Aansluiten bij gemeente

Ds. R.H. Kieskamp / 5 reacties

Vraag

Na een lange tijd van diensten beluisteren en twijfelen voelen wij ons toch meer thuis in de PKN (Gereformeerde Bond) dan waar wij nu lid zijn. Alleen is er nog iets. In de plaats waar wij wonen zijn twee Bondsgemeenten en nog één 4 kilometer verderop. Toch is er een aanzienlijk verschil tussen deze drie gemeenten. Is het vreemd/niet wenselijk als wij ons zouden aansluiten bij de gemeente in de plaats 4 kilometer verderop, omdat wij ons daar beter op onze plaats voelen? Voor ons beroep zijn wij maar ca. tien keer per jaar in de gelegenheid om te kerken in de gemeente van onze woonplaats. Andere zondagen kerken wij dus al in andere plaatsen, of beluisteren wij via internet diensten.

Antwoord

Hoofdregel van alle kerkgang is dat we in de eerste plaats geroepen worden te kerken waar we wonen. Dat wonen kan met geboorte samenhangen, het kan ook een kwestie van keuze zijn. In alle gevallen heeft God ons echter een plaats gegeven in dat geografische gebied. Het is dus niet toevallig dat we er wonen. Dat betekent dat er een taak voor ons is weggelegd, ook in de kerk.

Het is nodig om dit vandaag heel krachtig te zeggen, want we leven in een gevoelscultuur waarin maatgevend is of we ons ergens thuisvoelen. Terwijl de Schrift ons allereerst wijst op onze roeping. We worden geroepen tot productief getuigen, niet tot consumptief gedrag. Van de profeten in de Bijbel werd ook niet gevraagd of ze zich ergens thuisvoelden. Ze hadden te gehoorzamen aan hun roeping.

Nu wil het bepaald niet zeggen dat op deze hoofdregel geen uitzonderingen zijn. Ondertussen is “zich al of niet ergens kerkelijk thuisvoelen” wel een heel erg dun verhaal. Anders wordt het wanneer we in de prediking niet gevoed worden met brood voor het hart, doch stenen voor brood ontvangen. Anders wordt het ook als we een jong gezin hebben en de kinderen in alles willen opvoeden in de vreze des Heeren. Is die vreze des Heeren niet of nauwelijks te vinden in de geografische gemeente, dan kan er een moment komen dat we moeten beslissen ergens elders te kerken, doch wel als noodmaatregel.

Bepalend is hierbij ook of we zelf de Heere vrezen, of we zelf de verborgen omgang met God kennen. Er zijn meerdere gevallen bekend van Godvrezende mensen die een bepaalde geografische gemeente op het hart gebonden kregen en in de weg van veel moeite en strijd toch tot rijke zegen voor die gemeente mochten gesteld worden.

In het geval van de vraagsteller ligt het nog weer ingewikkelder, omdat vanwege het vele reizen maar rond tien keer per jaar in de eigen gemeente gekerkt kan worden. Een laatste antwoord kan ik hier niet geven. Ieder zij in eigen gemoed ten volle verzekerd. Blijft wel de vraag van onze roeping.

Ds. R. H. Kieskamp

5 reacties
Antoinette
Wij werden niet meer "gevoed" in de gemeente waar we lid waren.
We hadden honger maar kregen niet voldoende te eten.
Toen zijn we het bij de Heere gaan brengen.
Hij bracht een andere gemeente op ons pad, daar leren we veel.
Alleen ons hart blijft altijd nog bij de plaatselijke gemeente.
We bidden en geloven hier zeker nog eens terug te keren.
Als twijfelen we of er nog nieuwe wijn in oude zakken kan?
Maar Zijn gedachten zijn hoger dan onze gedachten en het komt gewoon goed, we weten alleen niet hoe, maar we vertrouwen erop dat onze hemelse papa het wel weet en zal uitwerken.
Catherine
Wij voelen ons eigenlijk ook niet meer thuis in onze gemeente. Maar hebben (nog)niet de vrijmoedigheid elders te gaan kerken, omdat we dan buiten onze woonplaats zouden moeten. Ik ben het van huis uit al helemaal niet gewend. We blijven dus onze plaats trouw vervullen en mag ervaren dat de HEERE ons niet ongevoed en onbemoedigd laat.
Alphonsus
In principe in je eigen woonplaats. Waar het vervolgens om gaat is dat ik een opwekking en een opbouwing ontvang tot een Gode welgevallig leven. Daar waar ik vast voedsel nodig heb moet dit voedsel ook gevonden kunnen worden.
Onderzoekt alles en behoudt het goede kan ook hier van toepassing zijn.
Het gaat erom tot Zijn eer te zijn. Uit gewoonte maar te blijven waar je nu eenmaal al jaren gaat, terwijl voeding onvoldoende aanwezig is, is later voor Hem niet te verantwoorden.
Wanneer tot Zijn eer te leven buiten je woonplaats gevonden wordt, is dat niet in strijd met de Bijbel.
Ik ken medemensen die vele tientallen kilometers reizen om naar die plaats te gaan waar zij in de geest van Christus gebracht worden door een zeer evenwichtige verkondiging.
Race406
@Catherine: Zolang je nog gevoed wordt in je gemeente zit je er dus goed. Alle andere zaken zijn bijzaken en geen reden om een kerk te verlaten (in mijn ogen dan).
Is jouw gemeente zo "links dan", en ben je zelf wat "rechtser" ingesteld?
Catherine
@Race406: ja, eigenlijk wel. Opgeschoven in de loop v.d. jaren. Ik ben opgegroeid met zeer rechtse predikanten (bah nare uitdrukking, maar even voor duidelijkheid) in mn puberteit en jongvolw heid even op zoek geweest maar keerde terug naar het geloof van mijn (groot)vaderen. De gastpredikanten varieren dus van uiterst links tot behoorlijk rechts, ze willen nl iedereen bedienen. Ik zou willen dat er een duidelijke koers kwam, nu komt er wel eens iemand luisteren, die bijv in onze plaats is komen wonen en die snapt het na een paar wkn niet. Hoe is de ligging nu eigenlijk ? Die vragen komen dan. En ik ben echt niet star hoor, ga ook wel mee met bep zaken. Ritmisch zingen, andersoortige diensten op 2e kerst-paas-en pinksterdag. Maar blijf bij bepaalde, voor mij principiele dingen, bij mn standpunt. Je wordt dan toch een eenling. Maar als je wat ouder wordt (ahum) boeit je dat niet meer zo.