Verlatene mag geen ambt bekleden

drs. I. A. Kole / 2 reacties

Vraag

Klopt het dat iemand die verlaten is, geen ambt mag bekleden binnen de Ger. Gem. in het kader van een voorbeeldfunctie? Dit raakt me. Als de Heere mensen in Zijn dienst wil gebruiken zoals een Paulus, waarom leggen we dan als Ger. Gem. een ‘hogere’ norm?

Antwoord

Ik neem aan dat het gaat om een broeder die getrouwd geweest is en nu alleen achtergebleven is. Ik neem dat hij schuldloos gescheiden is, mogelijk een plan voor de uitwisseling van de kinderen. We moeten twee zaken scheiden: a. De omgang met de Heere kan door dat verdriet en door belijdenis voor de Heere van schuld en tekort zo zijn dat hij verwonderd is over de ontvangen genade om zijn leven weer invulling te geven en goed te spreken van de dienst van de Heere. De broeders kerkenraad delen in die verwondering én de gang naar het Heilig Avondmaal wordt gemaakt. Verwondering en geloof, een tweelinggenade;

b. Kandidaat voor het ambt van diaken en/of ouderling stellen, dat vraagt een afweging van een aantal zaken - hoe is de scheiding ervaren in de gemeente? Hoeveel ruchtbaarheid is er geweest en hoe is de broeder daarbij betrokken? Hoe staat het met zijn verwerking van het verdriet en hoe kan hij omgaan met op-en aanmerkingen?

Heeft het vertrouwen in hem eronder geleden in de gemeente? Behoort de familie van zijn ex-vrouw bij dezelfde gemeente, wat betekent het voor hen als hij kandidaat gesteld zal worden? Er zal een hele tijd voorbij gaan voor onze broeder afstand kan nemen van een bepaalde periode en hij zal ook ervaren dat het vertrouwen winnen van de mensen, ook in een kerkelijke gemeente, veel tijd en geduld vraagt. Zelf zou ik bij kandidaatstelling vragen of ze mij geen kandidaat willen stellen. Trouwens als je in 1 Timotheüs en Titus leest welke voorwaarden Paulus stelt aan kerkeraadsleden (geleid door de Heilige Geest!), dan is het wel duidelijk waarom ervan afgezien wordt om onze broeder kandidaat te stellen: wie is tot deze dingen bekwaam?! In het ambt aller gelovigen kan hij in de gemeente heel veel doen!

Laat er gebed zijn voor die broeder en voor de kerkenraad. Wijsheid en genade toegewenst.

Drs. I. A. Kole

Ps: Paulus' bekering en roeping is een groot wonder, maar daar speelden geen relatieproblemen een rol!

2 reacties
javisje
Ik begrijp uit de vraag, dat het een gevoelige kwestie is, maar ik moest gelijk aan 1 Tim 3:4,5 denken: die zijn eigen huis wel regeert..., hoe zal hij dan voor de gemeente Gods zorg dragen. Wellicht kun je dit aan de hand van de kanttekeningen eens onderzoeken. Sterkte ermee.
Rianne1357
Tja een moeilijk punt. maar in onze vorige gemeente werd een beslist niet schuldloos gescheiden man tot het ambt van ouderling gekozen in de gergem. dus het zal plaatselijk zijn.