Inhoudsloze gesprekken doorbreken

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben onlangs getrouwd en heb een heel leuke, gezellige schoonfamilie erbij gekregen. We zien elkaar vaak en dat is altijd gezellig. Wel stuit me iets tegen de borst: het gaat namelijk vaak over uiterlijke en materiële zaken. Kleding, spullen, etcetera, zijn erg belangrijk. Ook worden andere mensen hier op beoordeeld (“hij ziet er niet uit, zag je wat ze aan had?”). Ik vind het jammer en heel inhoudsloos.

Daarbij merk ik dat ik ontzettend onzeker wordt en het mijn gedachten gaat beheersen: zie ik er wel leuk genoeg uit? Zal ik voor die verjaardag iets nieuws kopen? Is er iets dat ik kan doen om deze gespreksonderwerpen te doorbreken? En is er daarnaast iets dat ik kan doen om te voorkomen dat ik er zelf in deze focus op uiterlijk meegesleept wordt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zeker kun je iets doen: leer iets over gespreksvoering, over communicatie. Gemakkelijk, nietwaar. Heel kort: in ieder gesprek is er een zender (degene die praat), een ontvanger (luisteraar) en een onderwerp. Je kunt daarbij op verschillende niveaus met elkaar van gedachten wisselen. Op feitenniveau (al dan niet waar) blijf je aan de oppervlakte, maar ga je een spa dieper dan kom je al snel bij het niveau van gevoelens. In een oppervlakkig gesprek is het de kunst om -als je dat wilt, als je dat nodig vindt- om te buigen naar diepere lagen. Dat is te leren. Ga bij jezelf maar na welke gevoelens opgeroepen worden in de gesprekken over het uiterlijk (van anderen) met genoemde oordelen en probeer dát aan de orde te stellen. Het vergt oefening, maar dat is ook de uitdaging, toch?

Je kunt ook een keer ‘iets geks’ aantrekken om zó een gesprek uit te lokken over wat jóú bezighoudt, maar dat moet je durven!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatie