Aan ds. Simons. Op grond waarvan mag ik geloven dat de Heere ook mijn schuld en ...

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Op grond waarvan mag ik geloven dat de Heere ook mijn schuld en zonden op zich heeft genomen toen hij stierf aan het kruis? Ik denk altijd, dit is voor Gods’ volk. En ik hoor daar nooit bij. Nooit durf ik te geloven dat dit ook voor mij is. Hoe kom ik dan ooit aan dat geloof dat ik durf en vooral ook mag geloven dat dit voor mij is? Hoe en waar vind ik die vrijbrief? Zo is er voor mij nooit troost, want het is alleen voor de mensen die hun zonden en ellenden recht kennen en ik weet nooit dat ik dat ben, meestal als ik dit hoor preken, hoor ik daar in eigen waarneming niet bij en wacht ik dus tot ik dat ken en herken en dan pas denk ik dat ik durf te geloven. Maar tegelijk vraag ik me af, grond ik het dan niet op iets in mij? Maar waar haal ik dan de vrijmoedigheid vandaan dat Christus ook voor mijn zonden is gestorven? Ik mag dit toch ook zomaar niet geloven en toeëigenen? Ik kan het ook niet, voel ik. Ik zou het zo graag willen, maar hoe?

Antwoord: Bedankt voor je vraag. Ik denk dat je een heel belangrijke vraag stelt. Je vraagt naar de grond waarop je geloven mag.  Als er geen grond is voor het geloof dan is er ook geen betrouwbaarheid waarop het geloof zich kan verlaten. Het wonder van het Evangelie is dat het gegrond is op het Woord. Het Woord zegt het! Als Paulus zegt in Romeinen 10: 8; Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs hetwelk wij prediken. Dan is dit de betrouwbaarste grond; het Woord zegt het! Wat zegt het woord: je kan en hoeft geen verre reis te maken om je zaligheid te halen (Rom. 10:5). Maar het Woord brengt het zo nabij. Zo dichtbij, dat het in je mond en in je hart gelegd wordt. Dichter bij kan toch niet?! Ook in jou mond en hart? Ja, ook in jou mond en hart. Ja, lees het nog maar eens, het staat er echt.

Hoe werkt God, zou je kunnen vragen? Door de prediking van het Woord. (Romeinen 10: 14b). Nee, geen verre reis. Nee, geen inspanning van jouw kant. Het komt van de andere kant. God is de eerste. Hij legt het in je mond en in je hart en Hij zegt: indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Maar helaas ze zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Helaas, maar het is wel heel dichtbij gebracht door het Woord ook voor jou.

Misschien denk je bij jezelf; wat moet ik dan doen om zalig te worden? (Hand. 16:12). Petrus antwoord; Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden. In de tweede plaats staan er heel veel beloften in de Bijbel voor hen die geroepen worden onder en door het Woord. Hoor maar; U komt de belofte toe en uwe kinderen en alle die daar verre zijn, zovelen als de Heere onze God ertoe roepen zal (Hand. 2:39). Jij wordt ook welmenend geroepen, dus ook jou komt deze belofte toe. Het Woord zegt het. Wil je meer plaatsen weten, waar je de stem van Hem kunt horen? (Jes. 45:22 / Jes. 55:1-2).

Ik weet het je gevoel en je geweten roepen en schreeuwen hier tegenin. Twijfelt zaait de satan in ons hart. Dat vervloekte ongeloof zaait verderf en probeert de belofte te ontkrachten. Maar kom, niet jouw geweten, niet jouw gevoel is betrouwbaar, maar het Woord is betrouwbaar. Sterker nog God is betrouwbaar. Hij is immers rechtvaardig. Hij doet wat Hij belooft. Hoor maar: die tot Mij komt die zal ik geenszins uitwerpen. Echt gelooft Zijn heil en troostrijk Woord, verhard u niet maar laat u leiden (Ps. 95).

Ds. A. Simons, Vinkeveen

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Ik denk dat je een heel belangrijke vraag stelt. Je vraagt naar de grond waarop je geloven mag.  Als er geen grond is voor het geloof dan is er ook geen betrouwbaarheid waarop het geloof zich kan verlaten. Het wonder van het Evangelie is dat het gegrond is op het Woord. Het Woord zegt het! Als Paulus zegt in Romeinen 10: 8; Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs hetwelk wij prediken. Dan is dit de betrouwbaarste grond; het Woord zegt het! Wat zegt het woord: je kan en hoeft geen verre reis te maken om je zaligheid te halen (Rom. 10:5). Maar het Woord brengt het zo nabij. Zo dichtbij, dat het in je mond en in je hart gelegd wordt. Dichter bij kan toch niet?! Ook in jou mond en hart? Ja, ook in jou mond en hart. Ja, lees het nog maar eens, het staat er echt.

Hoe werkt God, zou je kunnen vragen? Door de prediking van het Woord. (Romeinen 10: 14b). Nee, geen verre reis. Nee, geen inspanning van jouw kant. Het komt van de andere kant. God is de eerste. Hij legt het in je mond en in je hart en Hij zegt: indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Maar helaas ze zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Helaas, maar het is wel heel dichtbij gebracht door het Woord ook voor jou.

Misschien denk je bij jezelf; wat moet ik dan doen om zalig te worden? (Hand. 16:12). Petrus antwoord; Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden. In de tweede plaats staan er heel veel beloften in de Bijbel voor hen die geroepen worden onder en door het Woord. Hoor maar; U komt de belofte toe en uwe kinderen en alle die daar verre zijn, zovelen als de Heere onze God ertoe roepen zal (Hand. 2:39). Jij wordt ook welmenend geroepen, dus ook jou komt deze belofte toe. Het Woord zegt het. Wil je meer plaatsen weten, waar je de stem van Hem kunt horen? (Jes. 45:22 / Jes. 55:1-2).

Ik weet het je gevoel en je geweten roepen en schreeuwen hier tegenin. Twijfelt zaait de satan in ons hart. Dat vervloekte ongeloof zaait verderf en probeert de belofte te ontkrachten. Maar kom, niet jouw geweten, niet jouw gevoel is betrouwbaar, maar het Woord is betrouwbaar. Sterker nog God is betrouwbaar. Hij is immers rechtvaardig. Hij doet wat Hij belooft. Hoor maar: die tot Mij komt die zal ik geenszins uitwerpen. Echt gelooft Zijn heil en troostrijk Woord, verhard u niet maar laat u leiden (Ps. 95).

Ds. A. Simons, Vinkeveen

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: