Liefde overwint alles

C. M. Chr. Rots - de Weger / 18 reacties

Vraag

Aan Marijke Rots.  In een antwoord van u zei u: "Liefde overwint alles". Is dit algemeen toepasbaar? Kan ik doorgaan met een relatie met iemand die niet gelovig is? Ik heb veel contact met hem. Ik heb hem een Bijbel (Statenvertaling) gegeven en verklarende boekjes. Op een manier geschreven die voor hem te begrijpen is. We lezen beiden elke dag een bijbelhoofdstuk en mailen of praten hierover met elkaar. Hij blijft echter zeggen dat de dingen in mijn ogen zo zijn en dat het voor mij waarheid is, maar dat het niet zijn waarheid is. Hij kan me wel begrijpen en hij wil me vrij laten maar hij is het niet met mij eens, ook al respecteert hij mijn mening. Het contact tussen ons bestaat nog niet erg lang en het is nog vriendschappelijk. We zijn allebei wel heel erg verliefd aan het worden en weten het niet meer. We geven echt om elkaar maar weten niet hoe het verder moet. Of het verder kan en het verder mag. We dwingen onszelf niet verder te gaan dan vriendschap en elkaar bijvoorbeeld nog niet aan te raken en te zoenen maar het wordt steeds moeilijker. Liefde overwint alles, zegt u. Ook in dit geval?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ieder antwoord dat ik schrijf is naar aanleiding van een specifieke vraag! Een daaruit gehaalde zin is niet altijd zomaar algemeen toepasbaar! Jouw situatie is een andere dan in mijn eerdere antwoord!

Of jouw vriendschap uit kan groeien tot alles-overwinnende-liefde hangt van zóveel factoren af! Het is goed om met je vriend veel te spreken over jouw geloof, dat blijkbaar anders is dan hij vanuit zijn achtergrond kent. Samen in de Bijbel lezen, mét verklaringen erbij, is prima. Zo leer je ook elkaar kennen.

Het is goed om jezelf én elkaar grenzen op te leggen, “te dwingen niet verder te gaan” zoals je schrijft. Want –dat heb ik ook al vaker gezegd- liefde is als een teer plantje dat tijd, zonlicht, ruimte, water en voeding nodig heeft om uit te kunnen groeien tot een stevige sterke boom!

Ik wens je een fijne vriendschap toe onder Gods zegen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
18 reacties
Andries_H
Lieve vragenstelster,

Je leest met hem uit de Bijbel. Wil hij uit zichzelf meer over het geloof te weten komen? Of doet hij dat om bij jou in de gunst te blijven? Geef hem de tijd. Wie weet gebruikt de HEERE jou als instrument.

Maar wees vanaf het begin wel direct eerlijk naar hem toe. Geef naar hem aan dat jij het belangrijk vindt dat hij ook in de God van de Bijbel gelooft. Dat is het eerste en beste fundament dat er gelegd moet worden. Als deze jongen zal blijven denken zoals hij nu doet, dan zou ik, als ik jou was, niet met hem verder gaan.
Ja, dat is dus een voorwaarde die je moet stellen in zo'n geval.

Voor hem is het geloof blijkbaar iets wat er bij komt en dat hij voor lief erbij neemt. Maar voor jou is het (hoop ik) het belangrijkste in je leven! Dat is een te groot verschil.

'Liefde overwint alles', maar wel binnen Christus.

Veel wijsheid en een vriendelijke groet!
eduard1
Laat de vriendschap niet zover doorgroeien tot je 'niet meer terug kunt'.
Paulus leert ons in 2 Kor. 6: 14 e.v. heel duidelijk om niet een ongelijk span te vormen met ongelovigen.

Het lijkt me heel moeilijk voor je omdat het tegen je gevoelens in gaat, maar daarom is het goed om te stoppen nu het nog kan.

Sterkte en Gods zegen!
Annet76
We zouden hier ook andere Bijbeltekst op los kunnen laten wat voor mij het tegenovergestelde zegt, namelijk:

Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;
En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig (1 korintiërs 7: 12)

Het lijkt mij belangrijk dat je hier eerlijk in bent tegenover elkaar, gelijk vanaf het begin. Wees je bewust van de consequenties die een dergelijke relatie eventueel kan hebben, vooral op de lange duur.
Daarbij is het denk ik zeer onterecht om een ‘ongelovige’ partner per definitie gelijk maar opzij te schuiven.
Wanneer wij daar ons oordeel over geven, ontnemen wij God de mogelijkheid om een mens persoonlijk te roepen tot een leven in, met en door Hem! Tevens ontnemen wij onszelf daarmee de mogelijkheid om een instrument in Gods handen te zijn.

Ik ben er 100% van overtuigd dat God niet wil dat alleen gelovige mensen elkaar ontmoeten. De liefde is namelijk een gave van God, dat kunnen wij als mensen niet zomaar afkeuren.
Als de liefde tussen jullie goed zit, mag je dat dus ervaren als een gave van God. Wanneer je dit alles altijd in gebed met God doet en blijft doen in de toekomst, dan zit het goed. Vertrouw op Hem!
Bid tot God om ook hem tot geloof te brengen en ik weet zeker dat Hij dat kan en wil doen op Zijn manier, op Zijn tijd!
Cloudsadmirer
Annet 76, Ik kan me helemaal vinden in jouw antwoord!

Daaraan zou ik willen toevoegen beste vraagsteller: denk ook aan ethische zaken zoals, abortus, eutanasie, ivf eventueel en nog veel meer! Misschien denken jullie daar wel heel verschillend over! Belangrijk om op één lijn te zitten wat dat betreft!
eduard1
@annet76

in de tekst die jij aanhaalt heeft Paulus het over echtparen, die al getrouwd waren toen het Evangelie in Korinthe kwam. Dan komt één van beiden tot geloof, en daarvan zegt Paulus, om dan niet van elkaar te scheiden.
Waar hij op doelt in de tekst die ik aanhaalde, is als je nog aan een relatie moet beginnen. Een essentieel verschil dus.
EVA
Volledig met Eduard eens en hiermee ook met Gods woord eens wilde dat ook al neertypen maar toen kwam er wat tussen, en nu zag ik je reactie al staan, het is idd zo dat die tekst bedoeld is voor gehuwden!
Annet76
Ik vind het gewoon erg jammer – en bijna ‘koud’ - om bij voorbaat al te zeggen dat het beter is met deze relatie te stoppen. We zeggen zo vaak: God werkt door mensen heen en vertrouw op Hem.
Dat vind ik tegenstrijdig met hetgeen hier nu gezegd wordt en daarom zou ik ook hier gewoon willen zeggen: “Vertrouw op God en zie dit als een weg die Hij met je wil gaan”.
Als de relatie goed voelt en de liefde daarbij zegeviert, wie zijn wij dan om dat een halt toe te roepen??

Liefde – ons door God gegeven – kunnen we toch niet zomaar opzij schuiven alsof het niet bestaat wanneer iemand ongelovig blijkt te zijn? Er worden kerkelijke huwelijken gesloten die ik bij voorbaat minder kans van slagen geef dan deze relatie.
Wanneer ik de vraag zo lees, dan is deze jongen tot veel bereid. Hij heeft respect voor de ander, leest alle dagen een Bijbelhoofdstuk en is tevens bereidwillig erover te praten. Zou dit dan niet het begin van iets heel moois kunnen zijn? Zouden deze 2 mensen niet met bepaalde bedoelingen op elkaars pad zijn gebracht? Ja..dat denk ik namelijk wel en dat vertrouwen mag je gerust in God hebben toch???
Pompelmoen
Helemaal mee eens, Annet76! Ware liefde is wat mij betreft een wonder van God. En wij wéten nu eenmaal niet welke wegen God met ons wil wandelen...
zandkasteel
Annet,

Volgens mij zie je een heel belangrijk punt over het hoofd.
En dat is de opvoeding van je kinderen, mocht je die krijgen.
Hoe kan je je kinderen opvoeden naar Gods woord, als je partner niet of heel anders geloofd? De kinderen zullen dit merken, en vaak zie je dat ze dan ook niet meer naar de kerk gaan. In geloof moet je een zijn en denken, anders zal dit altijd knagen aan je relatie en het wordt een wig in de opvoeding van je kinderen.
Het gaat in de tekst idd om al gehuwde mensen, die hun huwelijk niet moeten breken, als partner de ruimte geeft, op eigen wijze het geloof te beleven.
Door hun gedrag kunnen ze hun partner ook winnen voor het geloof en het gezin blijft bij elkaar. Dit is echter anders als je nog vóór het huwelijk staat. Dan staat er de tekst dat je geen ongelijk span moet gaan vormen. Volgens mij staat dat uit liefde en zelfbescherming. Het kan je een hoop verdriet en leed besparen!
eduard1
beste annet76, Pompelmoen en anderen.

Let goed op: het is niet wat IK zeg, het is wat GOD zegt in Zijn Woord en dat is toch maatgevend voor ons leven mag ik hopen.
Als je het beter wilt weten dan God, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.
marijkerots
aan allen die in een paar uur tijd gereageerd hebben:
waar hebben jullie het over ..... de vraagstelster schrijft zelf, dat het contact nog maar kort bestaat en jullie schrijven zelfs al over het opvoeden van kinderen! Het lijkt me goed, om eerst maar eens bij mijn antwoord te blijven in plaats van hals over kop te reageren en daarbij dan ook nog allerlei bijbelteksten uit hun context te halen!
Een ántwoord geven vraagt nauwkeurig lezen van de vraag, naast tijd om erover na te denken en zorgvuldig te formuleren!
eduard1
@marijkerots

Beste Marijke,

doorgaans kan ik me prima vinden in je antwoorden, laat ik dat voorop stellen. Deze vraagstelster vraagt in dit geval om een normatief antwoord. (mag ik...?)
Ze spreekt ook over gelovig en niet gelovig.
Als je dan bij zo'n vraag de Bijbelse onderbouwing achterwege laat, dan kun je natuurlijk verwachten dat die als aanvulling op je antwoord gegeven wordt, toch?
Lijkt me niks mis mee.
Annet76
Een beetje een vreemde reactie Marijke, ik begrijp dat even niet zo goed. Een antwoord geven vraagt nauwkeurig lezen van de vraag, dat klopt en dat is ook wat iedereen hier heeft gedaan gezien de antwoorden!

Wanneer iemand vraagt of het verstandig is een relatie aan te gaan met een ongelovige, dan is het niet wereldvreemd dat je iets verder kijkt dan je neus lang is. Dan hoef je niet alleen te wijzen op het hier en nu, want dat lezen we immers heel erg duidelijk in de vraag. Het hier en nu gaat goed, alleen is het juist de vraag of het verstandig is om die relatie aan te gaan.

Welnu, een relatie ga je niet aan voor een één of twee jaren…ik mag hopen dat de insteek toch een levenlang mag zijn.
Dan zijn eventuele kinderen misschien nog wel heel ver weg, maar juist in dit geval lijkt het me heel essentieel je daar goed van te doordringen en hoort dat dus absoluut in het antwoord thuis.

Ik blijf daarin van mening dat het geen obstakel hoeft te zijn en ik vind nog steeds dat deze relatie een goede kans van slagen heeft. En ja…wanneer je die vraag op refoweb stelt kun en mag je dat Bijbels onderbouwen!
1a2b3c
Als je een vraag over ware liefde stelt is het normaal dat je gedachten uitgaan naar een eventueel huwelijk en kinderen. Ben ik helemaal eens met Annet76.
Maar als vraagstelster al een tijd met hem over Godsdienstige zaken heeft gesproken en zijn conclussie is dat zij haar waarheid heeft en hij de zijne ben ik het met Eduard1 eens als hij zegt, stoppen als het nog kan.
En als bijbelteksten in een verkeert verband worden toegepast is er ook niets mis mee als dat even word rechtgezet lijkt me.
banaan12
Ik sluit me geheel aan bij wat Eduard zegt!

2 Kor 6: 14Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken?

Oude testament zie je het ook eerder al:
Deut 7: 3-4 Sta ook geen huwelijksverbintenissen met hen toe; sta uw dochter niet af aan een van hun zonen en zoek bij hen geen vrouw voor uw eigen zoon. 4 Want zij zouden uw kinderen ertoe verleiden de HEER ontrouw te worden en andere goden te dienen. Daarmee zou u zijn toorn over u afroepen en dat zou u meteen met de dood moeten bekopen

Waarom niet?
1 Kon 11:2 Ze waren afkomstig uit de volken waarover de HEER tegen de Israëlieten had gezegd: ‘Jullie mogen je niet met hen inlaten en zij mogen zich niet met jullie inlaten, anders zullen zij jullie ertoe verleiden hun goden te gaan dienen.’ Juist tot die vrouwen voelde Salomo zich aangetrokken.
roos80
Beste vraagstelster,

Fijn dat je iemand tegen bent gekomen met wie het zo goed mag klikken!
Voordat je echt een intieme relatie aangaat met die jongen, hoop ik dat je er goed over na zult denken wat de consequenties zijn....

Inderdaad kun jij door God gebruikt worden om hem tot God te brengen.
Maar dat hoeft niet en daar moet je wel nuchter in zijn.

Stel dat je wel doorgaat met deze jongen en je zou trouwen.. Hoe zie je je leven met hem voor je?
Hoe wil je je kinderen bij God brengen als je man je daarin niet stimuleert?
Hoe komt dat over voor je kinderen?
Denk eens aan de keuze of je bidt aan tafel, lees je de Bijbel, naar welke school stuur je jullie kinderen? Gaan de kinderen 's zondags wel of niet mee naar de kerk?
En hoe denkt je man over ethische zaken? Hoe zal je verkeringstijd zijn, ook op sexueel gebied?
Ik geloof op grond van de Bijbel dat God niet wil dat je een relatie met een ongelovige aangaat.
Veel sterkte!
zandkasteel
@ Marijke,

Ik begrijp je antwoord ook niet! De vraagstelster is duidelijk verliefd, en wil verder met de relatie, maar vraagt zich af, kan dit?..mag dit?
Het blijkt uit haar vraag dat het meer is dan een beginnende vriendschap en gezien de serieuze zaken die zij aanstipt, gaat het dus niet om een vrijblijvende vriendschap.
Is het dan gek dat je naar de toekomst kijkt? Dat je hoopt dat je relatie uitgroeid tot een trouwdatum en je kinderen wilt ontvangen? Dat brengt echter moeilijkheden mee als je samen niet eens bent over het dienen van God. Dat kan soms ook voor mensen betekenen dat ze niet verder gaan met deze vriendschap. Om veel verdriet en teleurstelling te voorkomen. Hoe langer je dan wacht, hoe moeilijker het wordt om te breken.
Dat daar bijbelteksten bijkomen, lijkt me alleen maar positief!
md1
Beste vraagsteller,

Ik las zojuist je vraag en zit met precies hetzelfde probleem. Het lijkt wel of ik zelf de vraag gesteld heb..herken mezelf hierin..

Zou je eventueel je mailadres willen vermelden zodat ik met je kan mailen?