Twijfel over mijn homohuwelijk

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meid van 22 jaar, niet christelijk of met wat voor geloof ook opgevoed. Ik ben door de vriendin van mijn broertje met het geloof in aanraking gekomen en vind het erg mooi. Maar nu heb ik een probleem, want ik heb een relatie van ongeveer drie jaar met een ander meisje en we zijn nu bijna een half jaar getrouwd. Pas na die tijd hoorde ik van het geloof en nu weet ik niet meer wat ik er mee moet. Het geloof is best veel voor me gaan betekenen maar toen ik hoorde dan vrouwen met vrouwen eigenlijk niet kan, kwam er aan het begin een soort vijandigheid. Ik weet zeker dat ik er kapot aan ga als ik de relatie beëindig en scheiden mag toch ook weer niet volgens de Bijbel?

Staat mijn relatie het geloof in de weg en andersom, of kan dit samengaan? Iedereen blijft toch zijn hele leven zonde doen? Ik heb toen ik jonger was vaak geprobeerd op een jongen verliefd te worden uit angst om alleen te blijven, maar het gebeurde gewoon niet. Wordt dit ook als zonde gerekend? En wat kan ik er dan aan veranderen? Ik weet niet aan wie ik mijn vraag anders moet stellen, ik ken niet veel gelovige mensen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik heb over je positie en vragen eerst nagedacht. Je verrast met een eerlijkheid en afhankelijke toon die me raakt. Je komt over als een jonge vrouw in nood en op zoek. Verder op zoek naar iets wat betekenis voor je heeft gekregen. Maar ook iets dat bedreigend is voor je gevoelens en levenspraktijk. Hoe kan ik je daarin helpen?

Mijns inziens heel moeilijk langs deze digitale weg. Dat is te onpersoonlijk en verlamt de mogelijkheid van een gespreksvorm van actie, vraag en antwoord en nadere verduidelijking. Mijn advies is: zoek een christelijke persoon die je vertrouwt en tijd voor je neemt. Wil je advies dan moet je je bekend maken. Ik wil je graag te woord staan of een mij vertrouwd iemand trachten met je in contact te brengen.

Ook wijs ik je op een organisatie die op het levensterrein van de homoseksualiteit voorlichtend actief is. Deze is te vinden op www.onzeweg.nl. Wil je nader contact of een nieuwe reactie geven dan wacht ik die graag af.

Verder wens ik je heel veel kracht, licht en wijsheid toe om je weg door dit leven met God te mogen vinden.

Een hartelijke groet,
Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

geaardheid