Fotograferen tijdens trouwdienst

Ds. E.K. Foppen | Geen reacties | 19-02-2009| 00:00

Vraag

Wij zijn erg benieuwd hoe er gedacht word over fotograferen in de kerk tijdens de trouwdienst. Kan dit gewoon als het onopvallend en niet storend gebeurt? Of is het oneerbiedig?


Antwoord

Beste vragenstellers,

Het zal niet zomaar zijn dat jullie deze vragen stellen. Wellicht hebben jullie al uitgewerkte trouwplannen. Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie deze vragen stellen in verband met een trouwdienst in de kring van familie en vrienden. Hoe dan ook precies, ik ben in ieder geval erg blij dat ook op de trouwdag er een dienst van Woord en gebed is. Natuurlijk kan “trouwen in de kerk” iets van een loze vorm zijn, een aardige dagvulling. Dat is echt zonde. Ik hoop dat het jullie innerlijke behoefte is om samen als man en vrouw voor Gods aangezicht te komen en jullie afhankelijkheid en aanhankelijk te belijden. Een betere start dan samen in Gods huis is er niet.

Nu die foto’s. Laat ik helder zijn. Hier is niet zomaar één antwoord op te geven. Er wordt ook heel verschillend over gedacht. Dit behoort tot de categorie zaken die niet zomaar direct uit de Bijbel zijn af te leiden. Zelf ben ik erg terughoudend: een foto bij aankomst bij de kerk (ik wacht -in toga- de stellen altijd op bij de ingang). Verder heb ik er geen moeite mee als er een foto wordt gemaakt bij het binnenkomen van het bruidspaar in de kerk, maar zodra de dienst begint, heb ik liever geen fotograaf meer die rondloopt. Dit inderdaad vanwege de eerbied en de rust. Natuurlijk zijn er soms technisch mogelijkheden om vanaf een galerij met een grote lens etc toch wat foto’s te maken. Wat is de winst? De aanwezigheid van God is niet af te beelden en groepsfoto’s zijn al gemaakt/of worden nog gemaakt!

Wel heb ik na de dienst nog wel eens enkele foto’s (eventueel met ouders) in het kerkgebouw gemaakt! Zeker als dit een gebouw is waar bijvoorbeeld ook je ouders/grootouders zijn gedoopt, getrouwd etc, kan dit een emotionele waarde hebben.

Zoals al gezegd: er is niet één antwoord op deze vraag. Laat een dienst in ieder geval waardig zijn en niet onnodig verstoort worden.

Mochten jullie deze vraag stellen in verband met een aankomend huwelijk: een goede, gezegende dag toegewenst! Ga met de HEERE.

Katwijk aan Zee,
Ds. E. K. Foppen

Lees meer artikelen over:

fototrouwdienst

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. E.K. Foppen

  • Geboortedatum:
    11-03-1977
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
12 artikelen

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Besnijdenis was niet voor meisjes

In het Oude testament werden de kinderen ingelijfd in het verbond door middel van de besnijdenis. Maar toen werden alleen de jongetjes besneden. Op welke manier werden de meisjes dan ingelijfd in het ...
Geen reacties
19-02-2004

Zogenaamde vriendschappen

Ik heb een vraag over zelfvertrouwen. In het verleden is het een paar keer gebeurd dat ik correspondentievriendinnen had, in de tijd van brieven schrijven, nu e-mail. En dat opeens mijn vriendin stopt...
Geen reacties
19-02-2016

Drang om iedereen van God te vertellen

Hoe kan het dat ik de drang heb om iedereen van God te vertellen? Dat ik hen vertel dat ze zonder God niet kunnen leven en het nodig hebben om een kind van God te worden, terwijl ik zelf geen nieuw ha...
Geen reacties
19-02-2016
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag