Mislukken tweede huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Als iemand is verlaten in het huwelijk en op bijbelse gronden een nieuwe relatie mag aangaan, hoe groot is dan de kans op een nieuwe mislukking van een tweede huwelijk? Ik las namelijk ergens wanneer iemand scheidt dat dan dezelfde problemen op langere termijn zich herhalen en dat je vaak ziet dat dan weer een relatie wordt beëindigd na enkele jaren. Of geldt dit dan meer van de persoon die wilde scheiden en moet ik dit niet zo zien voor diegene die verlaten is? Ik hoop te gaan trouwen met iemand die is verlaten door haar man, maar daar schrok ik erg van.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is een feit dat tweede huwelijken vaker stukgaan dan eerste huwelijken. Maar dat is geen reden om uit een vorm van angst dan maar geen (nieuw) huwelijk aan te gaan! U kunt beter over dit onderwerp in gesprek gaan met uw toekomstige echtgenote. Er zijn ongetwijfeld redenen geweest voor het verlaten worden.... waar twee mensen een relatie hebben of hadden is er ook van twee kanten de verantwoordelijkheid voor het in stand houden of het uit elkaar gaan. Twee algemeenheden, die u in uw eigen situatie kunt toepassen: 1. angst is niet altijd een goede raadgever. 2. liefde overwint alles.

Voor beide geldt: bespreek alle zekerheden en onzekerheden met elkaar, leer elkaar goed kennen, zodat vertrouwen en liefde voor elkaar de kans krijgen om te groeien!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

huwelijk