechtvaardig?)
3. de voeten geschoeid met ...vrede (Bent u wel de vreedzame uit Mattheüs 5?)
4. het schild van het geloof (Komt u vraag op vanuit het geloof? Blust u zo de pijlen van de boze of is u gebed dat van wantrouwen en blust u de vlam van de Heilige Geest uit?)

GEBRUIK DAN DE GEHELE WAPENRUSTING GODS

a. De helm van de zaligheid en het zwaard des Geestes, Zijn Woord (Dat is wat de Heere u in Zijn liefde aanreikt) Om te bidden (niet te schelden en kwade gedachten te voeden) en te volharden en te smeken voor ALLE heiligen!

PERSOONLIJK

Als u blijft malen en doorgaan met kwade gedachten dan bent u op dat moment onder de macht van de duivel. En terwijl u onder die macht bent gaat u bidden. En wat ik begrijp gaat u dan bidden met de scheldwoorden in uw hart. Is dat niet hetzelfde als een moord plegen en tijdens het plegen van die moord vragen of de Heere het u wil vergeven.

Waar is dan uw boetedoening, uw berouw? Waar de kennis wie uzelf bent? Wie door God geleerde zelfkennis heeft, die moet zijn naaste de zonden wel vergeven! Dat is levensheiliging!!!!

Hebt u ook al leren zeggen: “Heere, ik ben na Paulus, de grootste der zondaren! En die naaste die niet op tijd komt, die wil U gebruiken om mij wat te leren. Om mij in ieder geval te leren dat ik niet anders ben, maar ook dat ik er schijnbaar iedere keer weer intrap en het zover laat komen, dat hij mijn hele schema in de war KAN gooien.”

Waarom hebt u dan geen backup, zodat de zaken met of zonder die persoon gewoon doorgaan en u niet in de situatie komt, dat de duivel het schelden in uw hart kan bewerken? Waarom plant u die afspraak niet als laatste afspraak van die dag? Enz.

Vraag veel wijsheid aan de Heere en heilig uw leven en weet dat de Heere een bidder nooit in de kou laat staan! Bid zonder ophouden en loop de Heere niet voor de voeten, maar leg uw gebed in vertrouwen bij Hem neer. En zeg bij iedere zonde die U doet: “Heere, ik ben nu ook mijn afspraak als christen ten opzichte van U niet nagekomen.” En wordt de Heere dan ook boos? Nee, dan kijkt Hij naar Zijn lieve Zoon Jezus Christus en zegt Hij: “Uw zonden zijn u vergeven!”

Ds. J. Hoekman,
Sebaldeburen

Tags in dit artikel:

heiliging
1 reactie
Alphonsus
Zoals gewoonlijk zijn de omstandigheden in ons leven de aanjagers van datgene wat er in ons vlees woont. En in ons vlees woont geen goed en het verzet zich van nature tegen God.
Het vlees kan ook niet anders. Alles wat boven komt drijven in die specifieke omstandigheden zijn in feite de bewijzen van die verdorvenheid. Wanneer ik dat mag gaan zien, dan realiseer ik mij dat ik de zonde wel heb (in mijn vlees) maar ook dat IK (als gelovige) de zonde nog niet hoef te doen.
In de kracht van God en onder de leiding van de Heilige Geest ben ik machtig geworden. In mijzelf is puur zwakte, maar in/met Hem ben ik machtig. Paulus spreekt hier ook nadrukkelijk over. De overwinning zoek ik niet meer in mijzelf (als een kracht uit mijzelf) maar ik zoek de overwinning over de zonde in Christus n.l.:
Hebr. 2,18
Want doordat Hij (Christus) zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun (jou dus), die verzocht worden (om te schelden), te hulp komen.

én:
Hebr. 4,15
Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in ALLE dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Dus Jezus is op dezelfde wijze verzocht geweest. Alleen Hij schold niemand uit: 1petrus 2,23 Die (Jezus), als Hij gescholden werd, niet terugschold en als Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem, die rechtvaardig oordeelt;

of: Die, als iemand zijn afspraak niet nakwam, niet begon te schelden.
Jezus heeft deze strijd Zijn gehele leven gestreden en is o.a. daarin onze overwinnaar geworden. Uit die winst in Hem mag jij nou putten, Jezus heeft jouw zwakheid eveneens gekend, heeft hierin geleden en kan jou nou ter hulpe komen. Welk een liefde!!

Doch Jezus vond ook die kracht niet in zichzelf zoals blijkt uit: Heb 5,7 Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst,

Jezus is van de dood gered, maar Hij heeft krachtig moeten roepen, bidden en offeren om door de Geest Gods in staat te zijn zijn eigen vlees niet te volgen. Nooit heeft Hij dat gedaan. Altijd was er die strijd, daarom is Hij ook die grote hogepriester geworden die voor ons bij God kan pleiten.

Aldus, deze overwinningsprijs die Jezus heeft behaald ligt ook voor jou NU klaar.
Pleit daarop, roep tot Hem om deze genade over je leven te krijgen (met een oprecht hart) en de Heilige Geest zal deze vredesvrucht uit Christus halen en deze vrucht aan jou geven. Zowel de rechtvaardiging (van gedane zonden) als de heiliging (van zonden die je niet meer wilt doen) zijn volkomen in Hem behaald.
Deze gaven liggen in de hemelse gewesten gereed om aan eenieder gegeven te worden die met een volkomen hart God zoekt.
Zoek Hem daarom nu, nu het nog genade tijd is.