(...) Ik ben een jonge meid van 17 jaar en heb elke maand erg veel last van mijn...

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Allereerst: Ik weet dat er over dit onderwerp al echt ontzettend veel vragen beantwoord zijn, toch zou ik het heel erg fijn vinden als ik er een antwoord op zou kunnen krijgen door een huisarts! Ik ben een jonge meid van 17 jaar en heb elke maand erg veel last van mijn menstruatie. Ik slik dan Aleve feminax, en ibuprofen, maar deze geneesmiddelen geven mij niet het gewenste effect! Ik weet dat er verschillende opties zijn die open staan, onder andere door de anticonceptiepil te gaan slikken. Ik denk dat mijn ouders hier zeker niet achter staan, en ook zelf heb ik dit liever niet. Wat zijn de andere opties die een huisarts geeft, behalve een warm bad en een kruik? Dan heb ik nog een vraag. Tijdens mijn menstruatie lukt het mij op geen enkele wijze een tampon in te brengen. Ik ben heel erg ontspannen, en probeer het soms met een spiegel, maar verder als een centimeter krijg ik hem er niet in. Ik kan dan duwen wat ik wil, maar ook als ik in mijn vagina kijk dan zie ik dat er iets voor zit, maar ik zie gewoon geen enkel iets waar ik hem in moet duwen. Ik heb geen idee wat dat is en vind het erg merkwaardig dat het iedereen lukt en mij niet. En kan dit later een belemmering zijn voor geslachtsgemeenschap? Of is dit soms normaal? Het lijkt mij dat als er geen tampon in past, er later zeker niet een penis in kan gaan. Alvast heel hartelijk bedankt!

Antwoord

Inderdaad kan de pil een oplossing zijn voor menstruatieklachten. Maar de huisarts heeft meer mogelijkheden. Gezien het gestelde zou mijn eerste keus een effectiever NSAID (dat is een groep geneesmiddelen waar ook aleve onder valt, maar waarin ook veel sterker werkende soorten te vinden zijn, die alleen op recept worden gegeven) zijn.

Als je ongesteld bent, dan is er een opening. Wanneer er geen tampon in past, kan het zijn dat er een (te) stevig maagdenvlies voor zit met een relatief kleine opening, maar dat is uiterst zeldzaam. Er kan ook sprake zijn van een zekere stroefheid m.a.g. spierverkramping. Op zich is dat te testen in een warme omgeving als het bad.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch