Jawoord kandidaat-predikant in de PKN

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Mag een kandidaat-predikant in de PKN z’n jawoord geven op de alleen gereformeerde belijdenis en weren alles wat daar tegenin gaat, of geeft hij zijn jawoord eerst aan het geheel van de PKN en daarnaast aan de gereformeerde belijdenis met wie hij zich ten volle verbonden voelt? En gaat dat ook zo op dezelfde manier met dopen en belijdenis doen?

Antwoord

Hij mag zijn jawoord geven op alleen de gereformeerde belijdenis, maar dan moet hij dat naar mijn mening wel van te voren aangeven. En dat gaat nu zelfs nog een stapje verder in de goede zin van het woord, want nu doe je dat “in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht...” en in de oude kerkorde: slechts “in verbondenheid met...” En de term “gemeenschap”, geeft naar mijn mening een meer enige band aan, dan het woord “verbondenheid”. Je mag nog steeds weren wat deze belijdenis tegenspreekt. Ook kun je nagenoeg alles regelen in het beleidsplan van de gemeente waarin je eventueel wordt beroepen. Vraag altijd naar dat beleidsplan, zodat je weet waar je aan toe bent en je kunt bepalen of je dat mee wilt laten wegen in de beslissing.

Er wordt wel gedoopt als één van de ouders de doop van hun kind begeert, maar wat de begeerte inhoudt kun je samen met de kerkenraad heel duidelijk in het beleidsplan omschrijven. Begeerte zou je praktisch kunnen omschrijven als het DV verplicht deelnemen aan belijdeniscatechisatie in het komende jaar. Of dat begeerte samengaat met de eis dat één van de ouders belijdenis moet hebben gedaan, voordat er wordt gedoopt. Regel deze dingen goed, om misverstanden te voorkomen tussen jou en de kerkenraad/gemeente, zodat je op één lijn ligt!

Ds. J. Hoekman