Nabijkomend werk van Heilige Geest

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Een vraag naar aanleiding van de vraag over zaligmakend geloven of niet. Bij het lezen van de vraag vroeg ik me af: is er eigenlijk wel nabijkomend werk van de Heilige Geest? Het begrip suggereert dat de Heilige Geest bewust met je begint, tot een bepaalde hoogte, maar dan uiteindelijk niet met je doorgaat. Dat kan toch niet? Maar als dit niet zo is, hoe zit het dan? Wat God begint voltooit Hij toch? Wat is dan precies nabijkomend werk? Is dat dan wel Gods werk of is dat alleen maar mensenwerk? Kan ds. Kot daar nog iets meer over zeggen?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Allereerst mijn excuses dat je zolang op antwoord moest wachten. Wat de vraag betreft begrijp ik je punt. Ik heb in een eerdere vraag ('Slechts het algemene werk van de Heilige Geest') op dit platform al uitgelegd dat de Heilige Geest een veelomvattend werk heeft. Ik heb toen ook gewezen op het onderscheid tussen algemeen en zaligmakend werk van de Heilige Geest. Jouw vraag gaat over dit onderscheid, namelijk of dit algemene werk wel toegeschreven kan worden aan de Heilige Geest of dat we per definitie van het werk van de Heilige Geest moeten zeggen dat het zaligmakend is. Immers: wat God begint maakt Hij ook af.

Het is waar: Als God een goed (zaligmakend) werk begint voltooit Hij het ook (Filippenzen 1:6). De vraag is nu of er ook werk van de Heilige Geest is dat niet zaligmakend is, dus algemeen of nabijkomend? Deze vraag moeten we met een open Bijbel wel met “ja” beantwoorden omdat we anders geen verklaring hebben voor teksten als Hebreeën 6:4-6. Daar wordt expliciet gesproken over de Heilige Geest en iets dat de Heilige Geest geeft en gesmaakt wordt. Deze en andere teksten willen ons niet tot twijfelmoedigheid en permanente onzekerheid brengen maar wel waarschuwen dat we niet op zand moeten bouwen en met niets anders tevreden moeten zijn dan met de Rots, dit is Christus en Zijn werk. Het huis dat daar op gebouw wordt zal stand houden. Dat wens ik je van harte toe.

Je ds. A. Kot